Jag mår bajs dåligt och har världens finaste familj och vänner så jag har ingen anledning,
och jag hatar att vara en deppig jävel som varenda jävla ungdom nuförtiden men det är jag och jag vet inte hur det ska sluta. Vågar inte berätta för min mamma för hon kommer bara säga att jag låtsas eller överdriver för att få uppmärksamhet.
Vad i helvete ska jag göra jag är trötttt

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk. Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
Att ha världens finaste familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger.
Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland,
men gör ändå vansinnigt ont..
Det man behöver hjälp med är att komma ur björnsaxen, minska smärtan på olika sätt.
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt?
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid/intressen.
Hur ser dina tankar ut?
Vad GÖR du då du ”mår bajsdåligt?
Vilka olika känslor har du?
Hur känns det i kroppen?
I vilka situationer är det värst?
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel - se en kedja av händelser.
Se information och instruktionsfilm, läs mera så förstår du vad det handlar om.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse som påverkar ens liv negativt, eller om man går länge i en tung, tuff och svår livssituation så blir man nedstämd.
Hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje. Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort.
Hur har du det med stress, både yttre och inre (tidspress och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen) och återhämtning?
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”.
Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande.
Sedan så något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro
eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig.
Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt/undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla använd kod X330 handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
När man är i tonåren så har man också många hormoner som härjar i kroppen,
dessa hormoner orsakar också känslor och mående som går upp och ned.
Skolsköterskan på din skola kan berätta mera om detta.
Det värsta gällande ditt mående är att du inte vågar berätta för din mamma hur du mår och känner, när man är nedstämd behöver man förståelse, stöd och ”pepp” att bryta och komma ur då man fastnat.
Kan du inte vid sa din mamma ditt brev och ditt svar, eller skriva ett brev till din mamma då du berättar lite om dina tankar, känslor och hur du mår.
Din mamma kanske känner igen hur man kan tänka/känna.
Din mamma kanske har ”tips” hur man kan bryta och vända ett mående.
Ni kan tillsammans läsa mera på Snorkels webbsida och ladda ner och träna med våra appar.
Ni kan också fundera på om det är så att det är aktuellt med ett läkarbesök, skolläkare eller på VC för att göra en hälsoundersökning, så att alla värden är ok.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om hur det blir för dig.
Kram från Snorkel.