Jag har känt mig väldigt nedstämd och ledsen ett tag nu och jag kommer liksom inte ut det. Sånt som jag tyckte var roligt innan är inte de längre pluss att alla i min närhet dricker utom jag. Jag känner mig verkligen som en utomjording jämfört med dom.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. När man har obalans i livet, fler saker som tar kraft ork energi och lust och få saker som tar kraft ork energi och lust så blir man ofta nedstämd. Man behöver positiva saker omkring sig helt enkelt. När det sker förändringar i livet, vilket det ju gör hela tiden, så förändras balansen, man kanske mister någon, flyttar, omgivningen förändras mm. När man är nedstämt fungerar det så också att man tappar lust och ork, man drar sig undan, blir mera passiv, och då sker ytterligare negativa förändringar som ökar på obalansen mellan positivt och negativt. En fälla. En viktig del då man jobbar med att bryta nedstämdhet är att GÖRA fast man inte har lust. För aktivitet i sig skapar lust och intresse. Antingen saker som man tidigare tyckt om, eller prova nya saker. Du skriver att alla i din närhet dricker utom du. Där anar jag något. Du känner dig som en "utomjording" skriver du. Att känna sig annorlunda och utanför, skapar känslan av nedstämdhet. Det är mycket klokt och starkt gjort av dig att ta avstånd från alkohol, det är mycket skadligt och är orsak till många problem på sikt. (har du sett att denna webbsida bygger en ny del just nu kring "riskbruk" både alkohol och droger. Finns längst ner under VAD ÄR och VAD GÖRA) Alla i din närhet dricker, och det är klart att det får konsekvenser för dig. Har du tänkt på att bygga upp ett kontaktnät och aktiviteter där det inte förekommer alkohol? För naturligtvis så finns det jättemånga förutom du som inte dricker alkohol. Att gå med i någon kubb, idrottsförening, kanske Ungdomens Nykterhetsförbund eller Unga Drogförebyggare (kolla på nätet). Det behöver inte alls innebära att du inte fortsätter att ha kontakt med dina nuvarande vänner, utan bara att du har flera alternativ. Fundera på det. Fundera också över balansen i ditt liv (läs om livsbalans på denna webbsida, prova formulär balans i livet) Hur ser det ut med mat/sömn/fysisk aktivitet? Har du någon att prata med, bolla alternativ och lösningar? (hemma eller elevhälsan) Läs om nedstämdhet på denna webbsida. Stegvis hitta tillbaka eller prova nya positiva aktiviteter. Hitta sätt att få positiv energi och återhämtning, prova också avslappningsövningar och övningar i medveten närvaro. Skriv igen till frågelådan om du vill, kram Snorkel