Hej, jag undra mest om ni har några bra tips på hur man hanterar sin nedstämdhet & tankar.
Är i en period i livet där allt är jätte bra, har inget att vara ledsen för eller så men ändån känner jag mig så himla ledsen ganska ofta.
Har jätte lätt för att börja gråta & vara ledsen & i de flesta fall vet jag inte ens varför jag är ledsen utan bara blir de helt plötsligt, & kommit till en punkt där jag börjat bli ledsen utav de, & känner mig frustrerad över att jag blir ledsen för ingenting.. & jag vet inte hur jag ska hantera det på ett bra sätt. & känns alltid så dumt när folk frågar varför man är ledsen så har man ingen aning själv & kan inte förklara de..

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det finns många saker som påverkar oss på olika sätt, och många gånger är vi inte riktigt medvetna om det. Situation, tankar, känslor, fysiska reaktioner/kroppen, och beteenden hänger ihop och påverkar oss mycket.
Vi reagerar och mår olika i olika situationer, vi tänker/tolkar olika, det sätter igång reaktioner i kroppen, triggar oss att göra på ett visst sätt, och detta får konsekvenser för oss på kort och lång sikt. Du är i en period i livet där det mesta är ”jätte bra” men ändå känner du dig ledsen.
Jag kommer att beskriva ett antal strategier, där du kan bli lite mera medveten om vad som påverkar dig och dina känslor.
Jag vet inte hur gammal du är, som jag skrev ovan så påverkar även kroppen oss mycket, Till exempel alla hormoner som är i omlopp under till exempel puberteten eller menstruation, eller hormonförändringar av andra orsaker.
Ibland är det bra att även göra en somatisk kontroll.
Sen är det så att vi är olika, har olika ”känslighet och sårbarhet”. Vissa blir lätt ”berörda” och påverkade. Men det kan vara bra att veta vad som påverkar.
Vet inte heller hur gammal du är, om du behöver mera hjälp och stöd av dina föräldrar i detta. Till exempel att göra en somatisk kontroll på Vårdcentralen.
Berätta för dina föräldrar om hur du mår och känner.
Du kan börja med att läsa på denna webbsida om livsbalans, balans i livet mellan vad som ger energi, kraft, lust och gör dig glad, och det som tar energi, kraft och lust och gör dig ledsen.
Läs på www.snorkel.se
Prova dokument för balans i livet, och veckokort.
Beteendeanalys- se en kedja av händelser, (startsidan på Snorkel.se) är ett annat sätt att se mönster, hur tankar och känslor påverkan, vad det får oss att göra och konsekvenserna på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på målsättningar, färdiga kedjor och alternativa beteenden, så förstår du lite mera vad det handlar om.
Prova med först med färdiga alternativ om du ska börja göra kedjor.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig eller sittande på axeln, som hela tiden dömde, kommenterade, tolkade och ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket.
Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv. Tankar påverkar våra känslor, våra reaktioner i kroppen och det vi sedan gör. Om man till exempel går förbi en grupp ungdomar som skrattar, och då tänker "de skrattar åt mig" "De tycker att jag ser konstig ut" då kommer ytterligare en mängd negativa reaktioner. Man kanske känner rädsla och obehag, pulsen slår hårt, hjärtat klappar, andningen ökar och man blir spänd och stel. Troligtvis så ökar man på stegen och skyndar förbi.
Vid nästa tillfälle då man närmar sig samma plats, eller en grupp ungdomar, så kommer samma tankar "de kommer att skratta åt mig" och man kanske går en stor omväg.
Om man istället andas lugnt, slappnar av, ifrågasätter sin negativa tanke lite om man får den. Håller fokus och uppmärksamhet till det man ser och hör, och kanske ser hur det är någon som berättar något roligt, som de andra skrattar åt.
Om tanken såg annorlunda ut, till exempel "undrar vad de skrattar åt" "något roligt händer där borta". Kanske leder den tanken till att man blir intresserad och nyfiken, går närmare, kanske blir inbjuden att lyssna eller hör vad de skrattar åt, skrattar lite för dig själv, mår bra och går glatt därifrån.
Negativa tankar. Vissa typer av tankar kommer så snabbt att vi knappt märker dem. De brukar därför kallas för negativa automatiska tankar NAT. Eftersom de kommer så snabbt så hinner vi inte alls reflektera om de är sanna eller inte, i stället reagerar vi på dem med en känsla.
Genom att bli mera medveten om vad man tänker när man mår dåligt, och lära sig alternativa sätt att tänka. Strategier för att bryta negativa tankar, kan man lindra och minska psykiskt dåligt mående.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst..
Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt? Tankar är tankar ingen sanning. Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa.
Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro. Vid nedstämdhet/depression är ett av symtomen att våra tankar blir väldigt mörka och negativa. man tänker och tolkar negativt. Man kan känna att det är så mörkt och hopplöst att man får tankar på att inte orka ha det som man har det, tankar på att inte orka leva längre.
Det finns olika strategier för att bli medveten och hantera negativa tankar, till exempel ”kassörskan”, ifrågasätta sina tankar, och alternativa tankar.
Läs mera på Snorkels webbsida under VAD GÖRA – negativa tankar, så får du en hel del tips.
Slutligen vill jag tipsa dig om mindfulness- medveten närvaro.
Det är ett sätt att vara mera i nuet, styra fokus och uppmärksamhet till det som är just nu, istället för att fastna i dåtid, eller framtid, som vi inte kan påverka.
Läs mera om medveten närvaro på www.snorkel.se
Och våra två appar Snorkelövning, med röstövningar och instruktioner,
samt Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod x330) som handlar om känslor, varför vi har dem och olika övningar att reglera starka känslor.
Hoppas detta var en liten bit på vägen. Prova övningar och strategier.
Skriv igen i frågelådan om du vill ha lite mera konkreta tips, om du blir mera medveten om orsak-sammanhang.
Läs också mera på webbsidan och i andras frågor/svar i frågelådan.
Kram Snorkel