hej! jag e en kille på 12 år.Min tjej gjode slut nyss och jag mår så himla dåligt. Jag gråter varje dag och jag vet inte vad jag ska göra, jag mår så dåligt.Snälla vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte uppgivit någon mailadress, så jag kunde inte svara direkt till dig. Jag vill börja med att skicka dig en stor kram, du går nu igenom något av det tyngsta man kan göra i livet; din kanske första stora sorg! Det finns ingenting jag kan skriva som gör din smärta mindre, du måste igenom den. Du har hamnat i en livskris. Sorg är smärtsamt, att ”mista” någon som betyder mycket för en gör fruktansvärt ont, och kan se olika ut för olika personer. Sorg förändras också under tid, men innehåller oftast sådana känslor i perioder som; förnekelse, man vägrar inse det som hänt, ilska och kanske en önskan om hämnd, känsla av att ha blivit sviken, förtvivlan, stor ledsnad och en känsla av att aldrig må bra igen, och såsmåning om acceptans, man inser faktum och kan gå vidare i livet. Sorg minskar under tid, det är svårt att inse det då man är mitt uppe i den, men det är så. Ge dig själv tillåtelse att sörja och vara ledsen, men inte hela tiden. Försök att leva någorlunda som vanligt, fast det är svårt. (Särskilt svårt om man riskerar att träffa den man saknar, kanske på skolan eller på fritiden.) Gör upp en plan för dig själv hur du ska göra, ha sällskap av en kompis, rikta din uppmärksamhet på något annat än henne också. Det är viktigt att äta, sova och motionera, var med kompisar och försök att göra saker som du tidigare tyckt om att göra. Att prata med någon om hur ledsen man är, hur det känns o.s.v. kan också ge lite lättnad. Sök dig till elevhälsovården om du behöver. Men det är viktigt att inte fastna i sin sorg, stänga in sig och bara gråta. Då finns en risk att man blir riktigt nedstämd och deppig! Så sköt om dig, var snäll mot dig själv. Sök dig till personer som du vet tycker om och bryr sig om dig. Håll dig aktiv och gör saker. Sov ät och motionera. Odla dina intressen så gott det går. Sorg är något viktigt och oundvikligt, av en livskris lär man sig hur man hanterar svåra situationer i livet. Man hamnar alltid i olika kriser i livet och för varje gång blir man starkare och klarar av att hantera dem bättre. Många hälsningar Snorkel.