Jag har inte mått bra i över 3 år nu. Har tryckt ner allt och jag bär en mask. Jag vill dock inte prata om det med någon jag känner. För att de flesta är vana och känner mig som den masken jag bär på hela tiden.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du inte har mått bra i flera år, har dolt det för din omgivning och ”bär som en mask utåt” . Du har inte velat prata/berättaför någon i din omgivning, eftersom de ”känner dig som den mask du bär”
Gissa att du har en massa negativa tankar om att de inte vill vara vän med dig om de inte skulle vilja vara vän med dig, att du inte skulle ”duga” om du visade och berättade hur du egentligen mår och känner.
Det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det också då man fokuserar på de negativa tankarna.
Om man hela tiden fokuserar och ”lyssnar” på sina tankar.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst.. Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Dina tankar handlar om att du måste dölja för din omgivning vem du är, att du kan bli lämnad, inte omtyck om du visar att du är ledsen och inte mår bra. Det är vanligt att man ”fastnar” i en roll, kanske att man alltid ska vara den roliga, den som tar initiativ, den som partar eller den som ständigt tar hand om andra.
Tipsar dig om att läsa och prova våra övningar om relationer och relationsfärdigheter på www.snorkl.se
Hur kan man då minska sina negativa takar, minska att man fastnar i dem?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de självdömande tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan. Du kan samla lappar i en burk, öppna och läsa en varje kväll, och ha fokus på den.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att verkligen stoppa sitt eget dömande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Du kan öva och träna på att ha koll på sina tankar och hur de påverkar oss. Om dina vänner lämnar dig för att du inte alltid är glad och positiv, vad är det för vänner? Vänner vill ens bästa och att vara vänner innebär att ”ge och ta”.
Prova också  beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som dina negativa tankar) som påverkar på kort och lång sikt.
Kortsiktigt sätter du på en ”mask” i dina försök att vara och göra ”rätt”, det känns kanske bra direkt i stunden då du tänker att du då får behålla dina vänner ”fel” men på längre sikt så blir du ledsen, tänker mera negativt, dömer mera, blir osäkrare, mår allt sämre och så vidare.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor. Så förstår du mera vad det handlar om.
Du behöver förstå lite mera vad som påverkar, vad som triggar negativa känslor och tankar, vilka situationer får dig att må dåligt.
Läs också om LIVSBALANS, balans i livet mellan var som tar och ger energi ork och lust.
Fundera på om du behöver prata med någon utomstående, elevhälsa, ungdomsmottagning, första linjen mottagning, vårdcentral bup, unga vuxna. Var du kan få hjälp att vända ditt dåliga mående. Fundera också på att börja berätta för dina vänner och omgivning om hur du verkligen mår, ta det i steg om det är lättare.
INGEN mår bra hela tiden. Känslor och mående går helt naturligt upp och ned. Man kan behöva stöd och hjälp att använda ovan strategier av omgivning familj och vänner.
Det här blev många tips, hoppas det var en bit på vägen, skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går och mera specifikt på vilket sätt du inte mår bra, var när hur, vad som händer.
Ta hand om dig, kram från Snorkel.