Hej, åh vad jag behöver eran hjälp nu. Jag är vilse, vilse i allt. Jag mår så innerligt dåligt att ord inte kan beskriva. Allt jag gör är fel, hur jag än vrider och vänder på vardagen så mår jag alltid dåligt. Min pappa bor långt borta och dricker väldigt mycket, han har en ny bättre familj och jag är inget annat än värdelös. Min mamma är underbar men jag tror att om hon kunde så skulle hon byta ut mig. Mot nån annan. Jag har så mycket att ta igen i skolan, men jag får ingen hjälp av nån. Så jag har slutat bry mig. Min syster slår mig, bokstavligen. Hon är 18 år och slår och misshandlar mig från tid till tid. vad ska jag ta mig till...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du känner dig vilsen vilsen, befinner dig i ett stort nystan av jobbiga saker, tunga tankar och känslor i ett enda virre varr... vet inte vart du ska börja nysta upp för att få ordning i kaoset. När allt känns sådär jobbigt är det lätt att bara ge upp o strunta i allt, precis som du börjat göra. När problemen bara hopar sig så ser vi inga lösningar, ser ingen väg ut alls. Har du provar problemlösningsspelet på den här sidan. Det kan vara ett sätt att få lite distans till sitt "elände" ett sätt att fritt börja spåna olika lösningar och alternativ, utan att fastna i att ingenting går eller funkar. T.ex. att du är så efter i skolan, din mentor behöver hjälpa dig att avgränsa, prioritera och dela upp vad du behöver göra för att komma ikapp. Du saknar din pappa, tror att han har en "bättre familj" än dig... Har du berättat för honom hur mycket du saknar honom, och din oro över att han dricker? Har du sagt till din mamma att hon är underbar, och berättat om din känsla att "du inte duger"?? Du skriver att din syster misshandlar och slår dig, ni måste ha ständiga konflikter där hemma, hur hamnar ni i dessa? Ingen ska behöva leva med att ständigt bli slagen, INGEN! Prata med din mamma, ni kanske behöver hjälv av någon familjemottagning, det finns i olika kommuner. Att ha detta upplevda kaos, denna tunga situation dag efter dag, det skulle göra vem som helst deppig och känna sig värdelös. Du behöver hjälp att strukturera upp ditt liv, kan du inte ta kontakt med kurator eller någon annan på elevhälsan? Beskriva hur svårt allt känns och hur dåligt du mår? Du är säkerligen mitt uppe i en mycket tuff tonårsperiod, med jobbigt både hemma och i skolan, tunga tankar och känslor belastar dig mycket. Läs också mera på denna sida, och lyssna på övningar i medveten närvaro, särskilt den som heter "du duger"... Skriv igen om du vill. Många hälsningar Snorkel