Just nu är jag inne i en period då jag mår väldigt dålig, vet inte ens var jag ska göra för att dämpa de. Skulle behöva tips på hur man kan dämpa det!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har skrivit väldigt kort, att du just nu är inne i en period då du mår väldigt dåligt, och du önskar tips (naturligtvis) för dämpa detta och må bättre igen. Du skriver tyvärr ingenting om på VILKET SÄTT du mår dåligt, (orostankar som spökar, starka känslor som tar över, nedstämd deppig och drar dig undan, ångest i kroppen osv) och hur det dåliga måendet påverkar dig och i vilka situationer. Jag måste därför svara lite mera generellt. Du kan kanske också läsa andras frågor och svar som finns under de olika rubrikerna i frågelådan. Om det hänt något särskilt i ditt liv som påverkat dig, förlust av något slag, sorg, sjukdom etc så är det naturligt att man reagerar med nedstämdhet i en period, man behöver sakta ner lite på farten för att man ska vara lite mera försiktig med sig själv och ta hand om sig själv. Även om man gått länge i en svår och tung livssituation kan man drabbas av nedstämdhet, ”bägaren rinner över”. Det första man kan behöva fundera över är sin livsbalans, vilken balans man har i livet mellan vad som ger kraft energi lust och ork, och vad som tar energi kraft lust och ork. ”För mycket skit och för lite godis” gör att man blir nedstämd. Problemet brukar bli då man ”fastnar” i dåligt mående, att man undviker, drar sig undan, slutar göra roliga saker för att man inte har lust, strular med mat sömn och motion, det blir då en ond cirkel av dåligt mående som försämras. Läs om balans i livet, livsbalans, prova att fylla i formuläret och testa veckokort för balans i livet. Fundera över vad du skulle behöva mer respektive mindre av i ditt liv. Medveten närvaro, att träna på att styra uppmärksamhet och fokus till här och nu, istället för där och då, är ett annat sätt för att förbättra sitt mående. Ofta fastna man i grubbel och oro över saker som redan hänt eller saker som eventuellt kan hända i framtiden, det tar kraft och energi. Om man istället blir bättre på att leva just nu, använda sina sinnen i vad som händer i mig själv och runt omkring mig, just nu. Så blir man mera medveten om varför man reagerar, upptäcker och kan bryta då man fastna och ältar eller kan njuta av små saker i vardagen, äta en god glass medvetet närvarande, lyssna på en bra låt, läsa en spännande bok, se vackra blommor eller vyer etc. Läs mera om medveten närvaro, det finns övningar och information på denna webbsida. Avslappning och lugn andning är andra strategier för att minska stress och/eller oro i livet. Snorkel har även en app som heter Snorkelövning, där finns många övningar i medveten närvaro (mindfulness) andning och avslappning. Samt en app som heter Skills Snorkel reglera känsla. (sök den på Skills Uppsala, fyll i koden X330 och gör sedan ditt eget enkla lösenord.) (Det har tyvärr varit lite krångel med Appstore vad gällande Snorkelövning, sedan uppgraderingen av senaste versionen av Iphone, men hoppas att det snart ska vara löst.) Hoppas detta kan vara en liten bit på vägen för att börja må bättre. Skriv igen om du vill och berätta mera, och berätta om du provat lite olika strategier. Ge det en chans. Kram från Snorkel