Hej, jag är ledsen och ingenting är roligt och jag pratade med skolkuratorn och hon sa att det är vanligt och att det går över och att jag inte ska göra en så stor grej av allt.
Men det går inte över och vågar inte prata med nån för jag vet att alla bara kommer avfärda det eller säga att det är något alla går igenom och att jag är för dramatisk och vill ha uppmärksamhet.
Vet inte vem jag ska vänta mig till eller prata med.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har tappat ”lust och intresse” ingenting känns roligt, och du känner dig ledsen och nedstämd.
Precis som din kurator sa så ÄR det vanligt att känna så i perioder i livet, och att det ofta brukar går över, måendet går ”upp och ned”.
MEN det finns också många saker man kan göra för att må bättre.
Vissa saker kan man förändra/förbättra och vissa saker kan man träna på att acceptera-lära sig hantera och klara av.
Det som verkligen är tråkigt är att du nu inte vågar prata med någon om hur du mår, att du är rädd för att bli avfärdad, eller bara får höra att ”det händer alla”.
Det är jättebra att du reagerat och VILL berätta, prata om hur du mår och veta hur du kan göra, få tips på vad JUST DU kan göra/träna på för att må bättre.
Skulle vara viktigt att du går tillbaka till skolkurator och ber om hjälp med att prova tips och övningar vi beskriver nedan.
Att du behöver lite hjälp med VAD du kan göra för att må bättre, hitta lust och glädje igen. (t.ex. är det viktigt att fortsätta GÖRA fast det inte känns lika roligt som förr)
Aktivitet i sig SKAPAR lust och intresse på sikt.)
Vet dina föräldrar om hur du mår, känner och tänker?
När man är nedstämd behöver man förståelse, stöd och ”pepp” att bryta och komma ur då man fastnat.
Kan du inte visa ditt brev och ditt svar för dina föräldrar, eller skriva ett brev där du berättar lite om dina tankar, känslor och hur du mår.
Dina föräldrar kanske känner igen hur man kan tänka/känna.
Dina föräldrar kanske också har ”tips” hur man kan bryta och vända ett mående.
Ni kan tillsammans läsa mera på Snorkels webbsida och ladda ner och träna med våra appar.
Ni kan också fundera på om det är så att det eventuellt är aktuellt med ett läkarbesök, skolläkare eller på VC för att göra en hälsoundersökning, så att alla värden är ok, inte finns somatiska orsaker bakom hur du mår obalans i hormoner etc.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk.
Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
Det är svårt att svara på vad som påverkar just DITT mående.
Du kan fundera över följande;
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt? Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid/intressen, hur har du det och hur fungerar det inom dessa områden?
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du är ledsen? Det är vanligt att man drar sig undan, blir passiv, grubblar mm - vilket bara gör att man mår ännu sämre.
Vilka andra känslor har du? Oro/ångest?
Hur känns det i kroppen?
I vilka situationer är det värst, är du som mest ledsen och vad händer då?
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel
- se en kedja av händelser. Se information och instruktionsfilm, läs mera så förstår du vad det handlar om.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång och som kan hjälpa dig att förstå ”varför du mår som du mår” och vad som händer.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse som påverkar ens liv negativt, eller om man går länge i en tung, tuff och svår livssituation så blir man nedstämd.
Har det hänt något särskilt i ditt liv sista tiden?
Hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje.
Läs mera på Snorkels webbsida om LIVSBALANS, prova formulär och veckokort för balans i livet.
Hur har du det med stress, både yttre och inre (tidspress och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen) och återhämtning?
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”.
Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just
rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande.
Sedan så något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro
eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt/undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330
handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
När man är i tonåren så har man också många hormoner som härjar i kroppen, dessa hormoner orsakar också känslor och mående som går upp och ned.
Skolsköterskan på din skola kan berätta mera om detta.
Det kan också påverka att du känner dig mera ledsen och nere.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om hur det blir för dig.
Kram från Snorkel.