Hej, jag har mått dåligt ett tag nu utan någon anledning alls.
Jag har vänner, det går bra i skolan, inga problem hemma men ändå mår jag inte bra.
ag stressar upp mig över småsaker, gråter nästan varje dag i skolan fast att det går bra eller så kanske jag en gång bangade på gymnastiken och då bara gråter jag.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev, du hade inte skrivit någon e-postadress så kunde inte svara direkt till dig.
Du skriver att du har "allt för att må bra" att du inte har något jobbigt gällande familj, skola, vänner eller fritid)
Det är verkligen jättebra att du inte känner att du har svårigheter med det i ditt liv, att du har många, familj o vänner, som kan finnas och hjälpa dig då du inte mår bra.
Hur fungerar det med sömn, mat och fysisk aktivitet.
Sådant som påverkar också måendet mycket.
Du skriver att du stressar upp dig och gråter lätt, fast saker går bra. Låter som om du har höga krav på dig själv och att du har en hög stressnivå just nu.
Om du tänker stress som ett glas med vatten, om glaset är nästan fullt hela tiden så behövs väldigt lite för att det ska rinna över.
Om glaset blir tömt så kan man fylla på väldigt mycket, man kan klara av mycket mera.
När började detta, har det hänt något särskilt i ditt liv som tar extra energi och kraft? Rent generellt kan jag säga att hormoner i kroppen påverkar mycket, då hänger det ju inte ihop alls med "hur man har det" alltså yttre stressorer.
Vet inte hur gammal du är, men i puberteten, vid mens, hög stress, eller av hormonförändringar av andra orsaker så märker vissa av det väldigt mycket och mår psykiskt och fysiskt dåligt.
Humörsvängningar, trötthet, lättirriterad, känslig, ont i kroppen med mera.
Andra fysiska åkommor kan också påverka psykiskt mående, "kropp och knopp" hänger ihop.
Det är kanske bra om du pratar med dina föräldrar om detta och att ni bokar en tid på vårdcentralen för att kolla så du inte har lågt blodvärde, vitaminbrist eller annat som påverkar dig.
Du behöver kanske vara lite "detektiv" vad gällande dig själv ett tag, fundera lite mera över på vilket sätt du inte mår bra och vad som påverkar.
Det kanske helt enkelt är så att du HAFT en längre jobbig period, där det varit många saker som varit "normalstressande" att du klarat det ett tag men att nu har energin tagit slut för att du inte fyllt på med ny energi och du börjar märka av det. Saker som du klarat tidigare börjar nu kännas jobbiga för att din energi och ork tryter.
Det är viktigt med balans i livet, att ge sig själv återhämtning och möjlighet att komma ner i varv och känna lugn.
Medveten närvaro, avslappning och andningstekniker kan vara ett sätt.
Även saker som en positiv hobby, fysisk aktivitet, mat och sömnrutiner är viktigt för återhämtning vid stress i och omkring oss.
På denna webbsida kan du läsa mera om stress, vad man kan göra för att minska stress och det finns olika övningar just i andning, avslappning och medveten närvaro.
I appen Snorkelövning finns också olika övningar att göra vid tex stress.
(Läs och prova kanske tillsammans med dina föräldrar)
Fundera lite mera på ditt mående och hur det kan hänga ihop. Prata med dina föräldrar om detta och kontakta eventuellt en vårdcentral för att kolla upp dina blodvärden och ditt fysiska tillstånd.
Skriv igen till frågelådan om du vill. Kram Snorkel