Jag har mått väldigt dåligt nu i snart ett halvår.
Jag har varit ledsen nästan varje dag, av att jag hållit inne saker som att jag blev mobbad i typ 2 år när jag va yngre, eller att min pappa sagt saker till mig som t.ex "xxxxunge".
Ibland mår jag bara sjukt dåligt utan att ha någon anledning. Jag har även haft sömnproblem senaste månaden, och knappt orkar gå upp på dagarna.
I skolan har jag haft det svårt att koncentrera mig och kan typ inte sitta still. Det va en grej som hände för typ 7 månader sen också, som gjorde att mina föräldrar började kolla igenom min mobil varje kväll och liksom krävde mitt lösenord, det tyckte jag liksom inte kändes tryggt eftersom det är min ensak. Det har hänt så många dåliga grejer i mina 13 år.
För några månader sen blev jag dumpad. Han va den person som stog min närmast när jag mådde som sämst. Han fanns där för mig, men när han försvann har jag inte haft nån att vända mig till. Jag har alltid försökt se saker positivt, tänkt att allt ska bli bättre.
Men det blir inget. Jag har bara skrivit lite av alla problem jag har. Men jag orkar inte mer, orkar inte med mitt liv...jag vill bara dö egentligen...😭 Vad ska jag göra för att må bättre? Jag orkar inte må såhär varje dag...

Svar
Hej, tack för ditt mail.
När man går länge i en svår situation, som innehåller ”för mycket skit och för lite godis” dvs fler negativa situationer än positiva, ELLER om det händer en kris av något slag, som innehåller en stor negativ konsekvens, negativ förändring i livet, då blir reaktionen ofta att man blir nedstämd, ledsen, drar sig undan, blir tröttare, håglös, tappar lust och energi.
Som det låter som du har gjort.
Du skriver att du ibland kan må ”sjukt dåligt” det har hänt en del jobbiga saker, dels tillbaka i tiden, men även nu senaste tiden.
Bl.a. att du blivit ”dumpad” av någon som var viktig och betydelsefull för dig. Klart att du påverkas av det!
Du miste någon att bolla och prata med som fanns för dig. Klart att det blir en sorg!
Problemet är då det händer oss jobbiga saker, är att vi kan ”fastna” i sorg, saknad, ledsnad mm fastna i negativa beteenden som hänger ihop med dessa känslor.
Att vi tappar rutiner gällande mat, sömn, fysisk aktivitet, något som påverkar vårat mående jättemycket, tappar positiva aktiviteter, tappar positiva kontakter mm.
Det kan också tillkomma en del negativa beteenden kanske att vi drar oss mera undan, slutar med aktiviteter och att ringa vänner, träffa kompisar, träna, äter sämre, kanske vänder på dygnet, ligger vaken på natten och kollar mobilen mm.
Med nedstämdheten och ledsnaden följer ju att man tappar just lust och ork. Livsbalansen blir helt ”upp och ned”. Rutiner, mat, sömn och fysiska aktiviteter, är tyvärr, hur tråkigt det än kan låta, något som påverkar oss jättemycket.
Du är också precis uppe i pubertet med stora hormonförändringar i kroppen, något som också gör att känslor, tankar och funktioner i kroppen går upp och ned. Vilket också innebär att det är viktigt att hålla på rutiner, aktivera sig och göra saker FAST MAN INTE HAR LUST, inte vända på dygnet osv.
Läs på webbsidan om livsbalans, fyll i formuläret kring livsbalans, vad ger dig ork, energi, lust, glädje och vad tar energi, ork, lust och glädje.
Prova också veckokort för balans i livet, för att få tillbaka rutiner och positiva aktiviteter.
Då man har tankar på att inte vilja leva, vilja ”försvinna” brukar det handla om att man ”absolut inte vill ha det som man har det” att man inte lever det liv man vill och orkar leva. Att man har svårigheter i sitt liv som man inte klarar av att hantera och som ger starkt obehag och ångest.
Denna starka ångest ”gör ont” är smärtsam, och han vill bara fly bort ifrån den, ”få slut” på den, som är en naturlig reaktion vid ALL ångest- att fly bort och slippa/undvika den.
Typiska tankar som brukar komma INNAN tankar på att inte vilja leva är;
"Jag kan inte ta mig ur det här"
"det kommer alltid att vara så här"
"det här är outhärdigt"
”jag står inte ut”
Kom ihåg att de känslor (ledsen, rädd, skamsen eller något annat) du upplever är sanna.
De är också plågsamma, men samtidigt, hur konstigt det än kan låta, helt ofarliga. Det är känslor helt enkelt.
Känslor VILL få oss att agera och reagera på saker ”som inte är som de ska” för att SKYDDA oss.
( Du kan läsa mera på Snorkels webbsida om känslor, varför vi har dem, deras funktion. Och hur man kan reglera starka känslor.)
Och kom ihåg att tankarna här ovanför är just TANKAR och ingenting annat.
Tankar är ingen sanning, man kan tänka vad och hur tokigt som helst, fantisera, drömma, inbilla sig, hitta på etc, tankar behöver inte innehålla en uns sanning.
Det är stor skillnad på att tänka tankar, och på att FAKTISKT FÖLJA DEM, AGERA OCH GÖRA SAKER EFTER DEM.
Det är inte fel, dåligt eller svagt att tänka tankar på att inte vilja leva, att ha ångest som känns omöjligt att klara av, det är ett försök till att hantera svåra problem när vi upplever dem som omöjliga att stå ut med, man vill fly ifrån starkt obehag.
När vi upplever det som om detta aldrig kommer att sluta, och att det är omöjligt att stå ut.
På ett sätt kan man se tankar på att inte vilja leva som ett försök att lösa dessa ”problem” dessa tankar att jag ”klarar inte detta” , och så TÄNKER man en lösning (den värsta men ändå..)
När man tänker dessa tankar, kan man stanna till och ställa sig de här två frågorna;
1) Vilken känsla skulle jag vilja bli av med genom att sluta existera?
2) Vilket problem skulle vara löst om jag inte existerade längre?
Vad är det jag vill fly ifrån? En sak som kan vara bra att göra när man märker att man har tankar på att inte vilja leva, är att försöka fundera på dom två frågorna, och även prata om dom med någon man känner förtroende för, inte gå ensam med sina tunga tankar.
Du pratade förut med din ”kille” men finns det någon vuxen du kan prata med, elevhälsan på din skola?
Vet dina föräldrar om hur du mår och tänker/känner?
Berätta för dem om ditt mående.
Vilka starka känslor har du? Varifrån kommer dina tankar om att något är ”hopplöst, ingen idé?
Vilka förändringar vill och behöver du i ditt liv för att ditt liv ska kännas värt att leva?
Vad behöver du jobba för att acceptera, ”det här kan jag inte förändra”, i ditt liv? (Läs mera om acceptans på webbsidan)
ust detta att prata med dina föräldrar, som ju är jätteviktigt så att du får förståelse, och hjälp, ha en krisplan, och att ni kan behöva hjälp från BUP för att komma tillrätta med och förändra svåra saker i ditt liv, kan vara svårt ibland.
Hur tänker du, vad är du rädd ska hända, rädd att de inte ska förstå?
När det är svårt att berätta kan det underlätta att skriva ett brev, skriva ner sina tankar och känslor, sin rädslor, som man kan ge någon av föräldrarna så att de kan läsa och tänka efter lite innan ni pratar mera.
Eller ett mail, Du kan också visa dem ditt mail och svar hit till frågelådan.
Ni kan sedan läsa mera tillsammans på webbsidan och fundera vad ni kan göra tillsammans för att du skulle kunna må bättre.
Vad som väcker din ångest. Viktigt att ni kontaktar skolan och din mentor, vilket stöd behöver du där, vad är svårast, jobbigast, hur skulle det vara för att kännas bättre, fungera bättre. Osv.
Det finns bra sätt för hur man kan förändra känslor, eller acceptera känslor, även om de är mycket starka och jobbiga. Och om man pratar med någon kan man få hjälp att lösa problem som kan verka omöjliga att lösa.
En annan sak som kan vara bra att göra då man märker att man har tankar på att inte vilja leva, är att göra upp en liten KRISPLAN på saker man kan göra tills det starkaste obehaget lägger sig.
Det viktigaste är att det är en ganska enkel plan som man kan följa även om man mår dåligt.
Att faktiskt aktivt GÖRA något, resa sig upp och aktivera sig, för att bryta att man fastnar i negativa tankar, det räcker inte med att tänka ”jag ska/får inte tänka så här”.
Exempel på saker i en krisplan
- Inte vara ensam, man kan försöka ha sällskap av någon eller prata/chatta med någon. (ha förslag på vem/vilka)
- Göra saker som man brukar tycka om, eller som brukar göra en glad i vanliga fall. (ha tydliga exempel i din krisplan) även om det inte känns lockande i stunden.
- Göra något som man brukar lyckas med t.ex favorit kakan, (ha tydliga exempel i din krisplan)
- Ökad fysisk aktivitet ( armävningar, "heta stolen", springträna)
- Avslappningsövningar, mindfulness och självtröst. ( se krisfärdigheter)
- Göra saker som fungerat vid tidigare tillfälle då jag mått dåligt.
- Se också "krisfärdigheter" under fliken "vad göra".
Det är viktigt att prata med någon om dina tankar, berätta hur du tänker och känner. Var inte ensam med dem! Om det absolut inte går att berätta för någon av dina föräldrar, kan du prata med någon annan vuxen i din närhet?
En släkting, mor/far föräldrar, moster/faster, god vän etc.
Så att den personen kan vara ett stöd då du ska prata med dina föräldrar.
Det är också viktigt att välja ett bra tillfälle, då man har tid och kan lyssna fokuserat. Säg att du vill prata om något viktigt, att du är rädd/orolig för deras reaktion, och att du vill att de lyssnar noga.
Och att du vill att ni läser tillsammans på webbsidan, kanske just om tankar på att inte vilja leva, innan ni pratar mera.
Det finns alltid en möjlighet att förändra en situation och en känsla, även om det inte känns så just då det är som jobbigast.
Tankar påverkar och styr oss väldigt mycket, det är vårat ”självprat” och som att ha någon som går bredvid hela tiden och kommenterar det vi gör och det som händer. Tankar är ingen sanning, men om vi TROR på tankarna, om vi FÖLJER dem, så får det konsekvenser för oss.
Tror på att vi kommer att misslyckas, inte kan, är för svårt, inte är ok, inte är gillade etc. Ofta tror vi och följer de negativa tankarna, men inte de positiva, att vi kan, klarar, kommer att fixa, är bra på detta, är fina, trevliga, älskade etc.
De tankarna tvivlar vi på hela tiden. På denna webbsida, som handlar om psykisk ohälsa hos unga, finns en mängd information och verktyg, strategier för att hantera psykisk ohälsa. .
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Man kan också träna på att föreställa sig sina tankar som kommer och går, som en kassörska som sitter vid löpandebandet på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar av den och låter den försvinna på bandet, och tar en ny vara. Hon fastnar inte vid en vara, börjar titta noga, fundera var den kommer ifrån, vad den ska användas till, om den är bra eller dålig.
Träna på samma sätt med dina tankar ”där kom en tanke att… den gör mig orolig, där kom en tanke att.. o.s.v släpp den sedan.
Medveten närvaro, att styra sitt medvetande och sitt fokus, är en annan strategi. Träna på att vara här och nu istället för att fastna i tankar på saker som redan hänt, som vi inte kan göra ogjorda, eller oro iför framtiden som vi inte vet något om.
Det finns en hel del övningar och information på webbsidan och i våra appar.
Skills reglera känsla och Snorkelövning.
Dina föräldrar och du, eller någon annan du har förtroende för och du, kan också göra en ”krisplan” tillsammans och prata om vad du kan göra nästa gång du står inför starka känslor eller en svår situation.
Tillsammans veta hur du kan reglera dina starka känslor. ”STÅ UT” till det värsta lagt sig.
Jobba för kortsiktiga och långsiktiga mål och förändringar.
Hur vill du att det ska se ut och fungera i ditt liv.
Vad kan göras så att skolan fungerar, hur kommer jag upp på morgonen, återfår rutiner, positiva aktiviteter etc.
I Appen Snorkelövning hittar du röstövningar och instruktioner, avslappning, andning, om att styra fokus och uppmärksamhet (medveten närvaro) krisfärdigheter mm.
Ladda ocklså ner Snorkel känsloreglering Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod x330 (gör sedan eget enkelt lösenord).
Som handlar om känslor, varför vi har dem, beteenden som hänger ihop med känslor.
Du kan också prova beteendeanalys, finns på webbsidans startsida. Ett sätt att se hur man fastnar i negativa beteenden, och hur de påverkar på kort och lång sikt.
I ditt fall att du undviker, stannar i sängen eller att du tänker negativa tankar.
Man kan lära sig om sig själv, beteendemönster, konsekvenser och fundera på alternativa sätt att hantera situationer.
Hoppas detta kan vara en bit på vägen, skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel