Hej! Jag är ganska deprimerad jag har ett hinder som heter adhd. vad är det bästa jag kan göra för att kunna prata med en vuxen? jag vet inte vad jag ska göra HJÄLP mej för jag har döds tankar MVH/xx

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har fått veta att du har ett funktionshinder som kallas ADHD, det väcker naturligtvis många funderingar och frågor. Vad får det för konsekvenser för mig, vad innebär det, varför, vad kommer att hända etc. Inte konstigt om du grubblar och funderar. När man har ADHD så saknar man "ett filter" som "silar bort" en del av alla olika intryck, allt som händer omkring, som om man hade en radio/tv på med full styrka hela tiden. Detta blir jobbigt och påfrestande. man blir lättare trött och stressad. Man har också något lättare att hamna i nedstämdhet på grund av detta. tankar på meningen med att leva, hur mitt liv kommer att bli och s-tankar. Att du behöver få veta mera, få prata om hur det blir för dig, beskriva hur du känner, tänker och mår, är jätteviktigt. Du behöver lära dig om ditt "handikapp" och vilken hjälp du behöver för att kunna leva ett vanligt liv som alla andra, för det är klart att du kan trots din ADHD. En person som arbetar på BUP eller inom elevvården vet mera om ADHD och vad det innebär, samt kan hjälpa dig med din deppighet. Om du har svårt att prata så kanske du kan försöka skriva ned dina känslor och tankar. Prata med dem som berättat att du har ADHD, beskriv att du behöver tydligare hjälp. Om du har lite svårare att förstå saker, behöver lite längre tid på dig eller inte orkar så långa stunder, så är det saker man behöver ta hänsyn till. Man kan ta hjälp av bandinspelning, skriva på tavlan, skriva dagbok, rita, visa bilder, ta pauser, öva saker i rummet med sin behandlare m.m. Ge inte upp ditt önskemål om hjälp, det finns hjälp att få. Skriv gärna igen och berätta hur det går för dig. Många hälsningar Snorkel.