Jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv.
Jag känner mig ensam, alla runt om mig har mål och är driftiga. Jag har inga mål, ingen motivation till nånting.
Får en klump i magen av ansvar och när saker förväntas av mig. Jag gör alltid allting jag måste göra sista minuten.
Jag vet inte om jag bara är lat? Fast jag vill inte vara lat.
Jag får ångest/orolig av allt.
Hur andra uppfattar mig, när jag har en tid att passa, efter jag spenderat pengar på nått, om jag inte kommer kunna somna inatt, om min framtid.
Har inte kunnat sova riktigt på typ 7 år. Lägger mig efter 03:00 nån gång och vaknar 06:00 om jag jobbar annars efter 15:00 nån gång. Varje kväll.
För mig har sömn alltid varit en ”genväg” till nästa dag men jag vill ju inte ta en genväg till nästa dag.
På natten har jag inga förväntingar på mig inga ansvar.
Jag är rädd för att göra fel. Jag vill kunna ta ansvar jag vill kunna ha förväntingar utan att få stress och ha en klump i magen.
Jag vill ha en rutin. Jag vill må bra. Jag vill inte vara som jag är just nu jag hatar det.
Hoppade av skolan när jag var 17 för var deprimerad.
Folk säger att jag hoppade av för att jag är lat. Jag hatade att visa mig ute jag hatade mitt utseende jag hatade min kropp jag hatade allt med mig.
Idag mår jag bättre. Med tiden så känner jag att väggarna runt om mig stänger sig sakta, jag blir bara äldre och äldre men gör inget produktivt.
Ibland känner jag att jag inte är gjord för det här. Jag vill inte kasta bort mitt liv för det finns saker och människor jag gillar. Är jag bara som jag är? Kommer jag alltid vara såhär? Ska jag prata med en psykolog?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har tidigare varit deprimerad, och det låter ju som om du är väldigt nedstämd nu också. Kanske ska kontakta din Vårdcentral, få en bedömning av läkare och få diskutera vilken hjälp du behöver.
Det låter verkligen som om du hamnat i en ond cirkel av, stress, ångest och nedstämdhet, utan återhämtning och vila, med möjlighet till påfyllning av energi. Du sover ju så lite. Just sömn är en av våra allra viktigaste delar för att klara motgångar och både fysisk och psykisk ohälsa.
När vi sover, vilar och återhämtar oss, så kan man säga att negativ stress töms ut och vi tankar energi. (Störd nattsömn används ju t.o.m. som tortyr, det sliter fruktansvärt på oss) Det är faktiskt samma sak med fysisk aktivitet, an annan viktig grundsten, när vi går ner i varv, pulsen sjunker, efter fysisk aktivitet, så följer stresshormoner med ut ur kroppen. Tredje viktiga grundstenen är mat.
Då man är fast i den negativa spiral som du beskriver, stress, ångest och nedstämdhet/passivitet, så innebär det just detta negativa tänkande. Och du tänker väldigt negativt, tänker att alla andra klarar saker bättre än du, du har dissat dig själv för det du gör och hur du ser ut, skriver att du mår bättre nu men kommer ändå inte ur ditt negativa tänkande.
Låter som du fastnat i att ”övertänka” övertolka, leta fel, döma och älta saker som hänt, vilket inte alls är konstigt då man är nedstämd och det mesta färgas mörkt och känns svårt och omöjligt.
Du triggar igång en massa starka känslor hos dog själv, oro, ångest, skuld, ledsnad med mera. Du dömer dig själv och ser allt i svart.
Så pass mycket så det stör din nattsömn. Det påverkar ju dig också dagen efter, om du inte återhämtat dig, du blir ”svagare och svagare”. Det blir då en ond cirkel av allt mera negativt tänkande.
Det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar hårt, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det för dig då du fokuserar på tankarna och på ”vad du kan ha gjort fel”.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst.. Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, inte klara av, eller inte kan göra rätt?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de självdömande tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan. Du kan samla lappar i en burk, öppna och läsa en varje kväll, och ha fokus på den.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar jämföra sig med andra är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att verkligen stoppa sitt eget dömande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Läs mera på www.snorkel.se om nedstämdhet, starka känslor och negativa tankar. Under VAD ÄR och VAD GÖRA. Läs också andras frågor och svar i frågelådan.
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen, det krävs lite träning att göra annorlunda, går inte på en gång.
Du kan också prova beteendeanalys som finns på Snorkels webbsida, på startsida. Se en kedja av händelser.
Handlar om att just lära känna sig själv, om hur situationer, tankar och känslor påverkar det vi gör, hur vi hamnar i problembeteenden (som att du fastnar i ångest, undvikanden och negativa tankar) som påverkar på kort och lång sikt.
Kortsiktigt kanske du hyperförsöker att vara och göra ”rätt”, undviker vissa situationer, det känns kanske bra direkt i stunden då du kommer på vad du gjort ”fel” eller ”slipper” ångest eller svåra saker, men på längre sikt så blir du ledsen, tänker mera negativt, dömer mera, kan inte sova, blir osäkrare och så vidare.
Alternativ beteende kan vara sakerna jag beskrivit ovan. Stegvis bryta passivitet t.ex.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla målsättningar, målbild, alternativa beteenden och färdiga kedjor. Så förstår ni mera vad det handlar om.
Det här blev många tips, hoppas det var en bit på vägen, skriv gärna i frågelådan igen och berätta om hur det går. Ta hand om dig, kram från Snorkel.