Hej!
Jag har mått extremt dåligt i snart 6 månader, då menar jag att jag kan inte sova för att jag kan inte sluta tänka på att jag gör allt fel.
Jag mår oftast dåligt över mina kompisar. Jag bråkar nästan varje dag med mina föräldrar för ingen anledning. Jag längtar inte till skolan eller hem.
Jag har extremt mycket skuldkänslor över allt jag gör. Jag har aldrig pratat med någon om hur jag mår. Så fort jag ska säga till någon hur jag mår är deras svar ''Jag med'' och sedan blir tydligen konversationen om de själva.
Jag har väldigt mycket självmordstankar och har slutat äta lika mycket.
När jag är i skolan måste jag låsa in mig på toa för att få ut mina tårar.
Jag har också väldigt mycket komplex över mitt utseende. när mina kompisar frågar brukar jag säga nej för att jag skäms över min kropp.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du signalerar verkligen att du inte mår bra, att du på olika sätt och av flera orsaker är ledsen och olycklig.
Och att du inte vet hur du kan förändra situationen.
Du skriver att det varit såhär de sista 6 månaderna, hände något särskilt just då? Något som gav konsekvensen att du på något sätt fick det mera negativt eller jobbigt i ditt liv, förlorade du något positivt i ditt liv? Vad kan påverka tror du?
Du skriver att du inte kan sova, grubblar på saker du tänker att du gjort ”fel”.
När kroppen utsätts för ”stress och belastning” av något slag, som det absolut är för dig senaste tiden, så är det extra viktigt med återhämtning och vila.
Då man har starka känslor så är kroppen spänd och försvarsinställd, man är beredd på att fly eller kämpa mot en ”fara”, och kroppen behöver släppa på den beredskapen genom sömn, vila, återhämtning och avslappning.
Det är vanligt att på kvällen då man ska just vila och återhämta sig, när det lugnar ner sig runt en, blir tyst, mörkt etc, man ligger där i sängen, kommer alla tankar, snurrar i huvudet, man tänker på vad alla sagt och gjort, vad man själv sagt och gjort etc.
Kroppen blir då spänd, uppvarvad och uppstressad igen, och man kan absolut inte somna, sova. När man har ”sovit på saken” brukar saker kännas och upplevas annorlunda och lättare.
Det låter som om du verkligen behöver hjälp med strategier för att få sova. Jobba med tekniker för att skingra tankar, byta fokus från ”där och då” till ”här och Nu" då du ska vila, slappna av och sova. Få ny kraft.
Ge dig själv en annan tid för ”oro och reflektion” som INTE är då du ska sova.
Ha fasta rutiner där du genom det du gör säger till din hjärna och kropp att det är tid för vila, Och varva ner.
En lugn kvällspromenad, kvällsfika, läsa en stund, ta ett bad/dusch, sätta på sig sovkläder, stänga av mobil/dator/TV, lyssna på lugn musik.
Och sedan jobba med avslappning, lugn andning och medveten närvaro- styra fokus till här och nu. T.ex. kroppsscanning.
Snorkel har en app som heter Snorkelövning, där finns många övningar just för återhämtning, reglera ångest och stress.
Du skriver också att du ofta mår dåligt över dina kompisar, men inte vad som händer. Du hamnar också ofta i konflikt med dina föräldrar, vad handlar dessa konflikter om?
Du får sedan extrema skuldkänslor och mår jättedåligt över saker du tänker att du gjort ”fel”. Du tänker att du inte orkar ha det som du har det, tänker att du inte vill leva, då man har tankar på att inte vilja leva längre, vilket är ganska vanligt då man är nedstämd, så är det ett tydligt tecken på att man inte lever det liv man vill och önskar, och att man inte kan se hur man kan göra för att må bättre.
Men det finns många saker man kan göra för att må bättre. Läs mera på denna webbsida.
Du försöker också reglera din ångest genom att äta mindre. Dömer dig själv och tänker att du inte är ”fin nog” eller duger.
Tankar styr och påverkar oss mycket, om man tänker negativt om sig själv så är det som att ha någon sittande på axeln som hela tiden säger taskiga saker till oss, det gör en ledsen och förtvivlad.
Tankar är tankar, ingen sanning. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv. Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik..
Är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa.
Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro. Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten.
Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar.
Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går.
Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i
Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Du kan också prova att distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör istället för att ha fokus på tankarna. Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. etc.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv.
Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål.
Allt sammantaget gör att du mår allt sämre i en ond cirkel. Mat, sömn och fysisk aktivitet, är grundstenar, så att du inte kan sova är något av det första att försöka förändra.
Du skulle behöva hjälp och stöd att vända ditt mående.
Dina föräldrar behöver veta om hur du mår, att din irritation och lättväckta starka känslor har en grund i att du inte alls mår bra, är ledsen och olycklig.
Prata med dem, skriv ett brev, visa ditt brev hit till Snorkel.
Vänd dig till elevhälsan på din skola, de kan också hjälpa dig att sortera i allt som påverkar dig och får dig att må som du mår. Hjälpa dig att använda strategier för att må bättre, få till förändringar etc.
Lär mera om nedstämdhet, när man har obalans i livet som du har, för många saker som TAR energi, kraft och glädje och för få som GER energi kraft och glädje, då finns risk att man blir nedstämd.
Läs på sidan om LIVSBALANS, prova dokument och veckokort för balans i livet.
Snorkel har också en app som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känsla. (använd kod x330) den handlar om känslor, varför man har dem, hur de påverkar oss och innehåller övningar för att träna på att hantera, reglera och minska en känsla som hotar att ”dränka” en.
Läs också om känslor på webbsidan www.snorkel.se
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Gå inte ensam med alla dina tankar och känslor, berätta för dina föräldrar, vänd dig till elevhälsan, kompisar är jättebra, men mår man dåligt kan man behöva en vuxen att bolla med.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel