Hur kan man må bra! Jag är jämt arg och irriterad. Är bara hemma och blir hela tiden arg på min kille vilket är inte så roligt. Jag vill må bra!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
När man är ung och mår dåligt, är nedstämd och deppad, är det inte alls ovanligt att man blir väldigt, arg, irriterad och ilsken.
Nedstämdhet behöver inte visa sig som bara ledsnad och gråt. Har du läst här på webbsidan om nedstämdhet, känner du igen något?
Hur ser det ut i ditt liv, med din livsbalans, balansen mellan vad som tar energi, lust och glädje och vad som ger energi lust och glädje? Vad är speciellt jobbigt för just dig, hur fungerar skolan, kompisar, familjen och har du en trevlig och positiv fritid?
Vad oroar dig, har du negativa tankar du fastnar i, om dig själv, din omgivning eller din framtid? Har det hänt något särskilt i ditt liv som påverkat dig negativt? Hur fungerar mat sömn och fysisk aktivitet?
I vilka situationer väcks din ilska och irritation och deppighet?
Alla människor kan hamna i nedstämdhet, livet känns tungt och jobbigt, vi kanske gått länge i en tung, svår och trist livssituation eller något jobbigt har plötsligt hänt som gör vårat liv tyngre.
Läs mera om livsbalans på www.snorkel.se , prova formulär och veckokort för livsbalans.
Prova också BETEENDEANALYS som finns på Snorkel, på startsidan. Handlar om att lära känna sig själv, sin sårbarhet och sina reaktioner.
Olika situationer, våra tankar och känslor, samt det som händer i kroppen påverkar oss mycket, vi GÖR på olika sätt och dessa beteenden får konsekvenser på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på målsättningar, alternativa beteenden, provkedjor med mera.
Börja med färdiga alternativ då du testar egna analyser.
Problembeteende kan vara till exempel en situation där du blir arg på din kille.
Vad är det för situation/vad hände, vad tänkte du, vad kände du, hur var det i kroppen- vad GJORDE DU - ditt problembeteende, (skrek, sa elaka saker, surade eller annat) och vad fick det för konsekvenser nu genast och på längre sikt. Fundera även på din sårbarhet, hur äter du, sover, motion, stress med mera.
Det är då helt naturligt för alla att må dåligt ibland, bli deppig o nere, irriterad och arg... Vem som helst kan hamnar i det om man har en tung livssituation eller om man hamnar i en kris av något slag. Ingen är glad och mår bra hela tiden. Men man ska inte heller må dåligt hela tiden.. Då behöver man hjälp att komma ur det.
Sen finns det också skillnader vilka strategier vi har, vilka sätt vi kan hantera ledsnaden på, vissa kan vända sitt dåliga mående, vissa drar sig undan mer och mer, fastnar i grubbel, tungsinthet och mår bara sämre och sämre. Du skriver att du ”bara är hemma” och det är
vanligt att man drar sig undan, isolerar sig och inte orkar göra något, vägen ur nedstämdhet är bland annat att aktivera sig, fast man inte har lust. Bryta passiviteten.
Vissa behöver hjälp att kunna gå vidare och må bättre, andra kan med lite stöd och råd själv vända sitt dåliga mående.
När man är i tonåren, då känslorna och hormoner går upp och ned, är också en särskilt jobbig period.
Läs mer på hemsidan om vad som är viktigt, vad man kan göra för att må bättre. Du kan också vända dig till elevhälsovården, de kan hjälpa dig att hitta sätt för att kunna må bättre.
Skriv igen i frågelådan om du vill,  och berätta mera om "när var hur" du mår dåligt, på vilket sätt, så kan du få mera konkreta tips.
Berätta också för din kille och dina föräldrar, så att du får den hjälp och det stöd du behöver. Och du kan fundera tillsammans med dina föräldrar om ni behöver hjälp att bryta ditt dåliga mående.
Ni kan läsa mera på Snorkel.se, prova strategier, tillsammans.
Läs också andras frågor/svar i frågelådan.
Ta hand om dig, kram Snorkel