Hej! Jag har mått jätte dåligt i 5dagar i rad nu. Och jag vet inte om det är depression eftersom det inte har gått 1 vecka, men ja känner att jag vill gråta hela tiden, har gråtit varje natt. Vet exakt inte varför jag gör det men så fort jag tänker på att jag kommer må så här resten av mitt liv och aldrig kommer må lika bra som förut, för jag bryr mig så mycket nu och när jag tänker på de mår jag direkt dåligt. Jag har blodbrist också så vet inte om det är därför eller inte.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Nedstämdhet är en naturlig del av livet, vi blir nedstämda och ”ledsna” av olika kriser och händelser som inträffar, måendet går upp och ner i olika perioder i livet, vi kan också bli nedstämda om man går en längre tid i en livssituation som är tung och svår. Tankar, känslor, det som händer i kroppen, vad vi gör, och vad som händer i vår omgivning påverkar vårat mående mycket. Tex precis som du skriver, om man tänker att ”jag kommer att må såhär resten av livet” ”jag kommer aldrig att må bra igen” så påverkar det jättemycket om vi TROR på dom tankarna. Tankar är tankar, men ingen sanning, om jag tänker att jag är snyggast på skolan, vinner en halv miljon imorgon, kommer att ha alla rätt på alla prov näste termin, så yror vi sällan på dom tankarna, utan vi tror mest på de negativa. Du har haft det tufft och varit nere i en vecka ungefär, det behöver inte alls betyda att du är på väg att bli deprimerad. Du har ”blodbrist” skriver du, och ja det kan påverka, du kanske nyss har börjat få mens, är inne i puberteten med massor av hormoner som rusar i kroppen och humör som svänger och ökad känslighet, det påverkar också. Vissa påverkas på våren, vissa kanske känner av en tuff skoltermin, andra kanske oroar sig för att sommarlovet kommer och man inte vet vad man ska göra. Det ser väldigt olika ut, om du fortsätter att känna dig låg och nere så kan man behöva fundera lite på vad som påverkar dig, om det är något särskilt i ditt liv just nu. Har du träffat en läkare som konstaterat din ”blodbrist”? Får du någon medicin, eller vitaminer, järn, för att få bättre blodvärden? Ta upp med läkaren (och dina föräldrar) att du mått sämre senaste dagarna, så att ni kan fundera på hur det kan hänga ihop. Denna webbsida handlar om det naturliga i att hamna i svackor i livet, hur det kan se ut och kännas, sidan innehåller också massor av information, tips och råd (strategier) vad man kan göra för att må bättre igen. Då man är nedstämd så är det oftast så att man saknar lust och ork, saker känns inte lika roligt som förut, man vill mest bara dra sig undan och vara för sig själv, gråta. Man kanske tappar matlust, slarvar med sömn och motion. Sådana saker som aktivitet, sömn, mat, och motion påverkar vårat mående jättemycket, om man blir i obalans med det så mår man sämre. Man försöker också att bryta ältande och att man fastna i negativa tankar, för det får en också att må sämre. Bryta genom att fokusera på något annat, göra något. (läs mer på tex krisfärdigheter). Prova att fylla i formuläret BALANS I LIVET vad i ditt liv ger energi, lust och glädje och vad i ditt liv tar energi, lust och glädje? (läs om balans i livet på webbsidan) Det är väldigt nyss du börjat känna dig nere och ledsen, tänker mycket på det just nu och oroar dig. Försök att ha fokus på vad som får dig att må bra, saker som du tidigare gjort och blivit glad av. Skulle tipsa dig om att läsa mera på denna sida, både om nedstämdhet och oro/ångest, och hur det påverkar oss och om vad man kan göra, Du kan också läsa andras frågor och svar i frågelådan. Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta mera om vad som påverkar dig, hur du tänker känner och gör. Berätta gärna om du provat några av de strategier som finns beskrivet på webbsidan. Kram från Snorkel