Hej. Jag är 18 år och har lidit utav ångest och nedstämdhet i över ett år nu.
Har ingen livslust eller livsglädje och känner mig deprimerad. Jag känner att jag behöver hjälp och jag skulle vilja börja testa antidepressiva men vet ej hur jag ska gå till väga?
Jag känner att mitt mående tar över mitt liv med skola och relationer men vet inte hur jag ska göra. Vill prata med någon men har svårt att se att någon kan ta mig seriöst och hjälpa mig med detta.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du tappat livslust och livsglädje, varit nedstämd och haft ångest i över ett år, det är lång tid.  Det är ju så att om vi lever i ett sammanhang där det finns en obalans mellan vad som ger energi, glädje och lust, och får en att må bra,  och det som tar energi, glädje och lust och gör en nedstämd,
så blir man deppig och nedstämd, med allt vad det innebär. (Man isolerar sig och drar sig undan mer och mer, tänker mörka tankar, ser ingen ide eller mening med något, blir allt mer passiv i en ond cirkel. ( läs mera om nedstämdhet på webbsidan))
Hur ser det ut med just din livsbalans, hur har det sett ut?
Läs om balans i livet på webbsidan och prova dokument och veckokort för balans i livet. www.snorkel.se
Du har tagit ett stort steg åt rätt håll, börjat fundera över ditt mående, ser att du vill och behöver få hjälp för att bryta negativa tankar, känslor och beteenden. Negativa mönster du fastnat, som påverkar dig på flera plan i livet, skola, relationer m.m.
Du har svårt att kunna se vart du kan få hjälp, och hur någon skulle kunna ta dig seriöst, hänger nog ihop med att du är nedstämd/deprimerad, och därför har extra tunga tankar och känslor just nu. Är man nedstämd så är det vanligt att man bara ser hinder, inga möjligheter.
När det gäller nedstämdhet, (läs mera på webbsidan under vad göra) så är just passivitet och ”isolering” ett gissel, det blir färre och färre saker som just ger energi. Denna orkeslöshet man känner, och brist på lust, gör att ingenting känns roligt och man stannar helt enkelt hemma, låter bli att göra de få saker som finns.  Vid nedstämdhet gäller det att ”göra fast man inte har lust”, inte sitta hemma och vänta på lusten, aktivitet i sig skapar intresse och lust.
Det är också superviktigt med mat, sömn och fysisk aktivitet. Just träning är som ”medicin” vid depression.
Kolla på webbsidan under målsättningar, ”var är jag nu” och ”vart vill jag nå”. Att ta något steg i taget mot att få ett liv som känns värt att leva.
Prova också beteendeanalys, se en kedja av händelser. Se hur situationer, tankar, fysiska reaktioner och det vi gör, påverkar på kort och lång sikt. Fundera på problembeteenden som får negativa konsekvenser på längre sikt.
Se på instruktionsfilmen, läs information, kolla färdiga kedjor, just målsättningar och alternativa beteenden.
Prova först med färdiga alternativ om du ska prova att göra egna kedjor.
Det finns många strategier på denna webbsida, för att må bättre, hjälp till självhjälp.
Vi har också två appar
Snorkelövning med många olika röstövningar för att må bättre, reglera oro/ångest, återhämtning, medveten närvaro m.m.
Skills Uppsala reglera känsla (använd kod x330) handlar om känslor, varför vi har dem, och olika beteenden som hänger ihop med känslor.
Var kan du då vända dig för att få hjälp, en bedömning för eventuell medicinering, och hitta någon att prata med, elevhälsa, ungdomsmottagning, förstalinjen mottagning, vårdcentralen, unga vuxna, beroende på hur det fungerar med kontakt vid psykisk ohälsa där du bor.
Du kan kolla med elevhälsan på din skola eller kontakta Vårdcentralen för en läkartid.
Din familj behöver också veta om hur du mår, de kan behöva stötta dig, ha kunskaper, hjälpa dig få kontakt med vården och så vidare.
Läs mera på webbsidan, om nedstämdhet, oro/ångest, livsbalans, m.m. läs också andras frågor/svar om till exempel nedstämdhet. Dina föräldrar kan också läsa på sidan för att få mera förståelse över hur du mår, tänker och känner, och hur man kan bryta onda cirklar du fastnat i.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera, vad som händer och hur du gör nu, så är det lättare att ge dig konkreta förslag.
Kram från Snorkel.