Hej, mår dåligt över mig själv och känner att jag är dålig. Förut hade jag vänner som jag umgicks med hela tiden och hittade på roliga saker med, men nu är jag aldrig med några kompisar längre. Har en kille som jag är jättekär i men som ibland kan slänga kommentarer som får mig att må dåligt, han kan hoppa på min familj o säga att mina föräldrar är feta och snacka illa om mina syskon. men vågar inte säga att jag blir ledsen. kan känna mig dålig inom vårat förhållande och det känns som att jag gör mycket fel. är ledsen nästan varje dag utan anledning och vill att min kille ska bry sig men samtidigt vågar jag inte berätta för honom hur jag mår för vill inte verka jobbig. känns som att jag är inne i en ledsen period just nu då jag bara tänker negativt. vet att min kille inte vill mig något elakt och när han har märkt att jag blivit ledsen över något han sagt säger han att det bara var på skoj, och jag vet att han bara skojar men tar åt mig allt han säger just nu. Vill bara börja må bra och se det positiva i livet igen.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Det låter som om du fått lite obalans i ditt liv, mellan av vad som GER kraft, ork, energi och lust och vad som TAR kraft, ork, energi och lust. Tidigare umgicks du hela tiden med kompisar och gjorde roliga saker, något som naturligtvis gav en massa energi. Den energin och glädjen "balanserar upp" andra tyngre saker, så att man klarar av dem bättre. Du har visserligen en kille som du är väldigt kär i, men vissa saker i eran relation "tar mycket energi" hans kommentarer, att du inte vågar berätta hur du mår och att du blir ledsen, att du är rädd att "verka jobbig" du vill att han ska bry sig utan att du berättar något... Detta är nog saker som tar energi för dig.. Så mindre in och mera ut, det skapar obalans. Har man obalans i livet så blir man mera känslig, man har mindre "skydd" för svåra saker och blir lättare sårad, blir som en negativ ond cirkel. Vi har uppgång och nedgång i livet, så är det för alla. Vi är mera sårbara i perioder. Och jag gissar att du egentligen tänker att i en relation ska man finnas för varandra i både medgång och motgång. Men samtidigt låter det som om du är lite rädd att killen ska "sticka" om han tycker att "du är jobbig" nu när du har det lite tuffare??? Tror att du behöver prata lite med din kille om detta att du är lite känsligare just nu, det är förutsättningen för att ni ska kunna förstå varandra. Och att ni tillsammans kanske ska titta över eran "livsbalans" vad som ger och tar energi. Finns det mera saker ni kan göra tillsammans, kan du börja träffa vänner ibland, saker som kan ge energi igen? Du kanske kan träna på att reglera din känsla av att du blir sårad och ledsen, och han minskar på sårande kommentarer om din familj. Snorkel har en app som heter Skills Snorkel reglera känsla, den handlar om känslor, känslans funktion och hur man kan jobba med att reglera en känsla. Läs under fliken appar hur du kan ladda ner den. Skriv igen och berätta mera om du vill. Kram Snorkel