Jag har under den senaste perioden mått extremt dåligt, jag känner först att ingen förstår mig. Jag försöker ge hintar på att jag inte mår särskilt bra men ingen undrar.
Jag får ofta hjärtklappning på kvällen, gråter över ingenting, kan inte somna.
Brukar sluta med att jag somnar typ 3-4 på natten. Även om jag sover ut ordentligt känner jag mig trött, orkar inte att träffa kompisar. Lätt irriterad och mer arg än tidigare. Bara allmänt trött och får aldrig något gjort.
Fastnar alltid i fel saker. Typ om jag ska göra en enkel sak som att städa mitt rum slutar det med att jag fastnar i att kolla på en prick på väggen och sen har det gått 2 timmar.
Har verkligen ingen som helst motivation i livet.
Mina föräldrar har haft det lite tufft med deras ekonomi på senaste, vilket gör mig stressad.
Min mamma har diabetes och jag känner mig ständigt rädd för att hon ska dö. Känns som alla är emot mig och det ända sättet jag kan skydda mig på är genom att skrika.
Då lyssnar dom ännu mindre och allt slutar i att allt är mitt fel när jag bara ville få dom lyssna. Har sökt på vad det kan bero på. Och allt som står är stress och utbrändhet.
Men jag känner inte att jag gör så mycket så det borde få mig såhär stressad. Vad borde jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har många stressorer i ditt liv.
- Oro för dina föräldrars ekonomi
- Din mamma har diabetes och din ständiga rädsla för att hon ska dö.
- Sömnproblem- sover för lite och blir extra sårbar
- Ångestsymtom och ledsen på kvällen
- Känner att du inte får saker gjorda, fastnar i ”fel” saker
- Känner dig oförstådd och missförstådd ”att alla är emot dig”
- M.m.
Om det händer något ”svårt eller tungt” i ens liv, som påverkar ens liv negativt - en kris av något slag (förlust, sjukdom i familjen, flytt m.m.)
ELLER om man lever under en längre period i en tung och svår livssituation som innebär att det är för många negativa saker i livet och för få positiva,
så finns risken att man hamnar i nedstämdhet/depression.
Detta kallas LIVSBALANS- alltså vad som tar energi, kraft och ork och vad som ger energi kraft och ork.
Du kan läsa mera om livsbalans på webbsidan och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Vad ger och tar energi för just dig? Vad behöver du mera respektive mindre av?
Det är viktigt här att börja med att beskriva just stress, stress är inte bara att man har ”mycket att göra” tvärt om, det kan vara mycket stressande att inte ha något alls att göra (t.ex. arbetslöshet och brist på aktiviteter)
Det finns yttre (många saker och händelser omkring en) och inre (tankar, känslor, saker i kroppen mm) stress.
Vårat stressystem är kroppens ”brandlarm” ett livsviktigt larmsystem, en överlevnadsstrategi genom den mänskliga utvecklingen som ska skydda oss vid verkliga faror som vi måste fly ifrån eller slåss emot för att överleva.
(påkommer en inbrottstjuv, en bil som kör mot oss på fel sida, jagad av ett farligt djur osv)
Problemet är att brandlarmet inte kan skilja på en verklig fara som hotar och en fara som bara finns i vårt huvud, i våra tankar-orostankar.
Dina negativa orostankar och din livssituation sätter igång brandlarmet med ångest som resultat.
(Titta på svt-play ett program som heter DIN HJÄRNA och stress med Anders Hansen,
läs också mera på denna webbsida under vad är- oro/ångest och nedstämdhet och stress under VAD ÄR OCH VAD GÖRA)
När det handlar om ångest/stress, som också till en början handlar om en naturlig reaktion till hjälp för oss, en ofarlig men obehaglig reaktion som ofta är mycket kroppslig (hjärtat slår hårt för att pumpa blod till musklerna, andningen blir snabb o ytlig av samma anledning, tunnelseende, värme känsla mm)
så finns många strategier på denna webbsida för att hantera och på sikt minska den (avslappning, andningsövningar, medveten närvaro mm)
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 (läs där om känslor och känslans funktion)
Appen Snorkelövning med många olika röstövningar.
Dessa övningar är också en viktig del för att vända onda cirklar vid just nedstämdhet (depression) och så då även BETEENDEAKTIVERING- att alltså komma igång med aktivitet igen, för att få in fler positiva saker i livet.
Göra fast man inte har ork och lust till en början. Små steg fram, börja i liten skala.
Det är också viktiga verktyg för att hantera stress, och avslappning, lugn andning och medveten närvaro (t.ex. kroppsscanning, fantasiövning, då man har svårt att sova- för att få stressystemet att lugna ner sig)
Oro är ofta ett malande, som tar kraft och energi, som sällan sällan leder fram till några konstruktiva planer eller resultat, oron handlar ofta om negativa dömande över saker som redan hänt och som vi inte kan göra så mycket åt,
och många av de sakerna var det bästa vi kunde göra just då, utifrån den situation och den kunskap o förutsättningar vi hade då..
Och så även oro för framtiden, ofta av katastrofkaraktär, tänk om det eller det händer/inte händer, kommer inte att gå, inte att klara etc.
Framtiden vet vi heller ingenting om, så det blir slösad kraft och energi.
Det vi kan påverka, det vi kan förändra är JUST NU, och ofta är saker ganska OK just nu.
För att leva lite mera efter nuet, så kan man träna och tillämpa medveten närvaro, mindfulness, att vara just nu med alla sina sinnen.
På denna webbsida och i våra appar finns mycket beskrivet och övningar i medveten närvaro/minsfulness.
Du skriver att dina föräldrar inte förstår hur du mår, trots att du försöker ge ”hintar”..
Det är nog viktigt att vara så tydlig som det går, annars ökar missförstånden.
Det är ju lite svårt att förklara hur man tänker o känner för någon annan, särskilt då man knappt har koll på det själv, och det är svårt för utomstående o anhörig att förstå.
De blir dessutom ofta rädda och den första reaktionen på det är ju att undvika, skjuta undan och försöka fly ifrån det, som dina föräldrar som du upplever inte förstår och lyssnar, man är säkert rädd och vill inte att du ska må och känna såhär.
De ser dig på ett helt annat sätt än vad du själv gör. Och tyvärr blir deras rädsla bara att du känner dig obekräftad och oförstådd.
Dessutom blir din känsla av hopplöshet så stark så du visar ilska och skriker istället för den ledsnad och oro du verkligen känner, och det leder bara till konflikter.
På denne webbsida finns även en modell för att lära sig, träna och öva, på att göra BETEENDEANALYS, för att se mönster av negativa tankar och beteenden som kanske funkar på kort sikt men ställer till problem på längre sikt.
Prova den för att se tydligare vad som händer för just dig. Kan då också vara lättare att förklara för någon annan.
Du kanske kan visa din/dina föräldrar din fråga och svar. Då de är lugna och har tid att lyssna på dig.
Ni kan tillsammans läsa mera på Snorkel webben, och tillsammans och var för sig prova övningar.
Ni behöver också prata om du behöver mera hjälp och stöd just nu, för att komma ur den oro och nedstämdhet du fastnat i. Kanske ta kontakt med skolkurator och elevhälsa.
Du behöver säkert också kunskaper om Diabetes, vad det innebär och vad man kan göra åt det.
Faktisk information som an minska din ständiga oro.
Ni behöver prata med varandra i familjen så att du slipper går ensam med din oro.
Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen.
Skriv igen i frågelådan om du vill. Kram från Snorkel.