hej snorkel jag har det lite jobbigt, jag får massa hjälp men jag blir ledsen så fort jag tänker på det, jag var självmordsbenägen men är inte det längre men jag är så bekymrad över att jag är så depprimerad. Vad ska jag göra, säg ett råd

Svar
Hej, tack för ditt mail. Alla människor kan hamna i en depression. Antingen ganska snabbt om det händer något t.ex. att man förlorar någon eller något som står en nära, eller utvecklas under en längre period då man lever under stark press och stress. T.ex. en svår livssituatin med höga krav i skolan som man inte riktigt klarar av, bråk och konflikter hemma eller mobbing och kamratsvårigheter. Obalans i livet mellan saker som man blir glad av och som får en att må bra och saker som stressar och gör en ledsen och orolig. Att leva i en situation som är mera jobbig och obehaglig kan göra vem som helst nedstämd. En depression påverkar olika delar hos personen, tankar och känslor blir mera negativa, hopplöshet i form av tankar om att ingenting kommer att bli bra eller bättre, ingen lust till något, lika bra att inte leva längre och att ta livet av sig. Påverkar också sömn, aptit, koncentration etc. som också försämrar livskvaliten i en ond cirkel. Du skriver att du får massor av hjälp och att det som bekymmrar dig nu är att du inte riktigt har accepterat att du hamnat i en depression och haft s-tankar. Du blir ledsen av att tänka på det. Hur ser dina tankar ut? Vad är du ledsen/rädd/arg, över? Vad är du rädd ska hända? Att du inte ska må bra igen, att du ska få s-tankar igen? Om du oroar dig för ATT och HUR du kunde bli deprimerad och över ATT DU ÄR deprimerad, så förvärrar det ju din depression och din situation just nu. Försök att släppa taget om den oron. Tänk att nu är det så här, alla kan hamna i ett dåligt mående och en depression, det betyder inte att man är "fel" eller inte förtjänar bättre. Du har rätt att må dåligt. Alla önskar att man inte skulle ha några problem eller att man inte ska bli sjuk. men det drabbar alla på olika sätt. Och jag kan göra saker för att förändra min situation och för att må bättre, och jag får hjälp. ( läs också svaret på frågan;"svårt att acceptera mitt handikapp") Du skriver att du får massor av hjälp, det är bra. Kan du prata om detta med dem som "hjälper dig"? Berätta om dina funderingar. De kan ge dig strategier ( sätt) att hantera din ledsnad och oro. Läs också mera på hemsidan om vad man kan göra då man är ledsen och nedstämd. Många hälsningar Snorkel.