Hej, jag är en tjej på 21 år.
Jag känner mig ofta väldigt nedstämd, vilsen och ensam.
Speciellt i den här åldern när jag inte vet var jag ska vända mig ordentligt. Att prata med mina föräldrar känns inte som ett alternativ eftersom att det känns som att dom inte förstår mig.
Jag har inte studerat på högskola än och är väldigt stressad över min framtid. Det känns alltid så att jag måste göra bättre ifrån mig och det känns som att jag bara är ett slöseri med syre.
Min dröm sedan lång tid var att bli psykolog men sedan när jag insåg att jag inte kunde bli det så har jag aldrig kunnat besluta mig om vad jag istället ska bli vilket gör att jag känner mig värdelös.
Jag vet inte hur jag ska bli av med prestationsångesten, det enda sättet jag vet att bli av med det är att jag måste prestera bättre, läsa på universitet. Bli smal och snygg och ta hand om mig själv och vara en bättre vän till mina nära och en bättre dotter till mina föräldrar.
Hur kommer jag ifrån det här tankesättet?
När jag gick i högstadiet hade jag alltid allvarliga tankar på att ta livet av mig samt hade ett väldigt stört förhållande till mat men sedan gick det över när jag började på gymnasiet och började gå till kurator regelbundet.
Nu är jag tillbaka i samma negativa cirkel. Om jag inte kan bli advokat, psykolog eller civilekonom eller liknande känns inget värt att läsa och jag bara snurrar runt bland "fina utbildningar" med prestige jag egentligen inte har ett genuint intresse för.
Jag har konstant ångest över min ålder över att jag känner mig för gammal för att inte ha åstadkommit något i mitt liv.
Hur kan jag bryta vanan med min dåliga självkänsla och perfektionism, gråter hela tiden över vem jag blivit eller snarare inte blivit.
Funderar ständigt på allt som kunde blivit om jag pluggat hårdare i skolan eller varit mer disciplinerad.
Detta varvas med att tjata på mig själv att jag måste plugga och bli smalare och att jag har hela livet framför mig.
Alla beslut känns omöjliga och bara som att jag vill ge upp. Desto mer jag flyr från allt desto hårda blir jag mot mig själv och klandrar mig för att vara lat , dum och naiv.
Är rädd för att dessa känslor aldrig kommer att försvinna.
Hur förbättrar man sin självkänsla? Var kan jag ta hjälp?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Vilken stresskarusell du hamnat i, en inre stress av negativa tankar och känslor, som bara blir värre och värre i en ond cirkel.
Detta med att vara ung och brottas med att duga, passa in, prestera, utbilda sig och få ett intressant, givande och välbetalt jobb… Inte lätt alls.
Dina negativa tankar om dig själv, dina prestationer och din framtid sätter igång vårt inbyggda larmsystem, stressystemet.
Dina tankar tolkas som ”fara” fast de egentligen inte är någon ”verklig” fara, utan bara finns i dina tankar/ditt huvud. Detta larmsystem är jätteviktigt för oss då vi utsätts för verkliga faror, men systemet kan alltså inte skilja på detta och på saker som vi bara tänker/tolkar- de sätter igång hur som helst.
Tipsar dig om att se Anders Hansens program DIN HJÄRNA som finns på SVT play, det första programmet handlar om just stress.
Viktigt vid stress, yttre eller inre, är återhämtning, få kontakt med kroppens ”lugn och ro” system igen. T.ex. genom fysisk aktivitet, positiva aktiviteter, andning, avslappning och medveten närvaro.
Just verktyget medveten närvaro, skulle jag vilja att du provade. Att träna på att leva och styra uppmärksamhet och fokus, vara i stunden istället för där och då.
Vi oroar oss ofta för saker som redan hänt, som vi faktiskt inte kan förändra eller för saker som eventuellt kommer/kan hända i framtiden, en framtid som vi faktiskt inte kan sia i.
Att träna på medveten närvaro har en mängd positiva effekter. Både på denna webbsida och i våra appar finns beskrivningar och övningar.
Lyssna t.ex. på övningen DU DUGER, minst en gång om dagen 😉
Prova också BETEENDEANALYS, finns på startsidan på webben, det finns beskrivningar om hur man gör. Det handlar om att lära sig förstå hur man tänker känner och gör, i vilka situationer och hur det påverkar en på kort och lång sikt.
Och börja fundera på vad man behöver träna på att göra annorlunda. (orka se instruktionsfilmen under gröna knappen med information, den är lång men jag ska göra den kortare 😉)
Gällande din fundering om var du kan få hjälp, Vårdcentral, mottagning för unga vuxna, olika stödorganisationer som t.ex. röda korset eller kyrkan kan erbjuda, ordinarie psykiatri, eller finns ju också den möjligheten numera att ha psykologkontakt via app på nätet.. Vilket många ser som ett bra Alternativ för att få stöd och hjälp att använda strategier för att må bättre.
Om du tänkte på dig själv som om du var din bästa vän, som kämpar så hårt som du gör, som brottas med överkrav på sig själv och med perioder av att verkligen inte må bra. Skulle du säga till henne -Prestera bättre, prestera mera, du är gammal, vad har du gjort med ditt liv..!!
Förmodligen inte, du skulle på ett mycket mera intresserat och inlevelsefullt sätt försöka se och förstå hur vännen tänker och känner, hjälpa henne med strategier för att tänka mera balanserat och inte bara negativt, kanske visa henne fakta och visa att det bara är ”ångesttankar” som ”spökar” ingen sanning...
Träna på att se dig själv lite utifrån och med ”vänliga ögon” INGEN gör mer och bättre ifrån sig av kritik, krav på ständigt mera, då man säger att de inte duger etc. Man behöver beröm, att någon ser kampen, kramar en då man misslyckas och säger ”på det igen”, peppar och hjälper… Eller hur..
Försök att ge det till dig själv, det är du värd.
Du har en önskan att jobba med människor, kanske bli psykolog eller annat, du är intresserad av att hjälpa andra. Låt du själv bli den första, var nyfiken, intresserad, och villig i att hjälpa dig själv.
Tankar påverkar oss som sagt mycket, du tänker mycket mörkt och negativt, vilket inte alls är konstigt då man känner stor stress och är nedstämd, det hör liksom till.
Grejen är att medvetet lägga märke till hur man tänker och hur det påverkar, och parera de negativa tankarna med positiva. Ha en lista med saker du är bra på och klarat av fint nedskrivet, du kan också ta hjälp av vänner eller föräldrar att skriva en sådan lista. T.ex. en bra vän, intresserad av andra människor, en bra lyssnare, har vackert hår, bra på fiol, fin handstil etc etc
Träna på att föreställa dig tankar som kommer och går, som om du sitter som kassörska vid ett löpande band i en affär. Tankarna kommer farande som varorna på bandet, kassörskan tar upp varan, ser på den, scannar den och låter den gå vidare för att ta nästa vara.
Hon fastnar inte vid någon vara, tittar noga, börjar analysera den, fundera var den kommer ifrån, viket innehåll den har, hur den är uppbyggd, börjar reagera eller agera, osv osv.
Det kanske man kan göra med sina tankar ibland, för att se mönster och inlärda tankar man fastnat i, t.ex. då man gör beteendeanalys.
Annars kan man bara notera och släppa dem –”där kom en tanke på att jag inte duger”- den gör mig ledsen,
där kom en tanke på att jag är sugen på glass- jag kanske köper en glass-eller jag kanske inte köper en glass,
där kom en tanke på att jag måste kämpa hårdare, där kom en tanke på att jag inte vet vad jag vill bli.. etc etc
Denna webbsida handlar om ”tidiga insatser-hjälp till självhjälp” vid olika former av psykisk ohälsa. Den beskriver under VAD ÄR och VAD GÖRA, information och fakta samt olika verktyg man kan träna på att använda vid psykisk ohälsa.
Det finns även två appar, en som heter Snorkelövning, med inspelade övningar och information, sedan en App som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330 och gör sedan eget lösenord)
Läs mera på webbsidan, prova appar och övningar.
Kram från Snorkel