Hej jag är 12 år och är väldigt nedstämd och ledsen efter att mina föräldrar skilde sig och mamma måste oftast säga till mig när jag måste duscha för ibland känner jag verkligen inte för det. så har det inte vart innan, hur ska jag göra för att komma tillbaka till att känna för att duscha m.m.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Dina föräldrar har skilt sig, och naturligtvis så påverkar det dig jättemycket! När det händer något jobbigt i ens liv, en kris, en händelse som gör att positiva saker i livet försvinner, och mera negativa, jobbiga , kommer till, så reagerar vi naturligt med ledsnad, sorg, saknad, och nedstämdhet. Man tappar lust, ork och motivation. Många saker känns tunga och svåra. Läs mera om hur man kan hamna i nedstämdhet på webbsidan och läs också om vad man kan göra. Mat sömn och fysisk aktivitet, det är basen i allas vårt mående. Hur sover och äter du? Sedan behöver vi baland i livet mellan positiva roliga saker som ger energi och jobbiga tunga skaer som tar energi. När man hamnat i en kris så känns det mesta jobbigt, och få saker roliga. Saker man tidigare blev glad av känns inte lockande alls. Det är det som är fällan, det blir färre och färre positiva saker i livet på det viset, vi isolerar oss mera, vill inte umgås med andra eller göra saker. Det är också naturligt att det är så, särkilt en kortare period efter en kris, men sedan måste vi börja söka oss utåt igen, börja aktivera sig. I små steg. Hur har du det med kompisar, i skolan, med fritidsintressen, vad tyckte du om att göra tidigare? Vad blir du glad av? Vet mamma och pappa om att du är så här ledsen, kan de förstå och stötta dig? Kan ni prata tillsammns om hur det kan bli så bra som möjligt för dig? Du behöver hitta positiva saker i livet igen. Har du någon att prata med, på skolans elevhälsa? Det kan hända att nedstämdheten bara blir värre och värre, att man inte förmår att ta sig ur sin ledsnad på egen hand, eller med stöd av familjen, utan man kanske behöver hjälp ifrån elevhälsan eller ifrån BUP. Prata med dina föräldrar, vad är det du saknar och sörjer mest? Att de inte är tillsammns längre, eller att du kanske flyttat, bor trängre, bytt skola, tappat kompisar, längre till aktiviteter, minskat tid med någon av dina föräldrar? Fundera över hur du kan kompensera för det du mist och kanske vinna något också.. Det är en sorg då föräldrarna skiljer sig, man önskar att sina föräldrar ska hålla ihop, så är det bara. Men ibland går inte det, kärleken finns inte kvar, och de har det bättre på var sitt håll. Det har ingenting med kärleken till dig att göra, de kommer alltid att vara dina föräldrar. Man måste få sörja och vara ledsen, men det är viktigt att inte fastna i ledsnaden, utan försöka "locka sig själv" att börja göra roliga saker igen, just att göra saker skapar intresse ork och lust igen. Läs mera på denna webbsida, visa också dina föräldrar, det är viktigt att de kan möta dig i din ledsnad, förstår att du har det tufft just nu. Det finns barn och ungdomsgrupper inom familjeenheterna som handlar just om hur barn mår och har det efter föräldrars skilsmässa. Det finns tele nr till familjeenheter i Uppsala, och länk, om du bor i Uppsala län. Skriv gärna igen om du vill, kram Snorkel.