Hej! Mår riktigt dålig i 2 månader nu. Har tappat hoppet. Slutat med saker som jag brukar göra och mår bra av. Känner mig väldigt ledsen och nedstämt. Detta syns på mig och börjat undvika att träffa mina vänner. Detta började pga en tjej som kom i mitt liv. Allt var super bra från början, vi hade alltid kontakt och umgicks vi tills det kom en dag hon ändrades totalt. Hon blev riktig kall mot mig. Nu hon undviker mig, är jättekall mot mig och jag har svårt att acceptera det. Jag kan inte sluta tänka på henne. Det är massor med frågor i mitt huvud Jag lider bokstavligen. Känt mig konstant nedstämd i cirka 2 månader nu, jag vill bara allt där ska få slut ..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Olycklig/obesvarad kärlek blir som en sorg, med ungefär samma reaktioner som vid annan sorg. Ibland så genomgår man ”sorgprocessen”/ sörjer under en period men kan sedan acceptera det som hänt, släppa och gå vidare i livet. Men ibland så fastnar man, kan inte släppa, kan inte komma sig för att göra något annat, börjar dra sig undan, slutar med aktiviteter, slutar träffa vänner, grubblar, ältar osv. Då finns risken att bli nedstämd/deprimerad till slut. Det är mycket begripligt att du har massor av frågor i ditt huvud, vad hände egentligen? Varför förändrades allt så plötsligt? Var det något jag gjorde? Det finns väl flera förklaringar, någon kunde vara antingen att ni inte hade samma känslor för varandra redan från början, att hon mera ville umgås bara som vänner hela tiden men märkte att du ville annat, eller så förändrades hennes känslor under tiden. Troligtvis så vet/märker hon att du har starka känslor för henne som hon inte besvarar, därför undviker hon dig. Hon kanske inte vågar vara rak och tydlig mot dig, utan löser det hela genom att ”undvika dig och vara kall”, hoppas att du ska förstå ändå… Det var alltså ingenting särskilt som hände som du märkte av i alla fall. Du kanske aldrig får svar på dina frågor men har du försökt? Det kan ju göra det lättare att acceptera att hon inte vill ha någon relation med dig, hur gärna än du vill det. Kan du skriva till henne? Detta mera för att kanske hjälpa dig att förstå och acceptera. Vill hon inte lämna någon förklaring så måste du acceptera det också. Det går inte att övertala någon annan att känna känslor, det vet du nog. Det finns nog inte mycket du kan göra för att ändra hennes känslor för dig, utan det är kanske just acceptera, släppa och gå vidare du behöver. Det gör ont när relationer tar slut, men det går över. Det är viktigt att ”hålla igång” ha rutiner, aktivera sig, kanske prova något nytt, umgås med vänner, familj, satsa på jobb/skola, blicka framåt, ha mål osv. Du vinner inte henne tillbaka genom att ”gräva ner dig” utan det gör det hela bara till ett större lidande precis som du beskriver. Att fastna i tankar gör dig bara passiv och hindrar dig från att faktiskt hitta andra saker som kan vara roliga och trevliga på sikt, och som får dig att må bra. Ta dina vänner och din familj till hjälp för att aktivera och ”skingra tankar”, fysisk aktivitet, att träna är också bra för att minska stressnivåer i kroppen. Vänner och familj kan också vara bra att ”prata av sig” med då man är olyckligt kär. Det finns en sida som heter www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet, där skriver många ungdomar bla om ”olycklig kärlek” Det är viktigt att ta hand om och sköta om sig själv, gör det, det är du värd! Kram från Snorkel