Jag känner mig jätteensam , mår jättedåligt i skolan och trivs verkligen inte. Min bästa vän lämnade mig och har ingen vän och prata med.
Har så mycket ångest för folk har det kul men jag sitter själv hela tiden.

Svar
Hej tack för ditt brev.
Att bli ”lämnad/övergiven, vare sig det är när man blir osams med en vän, lämnad av en partner eller att någon närstående faktiskt dör, och man blir ”lämnad” p.g.a. det, kan kännas lika starkt och smärtsamt.
Man kan hamna i en ”kris” få känslor av sorg, saknad och ledsnad.
Du beskriver att du blir sittande ensam, och får ångest över att se andra vara tillsammans och ha roligt.
Du skriver inget om vad som hände, vad som gjorde att din bästa vän ”lämnade dig”, om ni bråkat, blivit osams eller vad. Har du/ni försökt lösa det som hänt, bli vänner igen? Kan ni få hjälp att bli vänner igen. Vet de vuxna omkring dig om att du känner dig så ensam och ”övergiven”
Kan din lärare vara till hjälp? Det låter som detta är extra jobbigt just i skolan.
Var din kompis den enda du hade, hur kommer det sig att du inte kan vara tillsammans med övriga klassen, utan blir sittande ensam?
När man är väldigt ledsen, som du är nu, så är en vanlig reaktion att man drar sig undan, vill vara för sig själv, tänker/grubblar, inget känns roligt eller meningsfullt. Men det man verkligen skulle behöva är att släppa alla jobbiga tankar och vara tillsammans med andra, att göra saker så man får annat att tänka på och
Kan hitta nya positiva aktiviteter och kanske nya vänner, flera vänner. I skolan och i klassen.
Kanske dina lärare kan hjälpa dig om du pratar med dem, till exempel planera något grupparbete tillsammans så att man kommer igång och pratar med andra, ändra om i klassen hur man sitter, andra gemensamma aktiviteter m.m.
Som det är nu så är det bara jobbigt och du känner att du inte trivs.
Fundera vilka andra i klassen eller i skolan du skulle vilja lära känna lite mera. Eller finns det andra vänner, kanske några du tränar med, bor granne med eller släktingars barn, som du kan umgås mera med och slippa känna dig ensam.
Det är alltid bra att ha flera vänner, då blir det inte så sårbart om man blir osams.
Dina föräldrar behöver också veta om att du har det jobbigt just nu, att du är ledsen och saknar din vän. Hjälpa dig att aktivera dig, göra positiva saker och inte fastna i din ledsnad och negativa tankar hela tiden.
De kanske också kan hjälpa dig att lösa det som krånglat mellan dig och din vän.
Har du varit ute på en sida som heter www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet, där skriver många unga om bland annat problem med kompisar.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta lite mera om vad som hänt och dina försök att bli vän med din kompis igen, lösa det som hänt.
Ta hand om dig själv, kram från Snorkel