Hej, Jag känner att jag behöver få skriva av mig lite.
Ibland så känner jag mig ledsen, jag kan sitta och bara gråta. Jag har gjort några misstag i mitt liv och jag kan inte sluta tänk på mina misstag, jag tycker dom är pinsamma och jobbig. Jag kan ibland sitt och tänka ”varför gjorde jag så, varför blev det så här”.
Det ända jag vill är att bara släppa alla min misstag jag har gjort, jag mår inte bra av att tänka så här mycket. Jag är en väldig känslig människa och jag tycker det är jobbigt.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Vi är alla ledsna och mår inte bra ibland, vi är olika sårbara och känsliga i olika perioder, och har också olika sårbarhet i grunden.
Du kan hamna i nedstämdhet, ibland så pass djupt att du bara sätter dig ner och gråter. Du fastnar i dina negativa tankar om tidigare händelser ”där och då” saker du gjort som du nu efteråt dömer och ser som pinsamma och jobbiga.
Detta sätter igång din kropps ”stressystem” och påverkar dig mycket.
Vårat stressystem är en överlevnadsstrategi, något som funnits sedan vi levde i grottor och på savannen, något som ska hjälpa oss klara av eller fly från verkliga hot och faror. Det behövs även idag om vi t.ex. håller på att bli överkörda av en bil, påkommer en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken hund etc.
Problemet är att hjärnan kan inte skilja på en verklig ”fara” /stressande situation, och en som bara finns i vårat huvud, våra tankar och föreställningar- det sätter igång och resultatet blir kroppsliga reaktioner som hjärtklappning, ytlig andning, spänd i hela kroppen, hyperventilering, svettning, tunnelseende, andra funktioner i kroppen stannar av som t.ex, matsmältning mm.
(Kolla på svt-play ett program av Anders Hansen Din hjärna, om stress)
Att använda strategier för att ”lugna ner” stressystemet, få hjärnan att förstå att den inte behöver förbereda kroppen för kamp eller flykt för livet, är en viktig strategi för att hantera stress, sänka stressnivån.
Annars är ju fysisk aktivitet, pulshöjande aktiviteter en mycket bra strategi, både vid depression, oro/ångest och stress.
När pulsen sjunker igen så följer stresshormoner med ut ur kroppen. Andra sätta vid stress är återhämtning, positiva aktiviteter -andra saker att tänka och fokusera på, avslappning, andning, avspänning, mindfulness-medveten närvaro mm.
Tankar påverkar och styr oss väldigt mycket, det är vårat ”självprat” och som att ha någon som går bredvid hela tiden och kommenterar det vi gör och det som händer.
Tankar är ingen sanning, men om vi TROR på tankarna, om vi FÖLJER dem, så får det konsekvenser för oss.
Tror på att vi kommer att misslyckas, inte kan, är för svårt, inte är ok, inte är gillade etc.
Ofta tror vi och följer de negativa tankarna, men inte de positiva, att vi kan, klarar, kommer att fixa, är bra på detta, är fina, trevliga, älskade etc. De tankarna tvivlar vi på hela tiden.
Man kan jobba med strategier för att sänka stressnivån, uppmärksamma och hantera negativa tankar, självdömanden och negativ självbild. Använda positiva målbilder mm
På denna webbsida, som handlar om psykisk ohälsa hos unga, finns en mängd information och verktyg, strategier för att hantera psykisk ohälsa.
Bl.a. finns BETEENDEANALYS, ligger på startsidan, som just är en modell för att se mönster i vad man gör, fastnat i tanker eller annat. Finns informations film, mycket information om tankar, känslor beteenden och hur de påverkar på kort och lång sikt.
Man kan träna med färdiga alternativ för att lära sig. Det kanske kan vara något för dig, för att se och tydliggöra mönster du hamnat i, kanske är bra även i andra situationer.
Där finns även en del om just målsättning och målbild du kan göra din egna positiva målbild.
Annat som kan vara till hjälp, då du identifierat dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag misslyckades totalt eller -jag gjorde så gott jag kunde utifrån de förutsättningar och det jag visste då…
Man kan också träna på att föreställa sig sina tankar som kommer och går, som en kassörska som sitter vid löpandebandet på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar av den och låter den försvinna på bandet, och tar en ny vara. Hon fastnar inte vid en vara, börjar titta noga, fundera var den kommer ifrån, vad den ska användas till, om den är bra eller dålig.
Träna på samma sätt med dina tankar ”där kom en tanke att… den gör mig orolig, där kom en tanke att.. o.s.v. släpp den sedan.
För att bryta negativa tankar, släppa dem, behöver man ”resa sig upp” och GÖRA något annat, det räcker inte med att bara tänka ”jag ska/får inte tänka så här” man behöver aktivt bryta genom att göra något- du kan ta tips från krislista” som finns på webbsidan.
Ringa en vän, se en film, lyssna på musik, gå en promenad, baka, vara aktivt och med fokus på det du gör- medvetet närvarande.
Medveten närvaro, handlar om att just styra sitt medvetande och sitt fokus. Träna på att vara här och nu istället för att fastna i tankar på saker som redan hänt, som vi inte kan göra ogjorda, eller oro iför framtiden som vi inte vet något om. Gå från DÄR och DÅ till HÄR och NU.
Det finns en hel del övningar och information på webbsidan och i våra appar. Skills och Snorkelövning.
Snorkelövning är olika röstövningar och information, bl.a. för att bryta negativa tankar man fastnat i.
Skills Uppsala, snorkel reglera känslor, (använd kod x330) handlar om känslor och de beteenden som hänger ihop med olika känslor, samt har 3 övningar just för att reglera starka känslor.
Man tränar på STOPP -stanna upp-bli medveten och inte fastna, man tränar på avslappning och lugn andning, som är viktigt för att bryta ”stressystemet” och hantera ångest och stress.
Hoppas detta kan vara en liten bit på vägen, kram från Snorkel