Hej! Okej, jag ska försöka ta det här rätt kort, eller så kort som det går iaf.
Jag tror att allt började i februari 2020.
Jag blev dumpad av min kille efter ett 14 månaders långt förhållande. Jag blev väldigt ledsen, och började då tänka negativa tankar om mig själv, som att det är fel på mig för att han gjorde slut, och att jag inte dög för någon alls osv osv. Jag fortsatte att må dåligt, det blev liksom inte bättre. Jag börjat prata om allt med en lärare på min skola. Det kändes bra.
Tillslut fick hon mig att berätta för mina föräldrar, och jag började gå hos skolkuratorn. Jag kände inte att jag klarade av att prata med henne, kuratorn. Jag trodde inte att jag skulle klara sommarlovet, att jag inte skulle vara vid liv när lovet var slut. Jag kände ingen livslust längre, allt kändes meningslöst.
Jag hade en ångest över allt det också, att jag mådde som jag mådde och inte skulle klara det.
Under lovet började jag gå hos en kurator på umo. Det kändes väldigt bra att prata med honom, men jag mådde inte bättre.
Tillslut sa han att jag skulle ta kontakt med en psykolog istället, för att jag behövde allvarligare hjälp. Orkar inte rabbla upp allt annat, men började prata med en psykolog mot hösten, samtidigt som jag gick till en ny skolurator på skolan. Tillslut mådde jag ändå bättre, och slutade gå hos de båda, vilket var i ungefär januari det här året.
Nu har allt blivit sämre. Jag mår så skit.
Jag känner att det inte finns någon anledning riktigt att fortsätta leva. Jag vill liksom inte längre. Jag skär mig själv ibland, det vill jag också sluta med.
Blev mobbad under lågstadiet, det sitter såklart också kvar lite. Men efter allt som var 2020, då kände jag att det nu är droppen. Jag kommer inte klara det. Inte till efter sommaren. Visste inte vem jag skulle ta upp det här med nu, så skrev till er.... /15 årig tjej

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har mått dåligt under en längre period och fått hjälp av både kurator på ungdomsmottagning och skolkurator och psykolog, (vet inte var den kontakten kom ifrån). Dina föräldrar har också vetat att du inte mått bra och att du fått hjälp.
Det blev bättre, du mådde bättre, och kontakterna avslutades efter årsskiftet. Bra så långt.
MEN, nu har du hamnat i en svacka igen, ”mår skit” som du själv säger och känner samma ”hopplösa känslor” och negativa tankar som förut, och vet inte vad du ska ta dig till.
Det man undrar är vad som fick dig att må bättre? Vad gjorde du annorlunda, hur tänkte och kände du? Hur såg livssituationen ut i förhållande till nu? Vad är det som gör att det nu känns så tungt igen?
Vilka strategier för att må bättre lärde du dig av kuratorer och psykolog? Har du några krisfärdigheter, krisplan, plan för återfall?
Det är många saker som styr och påverkar att man blir nedstämd. Ledsnad och nedstämdhet är egentligen naturliga reaktioner på en kris eller en långvarig tung livssituation. Det ska få oss att reagera, agera och förändra. Ta hand om oss själva och signalera till andra om hjälp.
Har man varit deprimerad tidigare så har man en ökad sårbarhet att bli det igen. Därför är det viktigt med en ”återfallsplan” och ha krisfärdigheter att falla tillbaka på OM man hamnar i en svacka igen. Veta sin sårbarhet och vad man kan göra när man mår sämre.
För så är det, mående och känslor går upp och ner. Arv, miljö, hormoner och vilka strategier/kunskaper, man har för att reglera starka känslor med mera, påverkar också.
Läs om livsbalans, balans mellan det som tar och ger energi och lust, på www.snorkl.se
Det händer saker som vi reagerar på, får starka känslor, kanske besvikelse, ledsnad, rädsla, sorg, ensamhet med mera. Vi har också ständigt en massa tankar som snurrar i huvudet, ofta negativa tankar då man är lite nere, tankar om att inte duga, inte klara av, inte vara lika bra som andra, inte vara älskad o.s.v.
Om vi TROR på tankarna, för tankar är bara tankar, ingen sanning, men tror vi på den så väcks ytterligare starka känslor, vi blir mera ledsna, drar oss undan, grubblar, blir passiva, inget känns lustfullt eller roligt i en ond cirkel.
Situation-tankar-känslor-kroppen och det vi sedan gör hänger ihop och påverkar varandra. Det vi gör får konsekvenser på kort (nu genast i stunden) och på lång sikt.
Du behöver kontakta lämpliga personer igen, berätta för dina föräldrar att du mår sämre igen, du behöver hjälp för att ”komma upp” igen. Vet inte om du haft kontakt med BUP, fått läkarbedömning och samtalsbehandling där? Annars kanske det är dags för det.
Bedömning för depression, ställningstagande till eventuell medicinering under en period, isf. som en krycka för att orka jobba med strategier. Och Psykologisk behandling som till exempel, beteendeanalys, känsloreglering, beteendeaktivering, krisfärdigheter, arbeta med negativa tankar, med mera.
Denna webbplats www.snorkel.se utgår från Bup Uppsala. Den handlar om att sprida kunskaper och strategier, hjälp till självhjälp, vid olika former av psykisk ohälsa hos barn och unga. Det finns också två appar
Snorkelövningar, med inspelade övningar i till exempel, stresshantering (avslappning, andning, medveten närvaro) ångesthantering, med mera.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod x330) som handlar om känslor, varför vi har dem, beteenden kopplat till känslor, och övningar för att reglera starka känslor.
Läs mera på webbplatsen om bland annan nedstämdhet och prova våra övningar, du kan träna tillsammans med dina föräldrar eller skolkurator också om du vill. Tipsar särskilt om;
Beteendeanalys, finns på startsidan, se en kedja av händelser. Lär känna dig själv, dina reaktioner, vad som påverkar dig och ditt mående, din sårbarhet.
Tankar, känslor och det du gör, och hur det påverkar på kort och lång sikt. Se instruktionsfilmen, läs informationen, se färdiga kedjor, målsättningar och alternativa beteenden, så förstår du lite mera. Börja med färdiga alternativ om du ska prova att göra egna kedjor.
Krisfärdigheter och krisplan, en plan vad man kan göra då man mår sämre.
Negativa tankar och strategier för att bryta negativa tankar och ältande.
Medveten närvaro- mindfulness, om att styra fokus och uppmärksamhet ”vara här och nu” istället för att fastna i negativa tankar och oro. Finns övningar och beskrivningar både på webbsidan och i appen Snorkelövning.
Jättebra att du reagerat och skrev hit, berätta också för dina föräldrar och för kurator/psykolog på din skola. Så får ni tillsammans besluta om hur ni går vidare, remiss till första linjen mottagning, Bup, Vårdvcentral, etc.
Skriv igen till frågelådan om du vill, läs också andras frågor och svar i frågelådan, finns 11 olika rubriker.
Vänta inte, prata genast med din mamma och pappa.
Kram från Snorkel