Har ingen anledning alls men är ändå nedstämd ganska ofta. Försöker strunta i det och bara hoppas att det blir bättre och det blir det alltid. Men vill helst veta hur man kan hantera det på en gång så jag inte behöver gå och vänta på att må bra igen.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att hamnar i nedstämdhet ganska ofta, utan att du direkt har någon tydlig orsak. Du vet inte riktigt vad som händer i dig. Du brukar "vänta" och du börjar alltid må bättre igen, men vill veta vad man faktiskt kan göra för att må bättre.
Snorkel, med webbsida och två appar, handlar just om "hjälp till självhjälp" vid olika former av psykisk ohälsa hos barn och unga.
När man är i puberteten så har man mängder med hormoner i kroppen, de går upp och ner och man växlar ofta i känsloläge, det brukar gå över då man blir lite äldre.
Om man hamnar i en kris eller jobbig situation av något slag, det händer något i ens liv som innebär en negativ livsförändring. Att det tillkommer flera negativa saker i livet, eller att bra och positiva försvinner, kan vara till exempel att man flyttar bort från skola och vänner, en nära anhörig blir sjuk. Att någon närstående dör, att man förlorar ett kärt husdjur eller att föräldrar skiljer sig och man behöver byta skola, byta idrottslag eller inte kan träna som tidigare, med mera. Sådana negativa förändringar gör också att man reagerar med nedstämdhet.
Har det hänt något särskilt i ditt liv då när du blir nedstämd?
Det kan också vara så att man hamnar i nedstämdhet om man går länge i en tung och svår livssituation, där man kanske inte känner att man klarar av, vet hur man ska göra eller har kontroll på hur man hanterar svåra saker. Hur har du det?
Om man har obalans i livet, för många saker som TAR BORT intresse, energi, lust och ork, och gör en ledsen.
Och för få saker som GER intresse, energi, lust och ork och gör mig glad. För mycket ”skit” och för lite ”godis” Då blir man också nedstämd.
Hur ser det ut i ditt liv, med
skola
kamrater/vänner/relationer
familj
fritid/intressen?
Hur ser det ut med din livsbalans? Läs mera om livsbalans på Snorkels webbsida www.snorkel.se
Prova formulär och veckokort för balans i livet.
Du kan läsa mera på Snorkel om just nedstämdhet, under vad är och vad göra.
Och i våra två appar, Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känslor (kod x330) handlar om att sprida kunskaper om psykisk ohälsa, vad det är, hur man kan fastna i det, och vad man kan göra för att må bättre.
Vad som är viktigt då man är nedstämdhet, så att man inte hamnar djupare och djupare ner.
Det är många saker som påverkar, mat, sömn, rutiner och fysisk aktivitet är våra byggstenar i all fysisk och psykisk hälsa.
Hur fungerar det för dig?
När man är ledsen och nedstämd (förenklat kan man likna det med när man har en kraftig infektion eller influensa i kroppen) känner man sig svag, trött, vill dra sig undan, vill sova, allt känns jobbigt och svårt, man tappar matlust, inget smakar gott känns roligt med mera.
Man behöver stöd och förståelse när man är nedstämd, och hjälp att bryta och ta sig ur sitt dåliga mående. Tveka inte, berätta för din familj, ni kan sedan läsa mera på webbsidan, fundera på vilka strategier som passar dig, göra en plan över saker du kan göra då du känner dig nedstämd.
Elevhälsan på din skola kan också hjälpa dig att se vilka ”fällor” just du hamnat in, vad som påverkar ditt mående och hur du skulle kunna vända det. Hjälpa dig använda strategier.
Det är viktigt att hålla igång, GÖRA saker du mår bra av. Inte fastna i att isolera dig, bli passiv, stanna hemma och så vidare.
Prova också beteendeanalys, att se en kedja av händelser, som finns på startsidan på Snorkelwebben.
Det handlar om att förstå sig själv lite mera.
Se vad man gör och när, se hur man tänker och känner och hur det påverkar mig på kort och lång sikt- vilka konsekvenser det får.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla färdiga kedjor, målsättningar och alternativa beteenden, så förstår du lite mera vad det handlar om.
Läs mera på webbsidan, skriv igen i frågelådan och berätta mera om hur du mår, hur det känns. vad som händer var, i vilka situationer och så vidare om du vill.
Lyssna på dig själv, hjälp dig själv att må bättre igen genom att hjälp dig själv med att förstå vad som förvärrar, påverkar och förbättrar.
Kram från Snorkel