Hej, jag känner mig så ensam, nedstämd och känner att livet är meningslöst.
Jag har en bra relation till min familj.
Mennn jag umgås nästan bara med en vän utanför skolan hon är min bästa bästavän, vi träffas ca 4 dagar i veckan, förutom denna veckan då hon är bortrest.
Utöver det träffar jag min andra nära vän ca 2-3 gånger i månaden då hon umgås med andra.
De är i princip de enda jag träffar utanför skolan.
Sedan känner jag mig även utanför i skolan ibland.
Så detta lovet har jag endast legat hemma nedstämd över att jag känner mig så ensam.
Så jag vill skaffa kanske 5 vänner till, så jag kan ha ett händelserikt och roligt tonårsliv som många andra i min ålder! Men problemet är att jag inte vet hur jag ska få det…

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ditt problem, din fråga, handlar om att du känner dig ensam, saknar vänner, du har en nära vän som blir den enda du umgås med, plus en som du träffar ganske sällan. Detta med att du har ganska få vänner gör att du kan känna di utanför och ensam. Du undrar över var man kan träffa och lära känna andra ungdomar.
Det finns många typer av klubbar, föreningar och aktiviteter för unga, det ser lite olika ut i olika kommuner. Vad tycker du om att göra, vilka intressen har du, vad skulle du vilja lära dig, göra mera?
Det vanligaste är att man träffas runt ett intresse, precis som du träffat vänner på nätet genom online spel. Man umgås och lär känna varandra mera naturligt och avslappnat runt ett gemensamt intresse. Större chans att man matchar och passar ihop, hittar samtalsämnen med mera.
Sport eller träning av olika slag, intresse för matlagning, djur, samla på något, böcker, teckna/rita/måla, kläder, det finns en mängd olika aktiviteter som man lär sig och utövar tillsammans.
Om du går in på din kommuns hemsida, sök på ”evenemang och aktiviteter för barn och unga”, så ser du det utbud, och de klubbar och föreningar som finns i just din kommun. Många kommuner har också ungdomsgårdar, där unga träffas och umgås.
Du kan också kolla på dessa webbsidor;
Kompis Sverige – Möten för integration. Online när ni vill, fysiskt när ni kan
Nya kompisbyrån | Träffa en ny kompis! (nyakompisbyran.se)
Vänskap utvecklas under en tid, man lär känna varandra på sikt, kommer varandra närmare. Det är sällan något som kommer ”på en gång”. Man måste ge det en chans, bjuda på sig själv, våga släppa in, ”ge och få”. Finns det fler på din skola som du är "nyfiken på" som du skulle vilja lära känna mera? Kan du (och kanske din kompis) bjuda in till en träff av något slag hemma hos någon av er? Taco kväll, spelkväll, sminkskola, frågesport, ja vad som helst som skulle vara kul.
Kan du inte prata med din mentor och/eller skolsköterska/kurator på skolan, också så att du får stöd i och de vet om att du är ledsen och nere just nu. Prata också med mentor/kurator om att du behöver hjälp att komma in mera klassen, lära känna de andra eleverna, få flera vänner. Berätta att du kan känna dig utanför ibland.
Gemensamma grupparbeten där man jobbar tillsammans kan vara ett bra sätt att lära känna varandra. Har du funderat på om det är någon i klassen du är nyfiken på, skulle vilja lära känna lite mera? Även om du inte blir nära vän med någon i klassen på fritiden, så behöver du vara mera ”vän” med klasskamraterna, trivas och känna dig trygg med dem.
Hur är det med familj och släktingar, har du inga kontakter där? Släktingars eller familjevänners barn? Finns det några du skulle kunna lära känna? Kan dina föräldrar kanske bjuda hem några vänner och deras barn/ungdomar? Vet din mamma och pappa om att du känner dig ledsen och ensam ibland? Berätta för dem. Just detta att bara ligga hemma passiv, som du gjort under lovet, ökar nedstämdhet och negativa tankar. Man BLIR deppig av det. Aktivitet förbättrar psykisk ohälsa.
Det här blev lite olika tips på hur du kan komma i kontakt med andra ungdomar, för att börja bygga upp en vänskap. Kolla också på www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om hur det är att vara ung.
Hoppas att det här är en bit på vägen.
Men prata med mentor/kurator på skolan, de vet säkert också vad det finns för olika intresseföreningar som kanske kunde passa dig.
Du kan läsa mera om nedstämdhet på Snorkels webbsida www.snorkel.se
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta om hur det går för dig.
Kram från Snorkel.