Jag är en snart 23årig tjej som har mått dåligt ett tag nu. Det går upp och ner från dag till dag och ibland är det så dåligt så att jag får ångest, panikångest och inte har lust med någonting. Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig eller hur jag går till väga riktigt...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har mått dåligt ett tag nu, tappat lust och ork, ångest och ”panik”, går upp och ner från dag till dag. Det är ju så att ”kropp och knopp” hänger ihop, det finns en del somatiska sjukdomstillstånd som även påverkar psyket, (tex problem med sköldkörteln, dåliga blodvärden) vilket inte är konstigt alls. Så när man ska ge lite tips på detta sätt genom en frågelåda så vill man alltid först rekommendera en somatisk kontroll och provtagning för att säkerställa att det inte föreligger somatiska orsaker bakom som man missar. Detta görs på din Vårdcentral. Tyvärr, så är det ju väntetider. När du får träffa en läkare på Vårdcentralen så berättar du om alla dina symtom, och ni kan tillsammans besluta om vilken hjälp du behöver framöver. Utredning, behandling i form av medicinering, samtalskontakt, psykologisk behandling etc. eller om det räcker med uppföljning och insatser du gör på egen hand, självhjälp. Jag funderar över hur det ser ut i ditt liv, balans i livet, mellan vad som tar energi, lust och ork och vad som ger energi lust och ork. Hur ser det ut med skola/jobb, familj, vänner och fritid? Har man obalans i livet ( för mycket skit och för lite godis kort sagt) så hamnar man lätt i nedstämdhet, tappar lust och ork, ökad oro/ångest osv i en ond cirkel. På denna sida finns ett enklare formulär, balans i livet, och även veckokort för balans i livet, just för att bli medveten om hur det ser ut. (läs om livsbalans och prova formulären) Har det hänt någon särskild förändring i ditt liv, som orsakat obalans? Mist något/någon, flytt, hänt något angående jobb/skola, etc? Eller är det så att du gått en längre tid i en tung livssituation och nu har ”bägaren runnit över”? När man ska förbättra, lära sig hantera psykisk ohälsa, ångest, nedstämdhet mm så behöver man ju ”ta reda på” lite vad som framkallar det dåliga måendet, om man tex lever i en alldeles för tung livssituation, så behöver man jobba med förändringar, inte bara att hantera och lära sig ”klara av”.. Lägger man handen på en het platta så måste man ta bort handen, inte distrahera och avleda sig från smärtan.. Då det gäller nedstämdhet handlar mycket om att bryta just inaktivitet och att man drar sig undan, att komma igång med aktiviteter och aktivering i steg, FAST man inte har lust. Man behöver hålla rutiner som mat, sömn och fysisk aktivitet. Då det gäller ångest handlar mycket om att få lite koll på vad som triggar igång ångesten, vilka situationer eller beteenden (krav, vara med andra, tankar, mm) och hur man gör nu. Ofta så försöker man på olika sätt undvika/fly från det som framkallar ångest. För att lära sig hantera ångesten brukar man i steg träna på att vara i situationer, göra saker som framkallar rädslan. Jag vet väldigt lite om hur det egentligen ser ut för dig, så är svårt att ge några direkta tips. Föreslår att du läser mera på denna sida om nedstämdhet och oro/ångest vad är och vad göra. Kolla på apparna Snorkelövning och Skills snorkel reglera känsla. (du hittar info under fliken om appar). Skriv igen och berätta mera om du vill, kontakta din Vårdcentral (om du inte har någon speciell så kontakta den närmaste). Kram från Snorkel