Hej På helgen mår jag jättedåligt när jag bara är hemma och inte gör något. Jag har inte lust att göra något som att t.ex ta en promenad eller läsa en bok eller något sånt. Jag mår jättedåligt av det. Och jag känner att jag måste göra något fast jag inte har lust med det :( Jag vet inte vad jag ska göra. Och när jag inte har något att göra gåt jag till kylen och äter massor istället, hur ska jag göra ör att sluta? Jag mår dåligt till och från hela tiden!

Svar
Tack för ditt brev! Om jag förstår saken rätt så är det helger som är mest besvärliga för dig, men du skriver på slutet att du mår dåligt av och till hela tiden. Du beskriver att du mår dåligt av att du inte har lust att göra något på helgerna, samtidigt som om jag förstår rätt så känner du att du borde göra något vilket gör att du må dåligt, och det leder till att du äter en massa istället. Det låter som om du är fast i en ond cirkel som bara snurrar på, du känner att du borde orka göra en massa såsom att promenera läsa en bok.. du känner att du inte orkar/ har lust vilket ger dig dålig samvete (antar jag) vilket resulterar i att du äter en massa och så är cirkeln igång så att det blir bara en massa negativa känslor. Och jag antar att du känner dig misslyckad och mår dåligt. Jag undrar hur det ser ut för dig på veckorna? Om det är så att du har fullt med aktivitet så att du behöver vila på helgerna? är det så att skolan kräver mycket av din tid? är det på samma sätt då att du känner att du borde göra saker men inte orkar? Att hitta balans mellan aktivitet och vila är ibland svårt. Hur mycket man behöver vila eller sova är olika under olika perioder av ens liv. Hur mycket aktivitet man behöver för att må bra är även varierande. Hur konstigt det än låter så kan för lite aktivitet stressa lika mycket som för mycket aktivitet, och då menar jag de negativa stressen som gör att vi mår dåligt. som kan leda till att man till exempel som du beskriver tröstäter istället. Vi människor är biologiska varelser och vi behöver tillfredställa vissa grundläggande behov för att må bra. Att vi äter någorlunda vettiga saker på regelbundna tider Att vi ser till att vi sover ordentligt och någorlunda regelbundet Att vi tillförskaffar oss en lagom mängd av motion. Att vi hittar på aktiviteter som ger oss glädje och laddar oss med positiva upplevelser. Att vi känner att vi hör hemma i ett sammanhang som känns bra familj och vänner. Att vi upplever att vi har en meningsfull tillvaro, med lagom krav och utmaningar. Du skriver och frågar hur du skall göra för att sluta! Och jag antar att du frågar vad skall jag göra för att må bättre, det vill säga hitta en lagom nivå av aktivitet, vila och positiva och kravfyllda saker, så att jag inte mår dåligt och tröstäter hela tiden. Har du översikt om hur din vecka ser ut? Att sätta sig ner och göra en översiktsplan över hur veckan och helgen ser ut kan vara ett bra sätt att få överblick över hur det ser ut. Där du kan se om det är så att du antingen gör för lite eller för mycket. Att skriva ner vad du tror du behöver för att må bra dvs. saker som du tycker är roliga eller har tyckt tidigare att de är roliga. Vet din mamma och pappa hur du mår på helgerna, kan du prata med dom om hur det är, kan du tillsammans med dom komma på olika saker du kan göra som känns lagomt ansträngande, och saker som ni kan göra tillsammans som kan öka din lust och glädje. Finns det någon annan vuxen som du kan ta hjälp av att för att få överblick När man skall förändra något är det lätt att man tar i för mycket vilket leder till att det blir för jobbigt och det blir så svårt och så stort och då kan tröttheten komma och känslan av att det här orkar jag inte och kan inte, och så känner man sig misslyckad för att man inte orkar. Det är viktigt att förändra en sak i taget så att du känner att du orkar med Prata med dina föräldrar, fundera på vad du skulle vilja göra om du hade ork och lust, hur skulle du vilja att ditt liv såg ut? Hör av dig igen om du vill. Kram Snorkel