Hej.. Har ofta en dipp varje höst.. Å det har jag lärt mig att leva me..
Den vara oftast under några veckor.. Men denna gång släpper de inte.. Känner mig så ensam.. Skiljde mig för för 1 1/2 årsen,på mitt initiativ. Så de ångrar jag inte..
Jag å exet har en jätte fin relation idag.. Drack lite alkohol på kvällarna för att dämpa alla tankar.. Men har slutat me de..
De är inte hållbart när man har barn varanan vecka och jobb..
Har gått med gråt ihalsen en månad typ.. Kan inte sova heller, om jag lägger mig tidigt. Typ 22..så börjar ofta tankarna komma.. Å de är om allt..
Känns som hjärnan går på högvarv. Har börjat prata om de.. Om min känsla hur jag mår nu, för människor i min närhet och de känns bra..
Har allt varit en stark person pyskist.. Har funnits där om nån vill gråta mot min axel.. Gillar att vara sån oxå.. Men de är de där jäkla tanken om ensamheten som jag inte blir av me..
Har ni nåt tips🙏

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du är ”lite van” att dippa på hösten, har gjort det förr, men alltså har det vänt förut och du har ”kommit dig upp” igen.
Det är ju verkligen så, livet går upp och ned i en ständig bergochdalbana.
Kriser drabbar oss alla och är en naturlig del av livet, så också våra reaktioner vid kriser (tankar känslor och fysiologiska reaktioner samt hur vi GÖR - hanterar allt.
Arv-miljö-samt vilka strategier/verktyg man har just för att hantera- avgör om man fastnar i t.ex. en depression eller ”tar sig upp igen”..
Du testade alkohol under en period, och visst, det kanske fungerar lite kortsiktigt, det ”dövar” men på längre sikt ställer det till eländiga konsekvenser och det var du medveten om och slutade i tid. Bra där!
Tankar och känslor ställer nu till det för dig (som för så många andra) tunga negativa tankar/känslor påverkar oss mycket, fast det inte alls behöver finnas någon sanning bakom, vi bara TROR TÄNKER TOLKAR.
Just att ligga och grubbla brukar ”äta en inifrån” detta grubbel väcker oro/ångest och vårat inbyggda stressystem (Se Anders Hansens på SVT play, din hjärna, första avsnittet handlade om stress)
Hjärna och kroppen som inte kan skilja på tankar och verklighet, reagerar som vid en verklig fara, alltså förbereder oss för att fly eller slåss.
Så din kropp reagerar som om du är mitt ute på ett slagfält, och vem lägger sig och sover då…
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS. Ett sätt för att se och förstå varför man gör som man gör. Man lär sig att förstå sig själv sina tankar och reaktioner, vad som trigga etc. Finns på startsidan på Snorkelwebben.
Instruktionsfilmen är lite lång, men den förklarar hur man gör.
Vi har också 2 appar dels Snorkelövning, med olika röstövningar och instruktioner, i kris, då man har oro/ångest, inte kan sova etc. Kolla och prova dig fram till sätt att distrahera, få slut på tjattret av orostankar i skallen och kunna andas lugnt och slappna av- då kan man lättare somna..
Medveten närvaro- att styra fokus och uppmärksamhet- är ett bra och effektivt sätt.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla- handlar om känslor och känslans funktion, där kan man också ha tillgång till övningar för att säga STOPP till sig själ då t.ex orostankar kör igång, och andas-slappna av. Använd kod X330.
Beteendeaktivering är tveklöst det som forskning visat har bäst effekt vid nedstämdhet/depression. Att komma igång med aktivitet.
Det är ju också något som kan hjälpa på FAKTISK ensamhet, att komma ut i aktiviteter, ta med vänner och/ eller prova nya aktiviteter för att träffa nya vänner.
Träna, gå kurser, lära nåt nytt, gå med i förening eller hjälporganisation etc.
Eftersom du har egna barn så gissar jag att du är lite äldre än denna webbsida och appars huvudsakliga målgrupp, MEN naturligtvis passar dessa verktyg precis lika bra oavsett ålder.
Man kanske behöver lite mera tålamod över vissa saker bara som är "övertydliga".. Men sakerna i sig är precis samma.
Önskar dig lycka till, skriv igen och berätta om hur det går om du vill. Kram Snorkel