Hej, under den senaste tiden har jag mått jättedåligt, många kvällar kommer det bara en klump i magen och jag börjar storgråta. Och jag bråkar ofta med mamma när jag inte gör läxorna i skolan, det är jättejobbigt att gå till skolan och jag har bara en vän i klassen men vi är inte ens bra vänner.
Jag är aldrig nöjd med mig själv och jag jämför mig hela tiden med andra, jag tycker jag är jätte ful. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter som om du har det jobbigt just nu på många plan, bråk med mamma, jobbigt i skolan och med vänner.
Du har också en dålig självbild och klankar ner på dig själv.
Har man en jobbig stressande livssituation så, men för många saker som tar kraft, ork och energi och för få saker som ger kraft ork och energi, så är det lätt att hamna i nedstämdhet.
Man blir då t.ex. låg, trött, känslig, nära till gråt, svårt med sömnen, lättirriterad, tänker negativa tankar med mera.
Lite som det du beskriver.
Hur ser det ut med balansen i ditt liv, mellan vad som tar och vad som ger energi? Vad blir du glad av, tycker om (eller tyckte om förut)? Har du vänner på fritiden och där du bor?
Läs mera om livsbalans på webbsidan och prova att fyll i formuläret ”balans i livet”. Vad behöver du mera av, träna på, minska och så vidare??
Om det är så att det är just vänner som du saknar mest, kan man kanske fundera på HUR du skulle öka kontakten med dem i klassen. Eller kanske andra på skolan, grannar, eller gå med i någon förening eller klubb, börja odla något intresse eller prova en sport.
Har du haft flera vänner tidigare, är det så att du tappat kontakten nu på senare tid?
Jag vet inte hur gammal du är, men då man är inne i puberteten så kan det också kännas och upplevas på samma sätt, då det är mycket som händer i kroppen och många hormoner i omlopp.
Man utvecklas också lite olika och man kan känna sig lite utanför under en period just på grund av det. Man är känslig, lättirriterad och låg.
Är du i den åldern så kanske skolsköterskan kan berätta lite mera om puberteten och vad som händer. Det kan kännas lite bättre om man förstår varför man ”mår som man mår”.
Har du berättat för dina föräldrar hur du känner och hur det är för dig just nu, att du känner dig ledsen, orolig och lite ensam låter det som.
Du bråkar med din mamma när du inte gör läxorna i skolan skriver du, är det mest om läxorna ni bråkar? Har du svårt att orka/hinna dem om du sparar dem till du kommer hem?
Det låter som om ni kanske behöver ta ett möte med din mentor/lärare, beskriva hur du har det och hur du mår just nu, fundera på om du behöver hjälp och stöd i skolan.
Berätta att just nu så är det jättejobbigt att gå till skolan och vad kan man göra för att det ska kännas bättre. Det är bra om du också funderar lite på vad som kunde göra det lättare för dig..
Du kanske behöver någon att prata med och få lite hjälp att sluta jämföra dig själv med andra och tänka negativt om dig själv, kanske skolsköterskan eller skolkurator kan jobba ihop med dig runt detta. Det är också vanligt att tänka mera negativt då man är lite låg och har det tyngre i livet.
Du kanske behöver lite stöd hemifrån eller från elevhälsan att komma igång med mera positiva aktiviteter, och balans i livet och minska nedstämdheten.
Försök att stoppa dig själv då du fastnar i att klanka ner på dig själv, försök att fundera ut, gör en lista att ha tillhands, över positiva saker om dig själv. T.ex. Bra på att lyssna, hjälpsam, avbryter inte andra, en bra vän, har fina ögon, bra på att springa snabbt, fint hår, med mera.
Då du börjar jämföra dig själv med andra och ser dig själv som sämre på något sätt, kan du ändra fokus och försöka se de saker du är bra på och positiva saker om dig själv. Kanske din mamma, din kompis eller någon annan kan ”hjälpa till” med just din lista.
Om man hela tiden tänker negativt och är missnöjd med sig själv så påverkar det en mycket, man trycker ner en själv. Läs mera på denna webbsida om nedstämdhet och om vad man kan göra.
Prata med din mamma och fundera på om ni ska kontakta skolan och elevhälsan.
Du ska inte behöva gråta och oroa dig inför skoldagen. Sköt om dig på alla sätt, kram Snorkel