HEJ! jag har det svårt det vet nästan alla men jag vill värkligen ändra på mig men hur? det ända jag tänker på är döden för jag mår ganska så dåligt. men jag vågar inte säga något jag har fösökt att sakt till fröken ( min lärare) men jag vet inte hur jag ska säga så det är lite svårt har du nå bra tips vad jag skulle kunna säga!?.... jag behöver alla ide´er som jag kan få!! det är väldigt viktigt för mig!! !

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du mår inte så bra, och skriver att du därför har tankar på döden. Döden är något "konstigt", ovisst och okänt. Alla tänker nog på döden ibland, funderar på hur det är, rädsla inför den och samtidigt en nyfikenhet. Det enda man kan säga är att ingen vet hur det är att dö och vara död, varken om det är bra eller dåligt. Det är bra att du funderar på att berätta om hur du mår och tänker, du har försökt men vågar inte berätta för din lärare om dina tankar, vet inte vad du ska säga. Det är nog inte så viktigt HUR du säger det. Kan du inte säga precis som det är, att du inte mår så bra och har tankar på döden? Eller skulle det vara lättare att skriva ett brev? Eller maila till din lärare. Du kanske ska be om att få lite tid att prata ostört med din lärare, säg att du behöver berätta något svårt och viktigt. Du skulle kunna skriva ned på en lapp innan vad du vill säga. Det allra viktigaste är att du inte mår bra, när man inte mår bra är tankarna oftast svarta och negativa, och tankar på döden ökar. Man ser inga lösningar på det som känns jobbigt, tror att det aldrig kommer att bli bättre. Vad är det som är jobbigt och svårt i ditt liv, vad skulle behövas för att du skulle må bättre? Fundera på hur det ser ut gällande skola, kompisar, familj och fritiden. När man kommer upp i tonåren brukar det vara extra "gungigt" och jobbigt en period, hormoner i kroppen gör att känslorna åker upp och ned. man är lättkänslig, trött, sårbar, orkeslös och ibland jättepigg och glad. Det är jobbigt. Man kan behöva stöd, någon att prata lite med och någon som förstår hur man mår och har det. Kan du inte ta kontakt med elevvården på din skola, de är vana och kunniga om hur det är att inte må bra. Vet dina föräldrar om att du inte mår bra, de behöver också få veta så de kan hjälpa dig och stötta dig. Visa dina föräldrar hemsidan, du och din lärare eller någon från elevvården kan också läsa här tillsammans, och prova olika sätt för att må bättre. Det finns ett särskilt Snorkelmaterial som elevvården har kring hur man kan hjälpa nedstämda barn/ungdomar. Sköt om dig, ta mod till dig och berätta om hur du mår! Många hälsningar Snorkel