Jag har varit nedstämd under den här veckans senaste dagar eftersom jag har bråkat med mina föräldrar om skolan mer än vanligt. De pressar mig gällande läxor,uppgifter och prov.
De har höga förväntningar av mig på att jag ska klara mig innan studenten. Jag har försökt att prata med dem om mina ansträngningar men de höjer rösten och blir ännu mer arga och säger saker som exempelvis att jag slöar och undviker mina ansvar.
Jag blir då arg på dem eftersom de inte förstår mig. Vanligtvis så brukar jag lyssna på dem och låter dem prata.
Men de lyssnar inte på mig när jag pratar samt anser att jag ska lyssna på dem mer eftersom jag har pratat tillräcklig.
De anklagar mig falsk på att jag fokuserar mer på mina intressen som jag vanligtvis gör på fritiden, än på skolan.
Det band som jag hade med mina föräldrar känner jag att det nu är sönder. Ibland när jag är nedstämd känner jag inga känslor och drar mig undan mina föräldrar.
Oftast när jag känner mig så blir jag mer behövande av min bror eftersom jag har en starkare band med honom än med mina föräldrar. Jag försöker lindra och få bort det som jag känner genom att lyssna på min brors skämt, han skämtar väldigt mycket. Men dagen efter så kommer nedstämningen tillbaka.
Jag har redan fått nog av min nedstämdhet att jag känner att jag inte orkar längre. Vad ska jag göra för att sluta att vara nedstämd?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver på ett mycket bra sätt hur just ledsnad och nedstämdhet kan uppstå. Då man dels har en tung livssituation, krav och förväntningar som man känner att man inte riktigt kan leva upp till. Och dels på grund av
Något mera ”akut” som att det varit mycket mera bråk med dina föräldrar senaste veckan, du känner dig ledsen, falskt anklagad och missförstådd.
Du beskriver även så bra hur man kan ”avleda” nedstämdheten, genom till exempel det du beskriver, att vara mera med din bror som pratar,
skojar, får dig att tänka på annat och du blir distraherad från de andra starka känslorna du har. Du gillar att vara med honom, det är en positiv del i ditt liv som ger energi och glädje. Men eftersom ”problemet” konflikten med dina föräldrar finns kvar, ni har inte gjort något” avslut” kommit fram till en lösning
eller överenskommelse, så kommer din nedstämdhet tillbaka.
Nedstämdhet är egentligen en helt naturlig reaktion, på att något inte är riktigt bra och som man behöver/önskar. Vägen ur handlar dels om acceptans, att man kan behöva acceptera vissa förhållanden i livet (att man ser ut och har den bakgrund man har, att man har extra svårt för något, att man
måste använda glasögon för att läsa, att saker som hänt har hänt, att man tycker olika etc. Läs mera om acceptans Snorkels webbsida, så förstår du mera.
Sedan handlar det också om förändring, att det finns saker man KAN förändra och kan träna på, öka kunskaper och ha flera strategier för att klara av.
Förändring kan vara att träna strategier för att hantera starka känslor, känsloreglering, strategier för att hantera relationer, relationsfärdigheter, att lösa konflikter, få hjälp och stöd, andras förståelse med mera.
När man har obalans i livet, för mycket av saker som TAR energi, kraft, ork och gör en just nedstämd, och för lite av saker som GER energi kraft  och gör en glad så finns risken att man blir nedstämd. ”för mycket skit och för lite godis”..
Läs mera om livsbalans på www.snorkl.se prova också formuläret och veckokort för balans i livet.
Läs också om nedstämdhet under VAD ÄR och VAD GÖRA. Kanske du och någon av dina föräldrar kan läsa tillsammans.
Det låter som om du och dina föräldrar behöver prata med varandra om detta, kanske komma fram till en ”medelväg” där båda parter kan förstå varandra och ”gå halva vägen var”.
Du kanske kan få mera hjälp och stöd för plugg så att du hinner och klarar både plugg och positiva aktiviteter, fritidsintressen.
Tar man bort alla positiva aktiviteter, så kommer man ändå inte att orka, positiva aktiviteter ger energi och ork.
Det Är en tuff period nu, tufft och kravfullt att vara ung, både egna och andras krav.
Kan du få hjälp av någon att prata mera med dina föräldrar, din bror, någon släkting, elevhälsan på din skola. Så att ni kan hitta en balans i krav och förväntningar, samt att ni kan prata mera positivt med varandra?
Snorkel har en ny del om relationer och relationsfärdigheter, under VAD ÄR och VAD GÖRA. Kanske de kan vara till hjälp.
Dina föräldrar är måna om dig, oroliga över din framtid, att det inte ska gå bra för dig, utbildning, jobb etc. Det är en tuff tid och de vill ditt bästa. Men ibland behöver man balansera upp det med just ”lagom” med krav, och även ge utrymme för positiva aktiviteter, vila och återhämtning. Annars är
Risken stor att man ändå inte klarar eller orkar, hur hårt man än kämpar,.
Läs mera under STRESS, vad är och vad göra. www.snorkel.se
Tipsar dig om Snorkels båda appar
Snorkelövning, med olika röstövningar för att hantera stress, oro/ångest, mindfulness- styra fokus och uppmärksamhet, avslappning, lugn andning med mera.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor, använd kod x330, som handlar om känslor, varför vi har dem, hur de känns, beteenden kopplat till känslor, övningar för att hantera, reglera och minska starka känslor.
Prata med dina föräldrar, berätta hur det blir för dig. Kanske visa dem ditt email och svar. Du är sårad och ledsen, känns som om banden mellan er gått sönder, men de går att reparera igen.
Skriv gärna igen i frågelådan, berätta vad du provat och hur det går för dig.
Läs också andras frågor/svar.
Kram från Snorkel