Jag är 13 år och har börjat blivit konstig! Jag kan inte räkna ut matte tal som jag egentligen skulle kunnat. Jag har gått upp i vikt,och den känns som om jag är en "reserv" för alla "kompisar". Jag mår jätte dåligt och får ingen uppmärksamhet. Mamma och jag bråkar mycket och jag gråter varenda dag! Jag mår jätte dåligt också för att jag väger så mycket!!!! Jag vågar inte berätta detta för någon, jag försöker att konsentrea mig på lektionerna för jag går i sjuan och snart får jag betyg, men jag vet inte vad jag sak göra nu jag mår så dåligt! :(

Svar
Hej 13 år! Du skriver att du har blivit konstig och jag undrar hur länge du har känt så? Vidare beskriver du hur din förmåga till att räkna matte tal har blivit sämre och om jag förstår saken rätt så oroar du dig för att du snart kommer du att få betyg. Är det så att din förmåga till att räkna matte har blivit sämre eller har matten blivit svårare så att du inte hänger med och är rädd för att be om hjälp på lektionerna. Åk 7 är början på högstadiet och det kan ta tid att vänja sig med att kraven ökar vad gäller läxor och prov samt att man får, som du skriver, betyg under högstadiet. Du beskriver hur du hamnar i bråk med din mamma och att du gråter varje dag. Vet din mamma hur du mår, skulle du kunna berätta för henne om det.. hur du upplever tillvaron, och skulle ni tillsammans komma på ett sätt att minska att det blir bråk? Din mamma har kanske inte förstått att du är inne i en känslig period just nu. Vad är det ni bråkar om? Tider, hur länge man ska vara uppe på kvällen, pengar, kompisar och vad man ska hjälpa till med, brukar vara vanliga konfliktsituationer då man är ung. kanske ni kan göra upp om en medelväg, var och en får säga vad den tycker ska gälla, man får sedan medla samt göra upp en prövoperiod. Känslan av att vara för fet samt att du inte upplever att du får uppmärksamhet av andra, låter jobbigt men inte ovanligt då man kommer in i puberteten. Kroppen är ännu inte färdigutvecklad, man har "barnhull" kvar, är känslig och beroende av att bli sedd, vara omtyckt och vad andra tycker om en, man vill vara "rätt"... vad det nu är.. På din beskrivning så låter det som om du är mitt upp i puberteten nu vilket kan vara jätte jobbigt och precis som du skriver gör att man mår jätte dåligt ibland. Puberteten brukar vara en tid fylld av humörsvängningar som gör att det känns ibland outhärdligt, då man ena stunden är glad och andra stunden förtvivlade. Humöret pendlar i bland med stora svängningar. Dessa hormoner vars uppgift är att se till att din kropp skall förändras och att mensen skall komma igång gör att det blir en tid av starka känslor. Under puberteten förändras kroppen, och man som tjej får en ökade mängd fett på kroppen, och mensen kommer igång regelbundet. Kroppen tar sin sista slutspurt vad gäller att växa och detta kan leda till att man känner sig obekväm i kroppen. När detta förändring sker så kan det tar det tid innan du blir van och vän med dina nya kropp. Du skriver at du gått upp i vikt men det framgår inte av ditt brev hur mycket och vad du väger så det är svårt för mig att veta om viktökningen är stor eller liten. Högstadiet är en tid då kompisarna blir mer och mer betydelsefull, det är då ofta man försöker hitta sin roll i kompisgänget, ibland kan man som du beskriver känna sig som en reserv för alla att det är svårt att hitta sin plats bland kompisarna. Om man dessutom känner att man mår dåligt pga. som du skriver vikuppgång så är det lätt att du känner dig otrygg med kompisarna och jag förstår att det kan kännas som om du är ett reserv. Det bästa sättet att känna gemenskap med kompisarna är att göra och uppleva saker tillsammans. Enkla ting som att gå en promenad, går på bio att vara ute och cykla tillsammans. När man känner att man inte är bekväm i sin kropp finns det flera saker man kan göra för att må bättre för att sköta om sig och på det sättet må bättre och känna en större harmoni i tillvaron. Att se till att du sover och äter på regelbundna tider och att du är ute och rör på dig en gång om dagen. Titta gärna på hemsidan efter fler tips om hur du kan sköta om dig så att du mår lite bättre och känner dig bekvämare i din kropp. Kram snorkel