Hej!
Jag börjar fundera över om jag har nån slags ångest.
Jag känner mig ständigt ledsen och jag kan aldrig bli riktigt glad.
Jag gråter nästan alltid på kvällen när ingen ser eller hör. Jag vill inte visa hur jag mår för min familj eller vänner.
Jag har även tappat lussten till att gå upp och jag vill bara vara ensam.
Äta är också något jag tappat lusten från, jag mår bara illa när jag hör mat.
Men tvingar oftast mig själv att äta för att mina föräldrar inte ska tro att jag har ätstörningar eller liknande.
Jag vill verkligen inte berätta för dom om de här och vet inte vad jag ska göra. Ibland får jag också tankar om att jag bara borde dö och att det inte finns nån mening med livet och att allt bara är meningslöst.
Jag har också lärt mig att dölja mitt mående o alla tror att jag mår bra. Allt blir bara värre och jobbigare och ibland måste jag kämpa för att hålla mina tårar inne.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Vet inte hur gammal du är eller hur länge du känt som du känner nu, hur länge du haft det så här jobbigt.
På det som du beskriver så låter det som att du hamnat i nedstämdhet.
Om man hamnar i en kris av något slag, det händer något i ens liv som innebär en negativ livsförändring. Att det tillkommer flera negativa saker i livet, eller att bra och positiva försvinner.
Det kan vara till exempel att man flyttar bort från skola och vänner, en nära anhörig blir allvarligt sjuk. Att någon närstående dör, att man förlorar ett kärt husdjur eller att föräldrar skiljer sig och man behöver byta skola, byta idrottslag eller inte kan träna som tidigare, med mera.
Har det hänt något särskilt i ditt liv?
Det kan också vara så att man hamnar i nedstämdhet om man går länge i en tung och svår livssituation, där man kanske inte känner att man klarar av, vet hur man ska göra eller har kontroll på hur man hanterar svåra saker.
Om man har obalans i livet, för många saker som TAR BORT intresse, energi, lust och ork, och gör en ledsen.
Och för få saker som GER intresse, energi, lust och ork och gör mig glad.
För mycket ”skit” och för lite ”godis” Då blir man nedstämd.
Hur ser det ut i ditt liv, med
skola/jobb,
kamrater/vänner/relationer
familj
fritid/intressen?
Hur ser det ut med din livsbalans?
Snorkels webbsida www.snorkel.se
Och våra två appar, Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känslor (kod x330) handlar om att sprida kunskaper om psykisk ohälsa, vad det är, hur man kan fastna i det, och vad man kan göra för att må bättre.
Läs mera på webbsidan om just Livsbalans, prova formuläret och veckokortet för balans i livet,
och om nedstämdhet.
Vad som är viktigt då man är nedstämdhet, så att man inte hamnar djupare och djupare ner.
Det är många saker som påverkar, mat, sömn, rutiner och fysisk aktivitet är våra byggstenar i all fysisk och psykisk hälsa.
Hur fungerar det för dig?
Du försöker dölja hur du mår, tränger bort dina känslor, både för familj/föräldrar och vänner, varför?
Vad är du rädd för ska hända om de vet hur du mår?
Tänker du att det är fel eller dåligt att inte må bra, är du rädd för hur de ska reagera?
När man är ledsen och nedstämd (förenklat kan man likna det med när man har en kraftig infektion eller influensa i kroppen) man är svag, trött, vill dra sig undan, vill sova, allt känns jobbigt och svårt, man tappar matlust, inget smakar gott med mera.
Man behöver hjälp, stöd och förståelse från sina närmaste.
Det är lätt att det blir missförstånd om man inte vet vad någon egentligen känner, tänker och mår.
Skulle inte du vilja veta om din mamma/pappa eller bästa vän, var deppig och inte mådde bra?
Skulle inte du vilja ha en chans att hjälpa den att må bättre?
Kan du inte ta en funderare, läsa mera på denna webbsida, kanske om vad du kan känna igen. Skriva ett brev eller ett mail till i första hand, dina föräldrar, om hur du mår och känner.
Vara förberedd då du berättar, kanske skriva ner din rädsla, och att du tidigare inte velat/vågat berätta.
Man behöver stöd och förståelse, och hjälp att bryta och ta sig ur sitt dåliga mående. Tveka inte, berätta för din familj, ni kan sedan läsa mera på webbsidan, fundera på vilken ytterligare hjälp du behöver.
Elevhälsan på din skola kan också hjälpa dig att se vilka ”fällor” just du hamnat in, vad som påverkar ditt mående och hur du skulle kunna vända det. Hjälpa dig använda strategier.
Vissa saker kanske man måste acceptera, acceptera att livet ser ut så här trots att jag önskar att det vore annorlunda, och vissa saker kan man förändra, jobba mot att klara av och hantera. )läs mera om acceptans på webbsidan)
Prova beteendeanalys, att se en kedja av händelser, som finns på startsidan på Snorkelwebben.
Det handlar om att förstå sig själv lite mera.
Se vad man gör och när, se hur man tänker och känner och hur det påverkar mig på kort och lång sikt- vilka konsekvenser det får.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla färdiga kedjor, målsättningar och alternativa beteenden, så förstår du lite mera vad det handlar om.
Läs mera på webbsidan, skriv igen i frågelådan och berätta mera om hur du mår, hur det känns. vad som händer var, i vilka situationer och så vidare.
Lyssna på dig själv, hjälp dig själv att må bättre igen, hjälp dig själv att förstå vad som förvärrar, påverkar och förbättrar. Kram från Snorkel