Hejsan, jag är en tjej på 13 år.
Jag mår extremt dåligt just nu. För det mesta ligger jag bara hemma och kollar upp i taket. Jag har inte varit i skolan på 2 veckor och jag känner verkligen ingen ork. Jag orkar inte ens gå upp från min säng. Jag vill bara sova i hela livet och försvinna från jorden som om jag aldrig varit här.
Jag har pratat med min mamma om att jag inte vill leva mer men hon förstår inte. Antagligen för att hon aldrig känt så och för att hon försöker förtränga det för att hur hennes ”perfekta dotter” må dåligt? Det finns inte ens i hennes hjärna. Jag har mått såhär sen början på 2021.
Och verkligen ingen förstår. Hon förväntar sig bara att jag ska gå upp och fortsätta leva mitt liv som om ingenting hänt. Hon har berättat allt för min lärare utan att jag sagt att hon får. Min lärare tror det är pga att jag har ”missat” för mycket i skolan. Ingen fattar någonting. Jag vill bara inte gå till skolan, jag har inte ork. Jag får ångest och blir stressad. Hon säger att jag bara kan gå halva dagar men jag orka inte ens det. Jag vill bara vara hemma. Så min fråga är, kan man ha hemskola i Sverige?
Även fast att jag skulle satt mig i ett rum ensam i skolan och jobba skulle jag tycka att det nästan var jobbigare. Hjälp snälla, jag orkar inte leva mer.
Såfort jag mår lite bättre ska min mamma såklart förstöra allt och planera att jag ska till skolan om några dagar. Jag ser bara ingen mening med mitt patetiska liv. Jag vill bara försvinna för jag orkar inte mer.
Ingen fattar varför, inte ens jag men då börjar mamma och min lärare komma upp med saker som de tror jag inte orkar. Men de kan inte veta det. Det är bara jag som vet och känner som jag gör. Det kan inte veta hur jag känner. Men ändån tror de att de kan göra det.
Hjälp mig. Jag vill vara anonym om man inte redan är det.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du förmedlar verkligen att du inte mår bra just nu, är nedstämd, ingen lust till något, ingenting känns roligt, drar dig undan, blir trött och passiv, vill bara sova.  Får också tankar på att inte ”orka leva” i varje fall vill du inte leva så här, att ditt liv ska se ut och fungera så här. Du skriver
ditt ”meningslösa och patetiska liv”.
Det låter verkligen som om du hamnat i en depression/nedstämdhet, utifrån de känslor, tankar och beteenden du beskriver.
Har man obalans i livet, lever i en tung eller svår livssituation, med obalans, för många saker som tar energi, lust, ork, och gör mig ledsen/stressad och för få saker som ger energi, lust, kraft och ork och gör mig glad. Då blir man nedstämd. Om det händer något särskilt som påverkar ens liv mycket, en
Kris av något slag, eller om man går länge i en svår och tung livssituation, där man känner att man inte klarar av till exempel egna eller andras krav, så blir kan man bli nedstämd/deprimerad. Läs mera
Om livsbalans, på Snorkels webbsida. Prova också formuläret livsbalans och veckokort för balans i livet.
Man brukar titta på hur det ser ut i livet i stort, med skola/arbete, kompisar, fritid/intressen och familj. Var och hur har jag svårigheter?
Läs också under vad är och vad göra, om nedstämdhet, varför man blir det, hur det ser ut och känns och vad man kan göra för att må bättre.
När man mår som du gör så kan man behöva en läkarbedömning, att göra både en psykisk och fysisk kontroll, det finns även fysiska orsaker till att man kan må psykiskt dåligt. Man behöver ta prover och ”kolla upp” din kropp också.
Om man hamnar i en depression, så påverkas alla tankar och känslor, de blir mörka och allt känns meningslöst och man är orkeslös. Man kan likna det lite vid då man har en kraftig förkylning, har feber och är sjuk; man vill bara sova, orkar inget, inget känns roligt, man tappar helt ork och energi, saknar matlust med mera.
Detta är verkligen förödande på sikt, att dra sig undan, vara passiv på detta sätt, gör att man mår allt sämre, nedstämdheten/depressionen blir allt värre.
Man behöver komma igång med aktiviteter i steg, ”göra fast man inte har lust”, allt från enkla vardagsaktiviteter tillskolarbete och  positiva aktiviteter. Man behöver ha en plan, hitta vad som påverkar och underlättar. Vad behövs för att du ska klara av skolan till exempel, och vad GÖR att du har svårt att vara där nu? Kompisar, svårt att hänga med i undervisningen, läs/skriv svårigheter ? Annat?
Du är 13 år, i början på puberteten, då händer jättemycket i kroppen, hormoner gör att mående och humör går väldigt upp och ner.
Du behöver prata med din mamma igen, kanske visa henne denna webbsida, om din mamma inte riktigt förstår hur jobbigt du har det.
Du skriver att du själv inte riktigt vet varför du mår så här, bara att du inte orkar någonting och att skolan gör dig väldigt stressad och ger dig ångest?
Har du alltid känt så här inför skolan? Har du haft svårt i skolan, inte klarat mål eller haft svårt med klasskamrater? Är detta något nytt eller har du alltså haft svårt i skolan länge?
Det man undrar lite över är ju vad som är ”hönan och vad som är ägget?
Alltså om allt känns så tungt och svårt för att du har en nedstämdhet/depression..
Eller om att du har svårigheter i skolan, klarar inte av krav, mål m.m. och blir nedstämd/deprimerad för att du lever under detta stress/press….??
Din egentliga fråga är om man kan ha ”hemskola” i Sverige?? Visst finns det de som har hemundervisning under en period, men alltid med målsättning att komma tillbaka till skolan i steg.
Att bara sitta hemma mår man inte bra av i längden. Ibland varvar man undervisning med någon form av praktik, få komma ut och vara på ett lämpligt arbete, för att komma igång med aktivitet.
Tipsar dig om att prova beteendeanalys, som finns på Snorkels webbsidas startsida, se en kedja av händelser.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla färdiga kedjor, mål, alternativa beteenden med mera, så ser du vad det handlar om.
Det är att lära känna sig själv lite mera, se hur situationer, tankar, känslor och det man gör, påverkar på kort och lång sikt.
Se hur man kan fastna i problembeteenden som till exempel att undvika, dra sig undan och stanna hemma från skolan, som känns skönt på kost sikt, men gör att man mår ännu sämre på lång sikt.
Snorkel har också två appar,
Skills Snorkel reglera känsla, som handlar om just känslor och hur man kan träna på att hantera/minska starka känslor. Använd kod x330.
Snorkelövning, som är olika övningar i till exempel att minska stress genom att slappna av, andas lugnt, medveten närvaro, med mera.
Läs mera på webbsidan, läs också andras frågor/svar. Läs gärna tillsammans med din mamma.
Prata med din mamma igen, eller skriv ett brev/email, som du gjorde hit till frågelådan. Eller visa detta email och svar. Så att ni tillsammans kan börja bygga ett liv som känns meningsfullt och värt att leva.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta mera om hur dina dagar ser ut.
Kram Snorkel