Hej! Har ibland vad jag ser Som en dålig dag. Ingen motivation till något och är bara otrevlig. Små saker som att ställa in mjölken i kylen känns jobbigt. Min mamma tror jag mår dåligt över ngt och tror att det är anledningen till att jag blivit så slarvig det senaste. Jag kan se tillbaka några år då jag gjorde hur mkt som helst utan att klaga. Idag pallar jag knappt plocka upp tvättmaskinen. Men samtidigt så har jag bra vanor. Jag äter bra mat för det mesta och tränar regelbundet och nästan alltid släpps allt negativt efter jag har tränat. Men jag har så svårt att förstå varför jag ändå mär dåligt. Jag har en jättefin pojkvän som jag ibland inte ens orkar prata med. Jag tycker allas frågor är jobbiga och vill att folk ska låta mig va. Vill veta varför jag är såhär. Har jag bara blivit bortskämd och lat eller kan man må dåligt utan någon stor enskild faktor? Vet inte om jag behöver söka hjälp

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det finns många faktorer som påverkar fysisk och psykisk ohälsa. Viktiga grundstenar, som du har och som du också märker effekt av (negativa tankar och stresspåslag i kroppen försvinner efter fysisk träning) är mat, sömn och fysisk aktivitet. Dessa faktorer påverkar betydligt mer än man trott. Jättebra att du har dessa grundstenar. Det finns även fysiska faktorer som visar sig i psykiskt dåligt mående, tex dåliga blodvärden, hormonella förändringar som tex under eller överproduktion i sköldkörteln (Struma), eller påverkan då man äter p-piller, pms mm. Det kan vara bra och viktigt att göra en somatisk undersökning på Vårdcentral om man inte ser några direkt orsak-sammanhang vid dåligt psykiskt mående för att utesluta somatiska orsaker. Bortskämd och lat, låter väldigt dömande och negativt mot dig själv. Vi är alla olika och ibland tryter energin. Vi behöver balans i livet mellan vad som tar energi kraft lust och ork, och vad som ger energi kraft lust och ork. Att stanna upp och fundera över sin livsbalans kan ibland ge svar. Det finns ett avsnitt på webbsidan om just livsbalans, fundera lite över din. Har man obalans så leder det ofta till nedstämdhet och dåligt mående. Vissa människor påverkas också negativt av ”slentrian” för FÅ utmaningar, för LITE att göra, de kan behöva en viss del av ”spänning” för att ”kicka igång”. Att börja fundera lite över hur situation, tankar, känslor, och fysiologiska reaktioner i kroppen påverkar dig, bli lite nyfiken och intresserad över sig själv och hur man fungerar, vara icke dömande och ”gå på upptäcktsfärd i sig själv” kan vara lärorikt. Om man blir mera medveten om sina ”svaga och starka” sidor och reaktioner, så kan man förebygga och hantera dem bättre. Vi tänker alltid en hel massa, tankar är vårt ”självprat” vi kommenterar, tolka, dömer, tvivlar mm på oss själva och vår omgivning hela tiden. Naturligtvis påverkar det oss och hur vi mår. Att stanna upp och bli medveten om hur vi själva tänker när saker känns olustigt, svårt eller motigt. Medveten närvaro, mindfulness, är en strategi som på många sätt kan få oss att må bättre. Att stanna upp och styra uppmärksamheten dit vi vill ha den, på nuet och i det som händer just nu, använda våra sinnen på ett medvete sätt, istället för att fastna i oro om framtid eller saker som redan hänt och vi inte kan påverka. Det finns information och övningar på denna webbsida och i Appen Snorkelövning. Prova om det kan vara något för dig, ge det en chans det är lite konstigt och svårt i början. Börja med att träa i lätta vardagssituationer, som att vara helt här och nu då du klär på dig, borstar tänder, äter frukort, går till bussen etc. Observera vad som händer och beskriv tyst för dig själv. (se mindful i vardagssituationer först i Appen Snorkelövning) Skriv igen om du vill, kram från Snorkel