Hej jag har varit bästa vän med en tjej som jag älskar väldigt mycket. men hon pressar mig, och trycker ner mig. hon ljuger och gör saker som sårar mig. Jag har andra vänner oxå men hon är speciell. Har vi roligt så har vi verkligen kul. Vi kan prata med varandra om allt. Jag är deprimerad och äter medecin, ibland så orkar jag inte med allt. Jag går hos en psykolog oxå. jag har försök förklara för min kompis varför jag mår som jag mår och varför jag får äta dem här pillrerna och vilka biverkningar jag får. men hon vill inte förstå. Hon säger bara jaja bar du inte tar självmord. För mig betyder hon jätte mycket men tydligen så betyder inte jag något alls för henne :/ .

Svar
Hej, tack för ditt mail. Kompisar är viktiga, särskilt då man är ung. Det är jobbigt om det inte fungerar med kompisar och det är lätt att bli deppig, känna sig ensam och övergiven etc. Du skriver att du är deprimerad och äter medicin. När man är deprimerad så påverkar det ju olika delar hos personen, t.ex. ens tankar, som blir mera negativa och man tolkar lätt saker negativt (t.ex vad någon säger eller gör). Känslorna blir också mera negativa, man blir lättsårad, är känslig etc. man drabbas också lätt av hopplöshetskänslor. Påverkar din depression hur du tänker och känner inför din vän, hur du upplever det hon gör och säger, eller är det så att du alltid har uppfattat henne så här? Det är svårt med relationer, de är så viktiga för en och det finns alltid en liten risk att man blir sårad. Man har många olika relationer, de som står en nära, de som "bara" är klasskamrater, de som man idrottar ihop med, de som vet allt om en och de som man bara träffar ibland, etc. Vilken "typ" av relation man har till olika personer behöver man också vara överens om. Vilka "regler" som ska gälla mellan just er. Det behöver finnas balans i en relation mellan personerna. En jämnvikt där båda ger och tar ungefär lika mycket och är överens om hur relationen ska se ut och fungera. Om någon i relationen "bara tar" eller "bara ger" så blir det obalans. Eller om den ena är inställd och satsar på att ha en nära och tät relation och den andra bara vill träffas ibland då inget annat finns att göra. Om din kompis trycker ned dig, ljuger för dig och gör sårande saker, så låter det inte som om ni har en bra balans i er relation. Fundera över er relation, vad är det som du tycker så mycket om, vad finns det för fördelar och nackdelar. Om du verkligen försökt tala om för henne hur du känner, och hur det blir för dig då hon gör sårande saker, och hon inte lyssnar på det, är hon då en kompis du vill fortsätta ha som bästa vän? Ibland är det så att man blir så sårad att man måste avsluta en relation som man mår så dåligt över. För att i stället kunna satsa på andra relationer. Om du vill fortsätta att umgår med din kompis och hon fortsätter att göra saker som sårar dig, hur blir det för dig i längden? Det kanske är så att det du gillar hos henne är att hon är t.ex. spontan, framåt, säger och gör vad hon tycker och vill etc. Det kanske också innebär att hon då inte tänker sig för, kan trampa andra på tårna ibland och andra kan bli sårade. Kanske inte alls med flit, utan att det bara är så hon är. Det kanske gör det lättar för dig att försöka acceptera henne så som hon är, att hon kanske inte kommer att ändra sig hur du än försöker. eller hur ledsen du än blir. Om hon gör det av obetänksamhet. Ibland är hon toppen men ibland så blir det fel. Det kan ju också vara så att din kompis är rädd och orolig för att du mår dåligt men att hon inte törs/kan visa det för dig, och gömmer sig bakom en "tuff" fasad, att du visst betyder mycket för din kompis men att hon inte kan hantera att du mår dåligt. Bra att du har kontakt med en psykolog om du är deprimerad, kan du inte ta upp dessa saker med henne, hur du skulle kunna prata med din kompis och vad du behöver för att må bättre. Sköt om dig, hälsningar Snorkel.