Hej, jag mår så dåligt och jag kämpar varje dag för att inte må såhär. Det känns som det är så mycket krav och förväntningar på en. I relationen mellan familjemedlemmar känns spänt och dåligt, vill helst bara flytta härifrån. Tanken är att jag ska plugga unvierstet till hösten eller våren men jag orkar inte. Min kropp orkar inte mer, Vet inte var jag ska vända mig, allt är så långt ner tryckt i mig själv och vet inte hur jag ska orka prata med någon om det här face to face. Känns som det inte finns någon utväg längre.

Svar
Svar Hej, tack för ditt mail. Du beskriver en stor och långvarig kamp för att slippa må dåligt, för att må bättre. Att du tagit steget att skriva hit visar på att du är trött på att må som du gör, att du vill ha en förändring, och det är ju något väldigt bra, det ökar din motivation till förändring och att be om hjälp. För det är inte lätt att bryta onda cirklar, särskilt inte då man mått dåligt under lång tid om du gjort, det lättast då det känns jobbigt och ”tar emot” att ramla tillbaka till gamla mönster igen, undvika och dra sig undan. Som du skriver, inte orka prata med någon ”face to face”. Du beskriver inte på vilket sätt du mår dåligt, och vad det dåliga måendet får för konsekvenser för dig, så det blir svårt att ge direkta tips och strategier, blir mera generellt, och har många frågor och funderingar angående ditt mående. Är det nedstämdhet/depression med isolering, ingen ork och motivation för aktiviteter, ingen lust inget känns bra, påverkan på mat, sömn och sociala aktiviteter. . Eller är det mera oro/ångest, med starka kroppsliga reaktioner som påverkar tankar och självbild, som leder till obehag och rädsla samt undvikande av situationer där ångesten väcks? Hur ser det ut med din livsbalans, och ditt liv i stort, hur har du det med skola/arbete, fritid/intressen, kompisar7vänner och familj? Du skriver att det är en dålig och spänd relation mellan familjemedlemmarna, har det alltid varit så? Har det hänt något särskilt som påverkar er kontakt? Vet din familj om hurdu mår och hur du kämpar? Har det hänt något särskilt som påverkar ditt mående i övrigt, hur länge har du haft det såhär? Hur fungerar din sömn, sömnen är väldigt viktigt för återhämtning och förebygga sårbarhet. Även mat naturligtvis. Och fysisk aktivitet, mycket forskning på senare tid har konstaterat att brist på fysisk aktivitet kan leda till nedstämdhet, och är mycket betydande för psykiskt mående. Hur ser ditt kontaktnät ut, hur ser skol/arbetssituationen ut? När något händer i livet som gör det tyngre och tristare, man hamnar i en kris av något slag, eller man har gått i en "små tung" livssituation under en tid som påverkar en negativt, man kanske har en mycket stressad period, kanske har obalans mellan vad som ger och tar energi ork och lust (läs mera om livsbalans på Snorkels webbsida) Man blir trött, orkeslös, initiativfattig, orkar inte ta sig för, ingenting känns roligt eller meningsfullt längre. Livet känns kort sagt "trist och jobbigt", för att slippa tänka på och känna så, så flyr man undan, orkar inte träffa någon eller göra aktiviteter (som tidigare gett ork och energi och som gjort att man haft balans mellan positivt och negativt) man blir bara trött, blir, "apatisk", blir mer isolerad, träffar mindre andra människor, blir tröttare, kommer utanför "livet", mister vänner, osv osv.. Vilket gör en ännu mera deppad... Sömnproblem, avsaknad av motion och rutiner, oregelbundet ätande, gör också sitt till för att förvärra situationen.. Så kan det se ut när man fastnar i nedstämdhet och hamnar i en depression. Man upplever ofta krav och förväntningar över minsta sak, både från en själv och från andra. Man tänker negativt och mörkt, det hör till problematiken. Svårigheten är att bryta denna onda cirkel, återuppta ett mera aktivt liv, i början göra saker fast man inte har lust, återuppta aktiviteter med kompisar, återuppta rutiner runt sömn, mat och motion. Ta sig ut träffa människor, ja aktivera sig på olika sätt, göra det i små steg, lite i taget, och fast det till en början känns helt meningslöst, jobbigt och trist... Det är svårt. När man har gått så länge i nedstämdhet och deppighet, så kan man behöva hjälp att "komma igång" igen, man behöver stöd och förståelse för sin situation och hur jobbigt detta är och känns. Ibland är det också så att man behöver hjälp av medicin under en period, som en "krycka" för att "komma upp" lite och orka ta sig ur sin inaktiva tunga situation. Vet inte hur gammal du är, men är du under 18 år så behöver du och dina föräldrar kontakta BUP, om du är äldre som jag gissar att du är pga tanken på studier på Universitet, så kan du i första hand vända dig till Vårdcentralen du tillhör, det är viktigt att göra en ordentlig bedömning av hur du mår och har det i livet, för att kunna se vilka insatser, vilken behandling du behöver och göra en somatisk undersökning så att det inte finns några somatiska orsaker bakom hur du mår. Det finns även somatiska orsaker som kan påverka hur man mår psykiskt. Kropp och knopp hänger ihop. Och sedan tillsammans med dig (och dina föräldrar) göra upp en plan för hur du kan börja må bättre igen. Du har tagit ett viktigt steg, lyssnat på din kropp. Att bara köra på fast hela kroppen och måendet signalerar att det inte är ok, ökar bara risken att man ”brakar totalt” att minska krav en period för att orka med motion, fysisk aktivitet och positiva saker i livet, kan göra att man kommer tillbaka snabbare. Se till att du får göra en somatisk undersökning. Du klarar inte att prata med någon skriver du, du har säkert sett att det finns läkare och psykolog på nätet som man kan ha en första kontakt med… Denna sida handlar om ”tidig upptäckt-tidiga insatser”, vid psykisk ohälsa, information om olika områden samt om olika strategier/verktyg man kan göra för att må bättre. Men man gör ungefär samma sak, oavsett om man fått en diagnos eller inte, så du kan läsa på denna sida om vad nedstämdhet/depression är, och oro/ångest, hur det känns samt prova olika vägar för att må bättre. Mycket viktiga delar då det handlar om nedstämdhet/depression är just att återfå rutiner, vad gällande sömn, mat och fysisk aktivitet. Samt aktivering, att komma igång och göra saker fast man egentligen inte har lust och ork. I små steg framåt återfå aktivitetsnivån. På denna sida hittar du strategier som att sätta sina MÅL- var är jag nu vart vill jag nå. Balans i livet- vad ger och tar energi, och veckokort för balans i livet, för att komma igång med små steg för förändring. Det finns också många övningar för att reglera/minska ångest, göra en plan för att stegvis komma igång, strategier som stresshantering-avslappning, andningsövningar, medveten närvaro mm. Det kanske finns någon i din närhet som du kan prova detta tillsammans med och ni kan läsa tillsammans på webbsidan. Det finns också två appar, Snorkelövning och Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (läs under fliken appar) Så berätta för dina närmaste om hur du mår! Läs och prova strategier, läs också andras frågor och svar i frågelådan. Du ska inte gå ensam och ha det såhär. Tyvärr är jag väl medveten om väntetider inom vården, så du behöver allt stöd du kan få från dina närmaste. Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill. Kram från Snorkel