Hej, Jag har länge känt mig ledsen, nere, orkeslös, ingenting är roligt länge och jag vet inte längre vem jag är.
Jag började känna mig såhär nu i oktober och det har bara blivit värre, jag är 14 år och jag har prata med min mamma om hur jag mår och så och vi har fått läkartid men det känns som att de aldrig kommer bli bättre för jag saknar mitt gamla jag.
I 6an och neråt var jag en väldigt glad tjej som gillade alla och ville hitta på saker men nu när jag började sjuan så börjar man i en ny skola och jag känner att jag bara är helt död inombords.
Jag har vänner å så men jag får inte den responsen som jag söker efter och allt känns bara tråkigt och konstigt. Och jag har bra betyg, tränar, har bra föräldrar och lärare.
Jag har gått ner mycket i vikt men på ett bra sätt men nu tror jag att jag kan ha en slags ätstörning i huvudet. Det är svårt att förklara men jag hoppas ni förstår.
Min prio 1 fråga är hur länge måste jag känna såhär har känt såhär över ett halv år och de har bara blivit värre och varför känner jag så här?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är många saker både yttre och inre, som påverkar psykisk hälsa, precis som fysisk hälsa.
Arv, sårbarhet, fysiska sjukdomar, egna svårigheter, miljö, tankar, känslor, kroppsliga reaktioner, hormoner, omgivning, stress, återhämtning, sömn, motion-fysisk aktivitet, belastning, mat/näring/vitaminer mm
Att ha en bra familj och vänner är ”hälsobringande” men tyvärr hjälper det inte alla gånger.
Sitter du ”fast i en sylvass björnsax” så gör det ont fast din familj och dina vänner är underbara, det kanske känns lite lättare eller du kan glömma smärtan ibland, men gör ändå vansinnigt ont..
Det man behöver hjälp med är att komma ur björnsaxen, minska smärtan på olika sätt, fundera vad ”björnsaxen” innehåller, det vill säga, hur ser mina tankar, känslor, beteenden och det som händer i kroppen ut, vad påverkar ditt mående.
Hur ser det ut i ditt liv för övrigt?
Man brukar ofta dela upp det i 4 områden, familj, skola/arbete, vänner och fritid och intressen.
Hur ser dina tankar ut? Vad GÖR du då du mår dåligt? Vilka olika känslor har du? Hur känns det i kroppen? I vilka situationer är det värst, hur visar sig ditt dåliga mående, i vilka situationer?
Skulle tipsa dig om att prova BETEENDEANALYS, finns på startsidan på Snorkel - se en kedja av händelser.
Se information och instruktionsfilm, läs mera så förstår du vad det handlar om.
Detta för att hitta mönster och problembeteenden som kanske funkar på kort sikt, men blir onda cirklar och problem på lång.
Om man drabbas av en kris av något slag, en förlust eller händelse, något yttre eller inre, som påverkar ens liv negativt, eller om man går länge i en tung, tuff och svår livssituation så blir man nedstämd.
Du är klok, du tänker att du kan ha ”någon slags ätstörning” kvar i ditt huvud, och JA det kan mycket väl vara ”boven i dramat” orsaken till att du sitter fast i björnsaxen..
Hur är det med din livsbalans? Balans i livet mellan vad som GER energi, kraft, lust och glädje och vad som TAR energi, kraft, lust och glädje.
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort.
Spökar tankar på vikt, mat, rädsla för viktuppgång mm, tar det uppmärksamhet, fokus och energi ifrån dig?
Det kan vara mycket stressande för kroppen och knoppen.
Hur har du det med stress, både yttre och inre (tidspress och tankar/känslor/fysiska reaktioner i kroppen) och återhämtning?
Både vad gällande psykisk ohälsa och upplevelsen av stress, så är det viktigt med återhämtning.
Att hitta stunder där kropp och knopp får slappna av och finna ”lugn och ro”. Skilt från aktivitet, måsten, vara uppe i varv, snurrande tankar, starka känslor etc.
Återhämtning kan vara olika för olika personer, men i första hand är det just rutiner gällande mat, sömn och fysisk aktivitet som är hälsobringande.
Sedan så något att fokusera på som ger lugn och ro, antingen att man skapar dessa situationer genom att öva lugn andning, avslappning och/eller medveten närvaro eller att man har någon hobby eller ett intresse som ger detta.
Denna webbsida och de två Appar som hör till, handlar om att sprida information och verktyg/strategier för att just hantera psykisk ohälsa och upplevelsen av stress-ge återhämtning.
Läs mera om både nedstämdhet och stress, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Du kan också läsa andras frågor-svar i frågelådan.
Medveten närvaro- mindfulness, kanske är något för dig. Att träna på att styra uppmärksamhet och fokus dit man vill ha den, inte fastna i tunga tankar eller t.ex. flykt och undvikanden.
Läs mera på webbsidan och prova övningar.
Våra appar
Snorkelövning, instruktioner och övningar för att må bättre, t.ex. avslappning, andning, krisfärdigheter och medveten närvaro.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, använd kod X330. Den handlar om känslor, varför vi har känslor och vilka beteenden som ”hänger ihop” med känslan.
Samt övningar i att reglera/minska starka känslor som leder till att vi gör saker som blir problem för oss på sikt.
När man är i tonåren så har man också många hormoner som härjar i kroppen, dessa hormoner orsakar också känslor och mående som går upp och ned.
Du funderar över hur länge du ska behöva må så här, och det beror ju lite på hur du lever och har det, vad du behöver förändra och eller lära dig att hantera.
Det låter jättebra att du har en läkartid för en bedömning, där kommer man att fundera på vad du behöver för att börja må bättre.
Det är viktigt att berätta allt om hur du mår.
Berätta också om din fundering på ”ätstörningstankar och beteenden”.
Skriv i frågelådan igen om du vill, berätta mera om hur det blir för dig.
Kram från Snorkel.