Jag är 18 år och känner mig delvis ensam ibland.
Jag bor själv med mina föräldrar, och har tre äldre syskon som inte bor hemma, och alla tre har fått barn och byggt upp egna familjer. Jag har socialfobi till människor jag inte känner och trivs inte att vistas i sammanhang med många okända personer.
Jag har inte någon utbildning och har inte känt att skolan är rätt plats för mig då jag vill hålla på med kreativa saker, så som grejer inom trädgård, odling och är intresserad i källsortering och ta vara på matavfall i egen kompost och är väldigt miljömedveten.
Jag känner att det är nästan inga i min ålder som håller på med sånt, jag är inte intresserad i att festa eller alkohol eller den livsstilen som de allra flesta i min ålder gör.
Det gör också att jag känner mig ensam att jag har ett intresse som ingen i min ålder har. Jag kan delvis känna en meningslöshet till livet, inte att jag inte vill leva men inget som jag drivs av riktigt.
Sen också när jag ser gamla klasskompisar från grundskolan som träffat flickvänner och pojkvänner, det gör mig också lite ledsen.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver en lite knepig situation där du upplever att du saknar något meningsfullt, känner dig ensam och har social ångest för nya och många människor.
Därav har du inte skaffat dig någon utbildning. Det är ju så att just utbildning, och sedan ett yrke där man trivs, tjänar pengar, ger möjlighet och förutsättningar för eget boende, körkort/bil, så man kan ta sig mera obehindrat, kanske besöka platser och aktiviteter, känner gemenskap med arbetskollegor, går med i någon intresseförening med mera.
Är sådana saker som skapar en känsla av meningsfullhet.
Du skriver också att du har en hobby, som kanske inte många andra i din ålder har, har en stor miljömedvetenhet. Det är ju så också att just detta med miljötänk och leva mera miljömedvetet är väldigt stort just nu, väldigt många unga är engagerade.
Visst har du följt Greta Thunberg?
Du har bara inte kommit i kontakt med några.
Du har ett intresse för odling och trädgård, kanske är trädgårdsmästare ditt drömjobb, som skulle ge meningsfullhet?
Har du varit i kontakt med arbetsförmedlings tjänst för yrkesrådgivningen, googla på arbetsförmedlingen.
Du kanske skulle boka tid med Syo där du bor, för att diskutera möjliga sätt att vuxenstudera, dessutom sker mycket digitalt just nu.
Ensamhet är en känsla som hänger ihop med ledsen/nedstämd, och framförallt hänger ihop med negativa tankar. Hur ser dina tankar ut?
Tipsar dig om att prova beteendeanalys- se en kedja av händelser, finns på snorkels startsida. Där kan man lära sig om sig själv, de ”problembeteenden” man har som leder till negativa konsekvenser på sikt.
I ditt fall handlar det nog mycket att du undviker ångest och obehag- ett vanligt beteende, fungerar på kort sikt då man inte utsätter sig för det, eller undviker.
Men på längre sikt så påverkar det ens liv, att man inte lever det liv man vill ha. Inte vänner, inte utbildning/jobb med mera. Se instruktionsfilmen, lär informationen, kolla in målsättningar (var är jag vart vill jag) alternativa beteenden med mera, så förstår du mera vad det handlar om.
Prova göra egna kedjor, starta med färdiga alternativ. Att i små steg börja utsätta dig och träna på saker som väcker obehag, kanske kan leda dig till något mycket större, och ge meningsfullhet. Att lyckas med något svårt 😊
Läs också om tankar på snorkels webbsida, under vad är och vad göra. Hur våra negativa tankar påverkar och hindrar.
Prova övningar för att hantera dina negativa tankar.
Kram Snorkel