Jag mår dåligt, men har inte en klar anledning varför, tycker det är jätte jobbigt. Jag får som utbrott nästan varje dag för ingen förstår mej och jag vågar inte prata med nån kompis,förälder,lärare kurator osv, och jag känner att varför skulle någon ens vilja bry sig om att jag mår dåligt när det finns många sjuka än jag som mår lite dåligt hit o dit. har ingen aning om vad jag ska göra ?

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du hade inte skrivit någon email adress så kunde inte svara direkt till dig. Att må dåligt, oavsett på vilket sätt man mår dåligt, och sedan uppleva att ingen ser, förstår, eller stöttar, är en jättejobbig situation. Du skriver också att du inte riktigt har någon klar anledning, så det blir ju också så att du inte ens förstår dig själv, och kan stötta dig själv. Hur kommer det sig att du är rädd att berätta, prata med någon om hur du mår?. Vad är du rädd för? Personers skräcktankar och rädslor INFÖR saker, hindrar en och ställer till det på många sätt. Oftast är rädslor innan situationer mycket värre, än det som sedan händer. Hur ser dina fantasier och tankar ut runt om du skulle berätta för någon? Du undrar varför någon skulle bry sig om dig då det finns andra som mår sämre, men sådana jämförelser är bara negativa tankar och hindrar dig från att få stöd och hjälp, hjälp INNAN du också mår mycket sämre. Vad är du rädd ska hända? Kan du göra något för att minimera risken? Till exempel skriva ner vad det är du vill säga, skriv ner vad du känner, tänker, hur det känns i kroppen, i vilka situationer, hur ofta med mera. Skriv också ner dina rädslor runt att du berättar, vad du är rädd ska hända. Då kan den du berättar för förstå dig bättre. När man är ung och inte mår bra behöver man förstående vuxna som kan hjälpa till då det behövs. På www.snorkel.se på startsidan, finns det något som heter beteendeanalys, en hjälp för att se en kedja av händelser. Den kanske kan hjälpa dig i att se mönster och öka förståelsen för dig själv, ditt mående och dina reaktioner och de konsekvenser det får. Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla in färdiga kedjor och alternativa beteenden under informationen, så kan du nog förstå mera vad det handlar om. Prova först med färdiga alternativ, gällande något problembeteende du har, som kanske fungerar på kort sikt (till exempel att du inte vågar prata med någon, får utbrott eller annat) du slipper obehag eller får ur dig ilska just i stunden, men det får negativa konsekvenser på längre sikt. Jag vet inte hur gammal du är, men då man hamnar i puberteten så har man mycket hormoner i kroppen, det ska ske stora förändringar i kropp och knopp, och dessa hormoner gör bland annat att känslorna går upp och ner utan att man riktigt förstår varför. Du kan läsa mera på www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet, om att vara i puberteten. Där skriver också andra ungdomar om hur det är för dem. Läs mera på denna webbsida, läs också andras frågor/svar. Det kan finnas saker du känner igen dig i och gör så att du bättre kan beskriva eller förstå dig själv. Skriv igen i frågelådan om du vill. Kram från Snorkel.