Hej snorkel jag undrar vad jag kan ta för hjälp medel och vad som finns att göra om jag är ensam och stressad och samtidigt väldigt känslig/ lesen??

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du är ensam, känslig, ledsen och känner dig stressad. Många jobbiga känslor. Det är svårt att känna sig ensam, saknar du både kamrater och vuxenstöd? Ensamhet leder till de andra tunga känslorna du beskriver. Har du någon vuxen att prata med, dina föräldrar som kanske kommer ihåg hur det var att vara ung. Annars vänd dig till elevvården på din skola. Du kan behöva stöd av någon vuxen för att förändra din situation. Är du blyg, eller vad tror du din ensamhet beror på? Ibland är ensamhet mest en känsla, det finns faktiskt andra runt mig som bryr sig. Om du saknar kompisar, finns det några på din skola eller där du bor som du kan försöka få kontakt med. Fundera över om du behöver hjälp, ( kanske bli skjutsad, avgift till en förening eller att läraren ordnar runt ett grupparbete). Har du några intressen, hobbies eller utöver någon sport? Kan du fundera ut något sammanhang där det finns andra ungdomar, dit du kan gå för att börja bryta din ensamhet. Att vara känslig, ha lätt för att känna känslor och reagera på händelser med starka känslor ( t.ex. med glädje, ledsnad, sorg, besvikelse, ilska etc.) snabbare och starkare, är både positivt och ibland negativt. Känsliga personer är ofta mera lyhörda på hur andra känner, tänker och reagerar, är ofta kreaktiva inom t.ex. konst, musik och lyrik. När man är ung så har man inte hunnit lära sig att reglera och styra sina känslor och de reaktioner ( beteenden, t.ex. skäller ut någon, drar sig undan, tänker negativt etc.) som känslorna leder till. Man har då lätt att bli sårad, tar åt sig och det blir en negativ spiral med ledsnad som föder ytterligare känslighet o.s.v. I tonåren bidrar också hormoner i kroppen till att känslorna åker" berg och dal bana" Har du läst på hemsidan om tips på vad man kan göra om man känner sig ledsen, t.ex. sköta om sig eller göra saker man blir glad av. Inom kort kommer det också att finnas tips på vad man kan göra om man känner sig stressad, övningar av olika slag. Du kan redan nu läsa om stress på hemsidan, under fliken "vad är". Har du provat avslappningsövningen? Lycka till, hälsningar Snorkel.