Hej. Det hänt nu några gånger att av olika anledningar att jag mått extremt dåligt och att jag blivit så arg och ledsen att jag inte kan kontrollera vad jag gör. Jag vet hur jag ska gör för att kunna lugna ner mig själv eller få tillbaka kontrolen.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Alla människor föds med förmågan att känna känslor, det skiljer oss från djur. Vi har ett antal grundkänslor som är lika för alla människor världen över. Känslor har en funktion, vill få oss att agera och reagera. Med olika känslor följer ett viss beteende, tex vid rädsla vill vi fly eller undvika, vid ilska vill vi agera ut och kanske skrika eller skälla. Vi kommunicerar med hjälp av känslor både med oss själva och med vår omgivning. Läs mera om känslor under VAD ÄR och VAD GÖRA på denna webbsida. Vi ska reagera snabbt, därför utgår känslor från en del i hjärnan som sitter bakom örat, reptilhjärnan, det är med den främre delen av hjärnan frontalloben, under pannan, som vi har en bättre förmåga att tänka efter, se logiskt på saker, planera mm. Om vi bara reagerar snabbt så hinner inte informationen komma fram till frontalloben och risken är stor att vi gör saker i ilska eller rädsla som vi ångrar efteråt. (se filmen som finns under känslor) Att träna på att stanna upp, och bli mera medveten om vad som händer, vad vi känner och vilken impuls vi får på hur vi vill reagera, så återtar vi kontroll och kan lugna ner oss själva. Snorkel har en app som heter Skills Snorkel reglera känsla, du kan ladda ner den gratis. Du behöver en kod som är X330, sedan gör du ett eget enkelt lösenord. På den appen kan du läsa om vad just du känner igen, vilka beteenden som känslan vill få oss att göra. Fundera vilken känsla som ställer till problem för dig. Du har också ett antal övningar i att träna på att STANNA UPP, ANDAS LUGNT ocn SLAPPNA AV. Träna detta då du är lugn för att kunna då du blir upprörd. Du får också fundera på alternativa beteenden, att göra tvärt emot din känsla och träna på detta. Skatta och se att det är svårt i början men går lättare ju mer man övar. Som allt annat nytt man ska lära sig så behöver man träna på detta, ge det en chans. Skriv gärna igen och berätta om hur det går. Kram från Snorkel