Jag mår så jävla dåligt, gjort det länge men ingen ser det eller frågar hur jag mår.
Mina föräldrar bryr sig inte, orkar inte mera.

Svar
Hej tack för ditt brev, du har skrivit väldigt kortfattat, att du mår så ”djävla dåligt” men att ingen ser det, och att dina föräldrar ”inte bryr sig”. Att tänka och känna så måste göra väldigt ont.
Men det behöver naturligtvis inte vara sant alls. Din omgivning och dina föräldrar verkar dock inte alls förstått hur du mår, HUR ILLA det är. Ibland är det väldigt stor skillnad mellan vad man känner inom sig och det man visar utåt.
Man kan också tänka att ens närmaste omgivning BORDE se och förstå. Men om man inte uppvisar och berättar om det man tänker och känner, så är risken mycket stor att man blir missförstådd och missuppfattad.
Kolla på denna film https://www.youtube.com/embed/SJOjpprbfeE som finns under VAD ÄR känslor på www.snorkel.se.
Känslor kan vara knepigt och svårt, vi känner väldigt olika inför situationer och händelser. Vissa är mera ”sårbara”-känsliga, och andra kan ”skaka av sig” det mesta utan att reagera så mycket. Vi är också olika bra på att sätta oss in i andra människors situation, tankar och känslor.
Om vi bara utgår från oss själva, hur vi själva tänker, känner och reagerar så kan det bli stora missförstånd, för som sagt, det kan vara väldigt olika. Det finns inga ”rätt eller fel”.
Vi lär oss hela livet att klara av situationer som väcker känslor, och blir bättre och bättre på att förstå våra egna och andras känslor.
Kan det vara så att då du försöker förklara för någon hur du känner inför saker, så känner inte andra omkring dig lika, och förstår inte hur du kan känna som du gör?? Och då tänker du att de inte förstår och inte bryr sig?
Situationer, tankar, känslor och det vi GÖR-beteenden, påverkar och styr oss hela tiden. Det ena leder till det andra.
Då man är ung är det till exempel svårt att ha koll på vad som är tankar och vad som är känslor. Tankar är bara tankar, ingen sanning, tänka kan vi göra precis hur som helst utan ens uns av riktighet i det.. Känslor, påverkas starkt av situation, tankar och det som känns i kroppen.
På snorkel under VAD ÄR och VAD GÖRA, kan du läsa mera om både tankar och känslor- vad det är och varför vi har dem. Samt hitta många olika verktyg för att hantera jobbiga känslor eller negativa tankar.
Det är också lättare att förklara för andra om man har mera kunskap om vad känslor är, vad som väcker dem och vad man kan göra för att minska starka känslor som hotar att dränka en..
Det är också bra att fundera på vilket sätt du inte mår bra, VAD NÄR HUR, bra för både egen del, lära sig om sig själv och sina reaktioner, och bra för dem ska  försöka förklara för.
För att få lite mera koll på din situation, just dina tankar, känslor och beteenden, hur de påverkar dig på kort och lång sikt. Kan du testa Beteendeanalys- se en kedja av händelser, som finns på Snorkels startsida,
Kolla på instruktionsfilmen, läs informationen, se målsättningar, alternativa beteenden och färdiga kedjor.
Prova först med färdiga alternativ om du ska göra egna kedjor.
Vad händer då du får tankar på att ingen ser hur du mår… I vilken situation får du tankarna  ..? Vad GÖR du då?
Hur ser det ut övrigt i ditt liv, hur fungerar det med skola/jobb, familj, vänner/kompisar och fritid/intressen? Hur är din livsbalans, balansen mellan vad som GER lust, energi och glädje, och vad som TAR lust, energi och glädje??
Läs mera om LIVSBALANS på snorkel.se och prova dokument och veckokort för balans i livet. Går man länge i en tung livssituation så finns risk för nedstämdhet/depression. Det innebär en ond cirkel av mindre lust och ork, negativa tankar, jobbiga känslor, svårt met sömn, passivitet, dra sig undan, svårt med koncentration med mera.
Läs mera om nedstämdhet under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Har du försökt ha kontakt med kurator på din skola, eller kontaktat Vårdcentralen, (beroende på ålder) du ska inte behöva gå ensam och må så dåligt, det finns mycket man kan göra för att må bättre!
Ta hand om dig själv!
Prata med dina föräldrar, eller visa dem detta email, eller skriv ett nytt brev till dem där du beskriver, tankar känslor och på vilket sätt du inte mår bra. Ta kontakt med elevhälsan eller Vårdcentral.
Läs mera på denna webbsida www.snorkel.se och prova några av de strateger jag hänvisat till.
Skriv igen i frågelådan om du vill, förklara lite mera vad som händer, på vilket sätt du mår dåligt, när etc. så är det lättare att ge dig konkreta strategier.
Läs också andras frågor och svar under de 12 olika rubrikerna på psykisk ohälsa, i frågelådan.
Kram från Snorkel