Ibland om nätterna kan jag ligga vaken om nätterna och bara gråta, har svårt att sova vissa nätter pågrund av det, vet inte varför men jag bara gör det.
En vän till mig säger att det är en form av depression. Tror dock inte det är det. Vad kan det bero på?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Gråt förknippas ju i stort sett alltid med ledsnad, saknad, sorg, och negativa känslor, så det är inte så konstigt att din vän tänker depression.
Gråt är ett emotionellt betingat beteende hos människan, som innebär att tårar rinner från ögonen. Beteendet, som har en kommunikativ funktion, är endast delvis viljestyrt och består av en kombination av tåravrinning från ögonen, speciellt andningsmönster.
Ibland förekommer ett ljudligt läte, vilket ofta blir mer påtagligt om den gråtande försöker prata. Gråt framkallas framför allt av känslor som upplevs som negativa, exempelvis sorg och förtvivlan, men kan även framkallas av oerhörd lycka eller andra starkt upplevda känslolägen.
Gråt kan också framkallas på grund av fysisk smärta. Precis som skratt och gäspningar tenderar gråt vara socialt "smittsamt".
Läs mera om gråt om du är intresserad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gråt
Du tror inte att det handlar om depression.
Det är svårt att säga så här vad det skulle kunna bero på, det man undrar över är dina tankar, känslor och andra kroppsliga reaktioner då detta händer…
Är det bara på natten detta händer?
Har det hänt något särskilt på dagen dessa nätter?
Ska det hända något särskilt dagen efter?
Är du rädd/orolig över detta, att ”det ska bli så igen”-ligger du och ”väntar” ”känner efter om det kommer” ?
Har du haft det så här en längre period?
Har du andra symtom/förändringar i ditt mående?
Om du inte kommer tillrätta med detta kan det vara lämpligt med ett läkarbesök på VC för att utesluta somatiska orsaker bakom, t.ex. obalans i sköldkörteln.
Du skulle kunna nyfiket, intresserad och utan förutfattade meningar, gå på upptäcks färd i ”ditt inre”, det kan ge dig en mera fingervisning hur detta hänger ihop, och ut ifrån det, vad kan man göra för att minska ”problemet”.
Det låter inte som om du störs särskilt av tunga tankar eller känslor, inte vad du skriver i alla fall. Det du skriver är att det påverkar nattsömnen.
Är det ”skönt” efteråt, känner du lättnad? Eller blir du tyngd och orolig?
Tankar känslor och beteenden (vad vi gör och hur vi reagerar) (kan även vara gråt) hänger ihop och påverkar oss mycket.
Negativa tankar och föreställningar om oss själva är naturligtvis ett stort hinder och har stor påverkan.
Tänker vi att vi inte kan eller klarar, känner man oro/ledsnad och kanske ”ger upp” snabbt.
En bok bredvid sängen, där du skriver upp dina tankar, känslor och hur det känns i kroppen, kan vara en väg. Och ha lite fokus på när, var, hur, på vilket sätt.
Du kan också prova BETEENDEANALYS som finns på Snorkels webbsida (genväg på startsidan)
Det handlar om att titta närmare på beteenden som ställer till problem för en. Hitta mönster i det man gör, hur det påverkar. ”lära känna sig själv lite grann, och sina tankar/känslor/beteenden.
Kolla på info och instruktionsfilmen, så förstår du mera vad det handlar om.
Hur ser det ut i ditt liv mera generellt, gällande skola/jobb, familj, fritid/intressen och vänner?
Hur ser det ut med din livsbalans, balans i livet gällande vad som GER energi, kraft, ork och glädje, och vad som TAR energi, kraft, ork och glädje.?
Läs mera om LIVSBALANS på Snorkels webbsida och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Hur ser det ut med stress och återhämtning? Skulle ditt gråt kunna vara kroppens sätt att ”dra ut pluggen” släppa ut stress och starka känslor du ”samlat på dig”?
Då man har mycket yttre och inre stress så är det naturligtvis viktigt att prioritera, göra de förändringar man kan, men också jätteviktigt med återhämtning.
Fysisk aktivitet är bra och viktig återhämtning, men även skapa lugn och avslappning i kroppen i form av, avslappning, avspänning och lugn andning.
Läs mera om STRESS under vad är och vad göra på webbsidan.
Snorkel har 2 appar, dels
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, som handlar om just känslor, varför vi har dem, och hur man kan träna att reglera starka känslor som ”hotar att dränka oss” och vi gör saker vi inte vill eller ångrar efteråt.
Du kan använda dessa övningar för att minska gråten om du vill.
Snorkelövning som är en app med röstövningar och instruktioner, b.an. i avslappning, andning och medveten närvaro.
Medveten närvaro, mindfulness, handlar om att styra fokus och uppmärksamhet. Det finns många övningar för att träna på detta.
Ofta fastnar vi i att ”älta” saker som redan hänt, dömer oss själva, eller oroar oss för en framtid vi inte vet något om, tänker negativa tankar.
Att träna på att foksera på ”här och nu” i ställer för ”där och då” minskar onödigt dåligt psykiskt mående.
Jag vet inte hur gammal du är, om du är under 18 år och behöver extra stöd från familj och föräldrar.
Om någon i din familj vet om att du gråter ibland på natten? Berätta för dem.
Läs mera på webbsidan, fundera lite mera vad gråten kan hänga samman med.
Testa övningar. Prata med din familj.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel