Mitt liv är kaos.
Det ser helt perfekt ut för andra, men i min hjärna är det galet mycket som händer. Jag tänker ofta att det bara vore bättre om jag var död. Ingen har ändå nån direkt nytta av mig. Jag vet att det finns folk som har det sämre och det känns som att jag är självisk. Men jag ser ingen mening med nåt längre. Om jag skulle be om hjälp o mina föräldrar skulle få veta att jag mår dåligt. Då vill jag dö direkt. De skulle bli så himla arga och besvikna. De skulle skälla ut mig i timmar. Då är det bara bättre att ingen vet.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Jag vet inte hur gammal du är eller var du bor, kan bara konstatera att du låter nedstämd/deprimerad, och skulle behöva en bedömning av till exempel kurator, psykolog, läkare, för att säkerställa att du får den hjälp och de insatser du behöver för att bryta ditt negativa mående och dina tunga tankar.
Kontakt med ungdomsmottagning, första linjen mottagning, Vårdcentralen, mottagning för unga vuxna, Bup, det ser då lite olika ut beroende på var man bor och hur gammal du är.
Om du går i skolan kan du också ta en första kontakt med elevhälsan som kan hjälpa dig vidare.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk hälsa. Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
Att ha ett liv som ser helt "perfekt" ut för andra hjälper tyvärr inte om det är kaos på insidan. Om man fastnat i negativa tankar och känslor, tänker att man vill fly och "komma bort" från allt.
Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner tror att allt är bra, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland, men gör ändå vansinnigt ont..
Man behöver hjälp med är att komma ur björnsaxen, minska smärtan på olika sätt, hitta tillbaka till mening och glädje. Då man hamnat i en depression, så får man väldigt tunga, mörka tankar, ser allt i mörker och utan mening. Man har svårt att se lösningar eller bryta sina tankar. Det hör till. Inga av de tunga tankarna är "egentligen" du.
Du tänker också att om dina föräldrar skulle få veta att du inte mår bra, att du är ledsen och förtvivlad och behöver hjälp, så skulle de bli jättearga, besvikna och "skälla ut" dig i timmar.. Skulle dina föräldrar verkligen reagera så för att du ledsen och inte mådde bra? Något som absolut inte är någons fel eller man kan "rå för", utan handlar om ohälsa och att man är sjuk. Det som är okänt, skrämmande och man saknar kunskap och erfarenhet av, kan ofta väcka starka känslor, just för att man blir så rädd och orolig. Kanske rädd för vad som kan hända eller att mista någon. Man önskar ju alltid att sina nära och kära ska må bra och ha det bra. Är det inte så så blir man rädd och orolig. Att skriva ett brev och berätta om hur man mår och känner, kan vara ett sätt för att få ens föräldrar få tid på sig att förstå, även att visa dem denna webbsida, kunna läsa andra ungas frågor och svar.
Det låter som om både du och dina föräldrar saknar en hel del kunskap om psykisk ohälsa. Denna webbsida www.snorkel.se handlar just om det, om psykisk ohälsa hos barn och unga och om vad man kan göra för att bryta onda cirklar gällande sitt mående som man fastnat i. Du behöver stöd och hjälp av dina nära när du inte mår bra.
Kan du börja med att fundera över vad ”björnsaxen” innehåller, det vill säga, hur ser dina tankar, känslor, beteenden och det som händer i kroppen ut, vad påverkar ditt mående.
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt? Har det hänt något särskilt jobbigt senaste tiden? Du skriver att "galet mycket" händer i din hjärna.
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid och intressen.
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du mår dåligt? Vilka olika känslor har du? Hur känns det i kroppen? I vilka situationer är det värst, hur visar sig ditt dåliga mående, i vilka situationer?
I vilka situationer väcks din ångest och ”ditt kaos”? Vad GÖR du när du känner ångest? Vet du vad ångest är?
Situationer, tankar, känslor, hur det känns i kroppen och det vi sedan GÖR, styr och påverkar oss mycket, på kort och lång sikt.
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel - se en kedja av händelser.
Läs information och kolla på  instruktionsfilmen, läs mera så förstår du vad det handlar om. Målsättningar, färdiga kedjor och alternativa beteenden.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång.
Beteendeanalys finns också som App, Beteendecoach, gratis att ladda ner.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse, något yttre eller inre, som påverkar ens liv negativt, eller om man går länge i en tung, tuff och svår livssituation så blir man nedstämd. Det som kännetecknar nedstämdhet/depression är just att man drar sig undan, inte känner lust eller glädje för något, att man tappar ork och energi. Man får mörka tankar, ser det mesta negativt och omöjligt.
Du skriver att det varit så här länge, verkligen dags att du berättar för din omgivning och får hjälp och stöd att ta dig ur detta.
Vad är det som påverkar att DU sitter fast i björnsaxen..? Har det hänt något särskilt senaste tiden?
Hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje.
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort. Snorkel - Livsbalans
Hur har du det med stress, både yttre och inre (tidspress och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen) och återhämtning?
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”. Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande. Och ”skydd” mot depression och nedstämdhet.
Så något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet oro/ångest, negativa tankar och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA. Negativa tankar påverka verkligen jättemycket Snorkel - Tankar
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt och undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330. Den handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
Jag vet inte hur gammal du är, är man är i tonåren så har man också många hormoner som härjar i kroppen, dessa hormoner orsakar också känslor och mående som går upp och ned.
Läs mera på Snorkel och läs också andras frågor och svar under de olika kategorierna. Det finns hjälp att få och det finns också mycket man kan göra själv för att påverka sitt mående. Gå inte ensam med dina tankar och känslor. Berätta för din familj och vänd dig till elevhälsan på din skola.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om exakt hur det blir för dig.
Kram från Snorkel