Hej, jag har mått dåligt under en längre tid och ibland vill jag inte ens gå upp från sängen.
Jag gillar ofta att vara för mig själv när jag är hemma och stänger ofta in mig på mitt rum.
Jag har problem med både ångest och stress och mina föräldrar och lärare vet om det men vet fortfarande inte vem jag ska prata med om det här, för det påverkar skolan för jag sjukanmäler mig ofta och stannar hemma för att jag inte vill lämna mitt rum.
Jag är ofta nedstämd och känner att jag inte orkar. Jag har precis fyllt 18 och har mått så här till och från i typ 3-4 år nu. Jag sover inte mycket heller det kan vara allt från att inte sova alls på typ 2 dagar till att sova typ Max 5. Mina matvanor går oxå upp och ner för ibland är jag inte hungrig alls och då äter jag inte på flera dagar förutom typ en macka och ibland så är jag hungrig hela tiden.
Jag behöver hjälp för vet inte vem jag ska vända mig till om det här.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
När man är ledsen och nedstämd (förenklat kan man likna det med när man har en kraftig infektion eller influensa i kroppen) man är svag, trött, vill dra sig undan, vill bara sova vara ifred, allt känns jobbigt och svårt, man tappar matlust, inget smakar gott med mera.
Man fastnar i en ond cirkel av undvikande och orkeslöshet.
Man behöver då hjälp, stöd och förståelse från sin omgivning och sina närmaste. Man kan också behöva professionell hjälp.
Det är lätt att det blir missförstånd om man inte vet vad någon egentligen känner, tänker och mår.
Man kan behöva hjälp att bryta och ta sig ur sitt dåliga mående. Tveka inte, berätta för din familj, ni kan sedan läsa mera på denna webbsida, fundera på vilken ytterligare hjälp du behöver.
Elevhälsan på din skola kan hjälpa dig att se vilka ”fällor” just du hamnat in, vad som påverkar ditt mående ”äter din energi” och hur du skulle kunna vända det. Hjälpa dig använda strategier.
Vårdcentralen, med en läkarbedömning och även en kroppslig undersökning, bla. eftersom du sover så dåligt, är så trött och orkeslös. Det finns även fysiska orsaker som kan orsaka det. Kolla blodprover, ta strumaprov m.m.
Kan vara så att eventuellt behövs en medicinering under en period som en ”krycka” då du varit nedstämd/deprimerad under en lång tid till och från.
Så boka tid på din Vårdcentral för bedömning.
Vissa saker kanske man måste acceptera, acceptera att livet ser ut så här trots att jag önskar att det vore annorlunda, och vissa saker kan man förändra, jobba mot att klara av och hantera. (läs mera om acceptans på webbsidan)
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk hälsa.
Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
Att ha familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger.
Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland, men gör ändå vansinnigt ont..
Det man behöver hjälp med är att komma ur ”björnsaxen”, minska smärtan på olika sätt, fundera vad ”björnsaxen” innehåller, det vill säga, hur ser mina tankar, känslor, beteenden och det som händer i kroppen ut, vad påverkar ditt mående.
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt?
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid och intressen.
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du mår dåligt? Vilka olika känslor har du? Hur känns det i kroppen? I vilka situationer är det värst, hur visar sig ditt dåliga mående, i vilka situationer?
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel - se en kedja av händelser. Lära känna sig själv och olika mönster man fastnat i.
Det handlar om att förstå sig själv lite mera, hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång.
Se vad man gör och när, se hur man tänker och känner och hur det påverkar mig på kort och lång sikt- vilka konsekvenser det får.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla färdiga kedjor, målsättningar och alternativa beteenden, så förstår du lite mera vad det handlar om.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse, något yttre eller inre, som påverkar ens liv negativt, så kan man bli nedstämd.
Det kan också vara så att man hamnar i nedstämdhet om man går länge i en tung och svår livssituation, där man kanske inte känner att man klarar av, vet hur man ska göra eller har kontroll på hur man hanterar svåra saker.
Om man har obalans i livet, för många saker som TAR BORT intresse, energi, lust och ork, och gör en ledsen.
Och för få saker som GER intresse, energi, lust och ork och gör mig glad.
För mycket ”skit” och för lite ”godis” Då blir man nedstämd.
Hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje?
Läs mera om livsbalans på www.snorkel.se och prova formulär och veckokort.
Du skriver att du har problem med både stress, finns både yttre och inre stress (tidspress, mycket att göra och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen)
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”. Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande. Du skriver att du sover dåligt, för lite, och att du ofta inte är hungrig och ”slarvar” med mat.
Sedan så gäller det att ha något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, vara här och nu, inte fastna i tunga tankar på det som redan hänt eller saker som eventuellt kan hända i framtiden.  Inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt och undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, lugn andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330. Den handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
Så bra att du reagerat, tar tag i ditt mående, du ska inte gå ensam och må såhär!
Läs mera på webbsidan, skriv igen i frågelådan och berätta mera om hur du mår, hur det känns. vad som händer var, i vilka situationer och så vidare.
Lyssna på dig själv, hjälp dig själv att må bättre igen, hjälp dig själv att förstå vad som förvärrar, påverkar och förbättrar.
Kram från Snorkel