Hej! detta är en lång historia men jag ska fatta mig kort.
Jag har alltid varit glad och haft en positiv inställning till livet, men ända sedan september har jag börjat må sämre och sämre.
Mitt självförtroende går nedåt, orkar inte göra något, är uppe länge på nätterna och även börjat tänka att livet känns hopplöst och att det skulle kännas skönt om jag bara kunde dö.
Jag har inte berättat för någon om hur jag mår. Jag har Diabetes typ1 o har funderat på om jag ska prata med min läkare om detta men vet inte hur eller vad jag ska säga...
Vad tror ni? E det depression? Hur berättar jag då för min läkare?

Svar
Svar Hej, tack för ditt mail.
Så otroligt bra att du reagerat och agerat på att du inte mår bra, känner en förändring. Tyvärr så gör inte alla det!!
Depression och diabetes är folksjukdomar. Ungefär 5–8% av alla svenskar har depression just nu och cirka 4–5% av befolkningen har diabetes.
Det innebär att cirka en miljon människor har diabetes, depression eller båda.
Faktum är att depression är dubbelt så vanligt bland personer med diabetes.
Detta gäller både typ 1 diabetes och typ 2 diabetes. Det är även en större risk vid andra kroniska sjukdomar som påverkar och har betydelse för livskvaliteten.
Att leva med diabetes är svårt för de allra flesta, särskilt de som lever med typ 1 diabetes eftersom de ofta upplever att sjukdomen upptar en väsentlig del av dagen.
Personer med diabetes måste söka hjälp för om de känner sig nedstämda eller deprimerade eftersom diabetes och depression förstärker varandra. Så jättebra att du reagerat!!
Psyket påverkas av blodsockret och det vet i princip alla som har diabetes. Lika uppenbart är det att blodsockret påverkas av psyket.
Forskning tyder tom på att diabetes kanske kan bidra till depression och depression till diabetes… Depression förekommer dubbelt så ofta bland personer med diabetes typ 1 och typ 2 än bland personer utan diabetes.
Det finns troligtvis många orsaker till det starka sambandet mellan diabetes och depression, men vi känner inte till dem särskilt bra än.
Man vet att psyket påverkas av dåligt blodsocker. Personer med dålig blodsockerkontroll blir trötta, lättirriterade, ”nonchalanta” tappa lust och ork o bli ”likgiltiga” och passiva, man hamnar i en ond cirkel av negativa konsekvenser av detta.
Regelbunden motion lindrar däremot depression och förbättrar även sockermetabolismen, så det är viktiga insatser vid båda, men den som är nedstämd eller deprimerad orkar inte alltid vara fysiskt aktiv och vara mån om kosten, som är viktigt vid båda...
För vissa personer är diabetes en tuff sjukdom och egenvården leder till att livsglädjen och livsgnistan försvinner. Gott humör leder alltid till bättre blodsocker. Så visst hänger dessa två ihop och påverkar varandra mycket..
Du ska verkligen kontakta sjukvården din läkare eller ssk, om du känner dig nedstämd! Jag kan naturligtvis inte säkerställa att det är just depression du har, men det är jätteviktigt att ta dina symtom på allvar.
Prata med din diabetessköterska eller läkare och berätta att du känt nedstämdheten, hopplöshet och tappad ork smyga sig på, att du mår sämre psykiskt från att tidigare varit glad.
Nedstämdhet och depression är alltid en signal på att någonting inte stämmer och du behöver inte dra dig för att prata om det, särskilt din läkare och diabetes ssk ska vara kunniga om denna ökade sårbarhet för depression vid diabetes.
Jag vet inte hur gammal du är, men din familj behöver få veta hur du mår och är du under 18 år så är naturligtvis dina föräldrar särskilt viktiga för att kunna hjälpa och stötta dig, du har inte berättat för någon, och får då heller inte det stöd och den förståelse du behöver. Berätta om ditt mående för dina närmaste, ta hjälp av denna webbsida om det kan underlätta. ALLA kan hamna i nedstämdhet/depression.
Symtomen som uppstår vid depression påminner i viss mån om symtomen vid diabetes. De kan komma smygande och det är inte lätt att själv känna igen dem, även sjukvårdspersonal kan ibland missa symptomen. (En studie visar nämligen att 50–70 procent av alla depressioner bland diabetiker inte upptäcks inom sjukvården)
Kriser och lätt nedstämdhet hör till livet men symtomen kan bli kroniska och svårare om man inte gör förändringar.
Vid kriser som man ”fastnar i” som innebär allt för stora negativa förändringar i livet, eller om man går en längre tid i en tung och svår livssituation så hamnar man i nedstämdhet, och det kan leda till depression.
Denna webbsida och de appar ( Snorkelövning, Skills Snorkel reglera känsla, läs mera under appar på webben) som vi har kopplat till Snorkel handlar just om tidig upptäckt och tidiga insatser vid psykisk ohälsa (hos barn och unga men är lika användbart för vuxna).
Läs mera på webben under VAD ÄR och VAD GÖRA, det finns information om och vad man kan göra, ”hjälp till självhjälp”
Prova t.ex. balans i livet, om hur det ser ut i ditt liv, vad som tar kraft, energi och ork och vad som ger kraft energi och ork.
Har du mycket stress (yttre och inre) i ditt liv? Läs också om stress och olika strategier för att hantera stress.
Så första steg är att genast kontakta din mottagning där du går för diabeteskontroll och berätta om hur du mår, de behöver göra en ordentlig bedömning, se över din medicinering mm.
Säg till dem att du hört om sambandet mellan diabetes och depression.
Sedan finns en mängd av olika strategier på denna webb och i våra appar för att göra förändringar, ta hand om sig själv och sin psykiska hälsa, om du vill så skriv igen i frågelådan så kan du få beskrivet mera konkret om olika strategier vid nedstämdhet (om du vill)
Din läkare kan bedöma om livsförändringar kan räcka som första insats eller om det är aktuellt med antidepressiv medicinering och/eller psykologisk behandling.
Hoppas detta svar kan vara en liten bit på vägen.
Ta hand om dig själv, skriv igen i frågelådan om du vill. Kram Snorkel