Hej! Jag är 16 år och mår väldigt psykiskt dåligt(tror jag har depression, ångest, utmattningssyndrom eller något liknande). Har även en del självmordstankar och lite så. Jag skulle gärna vilja få dels en/flera diagnoser på vilken/vilka psykiska sjukdomar jag faktiskt har, men även hjälp att må bättre. Problemet är att jag inte vet var eller hur man söker hjälp(vill inte att mina föräldrar ska få veta) och att jag inte riktigt litar på att de som ska hjälpa en kommer hålla tystnadsplikten. Min fråga är därför: vart borde jag vända mig för att få hjälp?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du mår psykiskt dåligt på många sätt, känner dig deprimerad, har en del självmordstankar och ångest. Du vill ha hjälp för att må bättre och det är ju jätteviktigt. Så här ska du inte behöva må.
Problemet är att du bara är 16 år, och inte vill att dina föräldrar ska veta om hur du mår. Hur kommer det sig? Vad är du rädd ska hända om dina föräldrar vet om hur du mår?
Det finns "tystnadsplikt" men också "anmälningsplikt" dvs tystnadsplikt innebär att detaljer och det man berättar inte förs vidare till t.ex. föräldern. Dock finns en "anmälningsplikt" som innebär att om det finns fara för ditt eller annans liv, så måste man informera föräldrar/vårdnadshavare (så att de kan hjälpa till att skydda) och i vissa situationer socialtjänsten och eller polis, (till exempel om det finns våld, övergrepp  eller missbruk i familjen) Det har hänt, att någon ungdom har haft självmordstankar, men att "vården" slarvat med att informera föräldrar om det, som inte vetat, inte sett tecknen, inte kunnat skydda/hjälpa, och sedan har ungdomen tagit sitt liv. Sådant jobbar vi för att det inte ska behöva hända. Närmaste omgivningen måste vara informerade om att det finns, sedan behöver de inte veta detaljer om behandlingssamtal, om du förstår skillnaden. Man behöver ha krisplan och krisfärdigheter till hands i familjen, läs om tankar på att inte vilja leva här Snorkel - Tankar på att inte vilja leva
Når det gäller diagnoser som depression och ångest, som medför så stora förändringar och påverkan på individen, som till exempel just de tunga tankar på meningslöshet, att man ser det mesta i "svart" att man kan tänka att det inget finns att göra eller att man alltid kommer att må så här mm, som kan väcka tankar på att inte vilja leva, (som man efter behandling alls inte har) så behöver man mycket stöd och hjälp även från sin familj.
När man bara är 16 år är man fortfarande helt beroende av sina vårdnadshavare, de har yttersta ansvaret och kan behöva finnas till hands för att hjälpa till med att träna olika strategier för att hantera ångest och negativa tankar, hjälpa till med livsförändringar eller rutiner man behöver få till. De behöver visa förståelse, stötta, peppa, uppmuntra med mera. För bedömning och besök på Bup behöver vårdnadshavare delta, för att "ge sin bild" samt få viktig information så att de stöttar och hjälper på rätt och bästa sätt. Sedan ges man alltid möjlighet att prata ensam med behandlare också.
Om du vänder dig till elevhälsan på din skola, skolsköterska eller skolkurator,  så kan ni tillsammans komma överens om hur ni går vidare, hur man skulle kunna informera dina föräldrar, hur och vad du vill berätta, om till exempel kurator kan hjälpa till/vara med vid ett sådant samtal. mm. Du kan visa dina föräldrar denna webbsida, där det finns mycket information om vad är och vad göra, vid olika former av psykisk ohälsa.
Du kan också skriva ett brev till dina föräldrar, det kan ibland vara lättare än att prata. Där du kan nämna att du tycker att det är svårt att berätta, vad du är rädd för att de ska tänka, göra etc.
På ungdomsmottagningar i landet finns också möjlighet att få någon att prata med, få hjälp att vända psykisk ohälsa, men vid misstanke om diagnoser som Depression så brukar man hjälpa till att få kontakt med Bup.
Skriv igen hit till frågelådan om du vill, berätta mera hur ditt mående påverkar just dig, vad som händer, vad du gör, vad som påverkar.
Läs mera på webbsidan www.snorkel.se om olika former av psykisk ohälsa, testa våra appar
Snorkelövning med olika röstövningar och information.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330 handlar just om känslor och olika övningar i att hantera starka känslor
Prova också beteendeanalys- se en kedja av händelser som finns på webbsidans startsida. Det kan hjälpa dig att se vad som händer, vad som påverkar. Situation, tankar, känslor och det vi sedan GÖR, får olika konsekvenser på kort och lång sikt.
Kram från Snorkel